Przykłady gier i zabaw rozwijających percepcję wzrokową u dzieci

Czynności, zabawy i ćwiczenia

rozwijające percepcję wzrokową u dzieci.

 

- Wykonywanie prostych czynności samoobsługowych.

- Obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich.

- Wyodrębnianie w rzeczach i zjawiskach cech charakterystycznych.

- Porównywanie ze sobą takich przedmiotów, obrazków wyodrębnianie cech   

  wspólnych i różnych.

- Łączenie takich samych rysunków, symboli i form graficznych.

- Dopasowywanie konturów, cieni do pojedynczych obrazków.

- Dobieranie obrazków, które do siebie pasują, są takie same lub się

  uzupełniają.

- Domina obrazkowe, literowe; szukanie pary takich samych obrazków.

- Zgadywanie co zostało schowane albo zmieniło miejsce.

- Zapamiętywanie co przedstawiał schowany obrazek, co się na nim działo.

- Układanie historyjek obrazkowych, zgodnie z kolejnością zdarzeń.

- Wyszukiwanie różnic w pozornie takich samych obrazkach.

- Reagowanie w ustalony sposób na wymieniane elementy, cechy, przedmioty itp.

- Zauważanie na obrazkach żartobliwych nieprawidłowości.

- Składanie pociętych obrazków, układanie puzzli.

- Porządkowanie przedmiotów i figur geometrycznych według wybranej

  cechy, np. wielkość, kolor, faktura kształt.

- Układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, figur geometrycznych.

- Tworzenie układów w naprzemiennym rytmie, np.: kwiatek, owoc, koło, kwiatek,

   owoc,..........................

- Wznoszenie budowli według zaobserwowanych wzorów działań, instrukcji.

- Wykonywanie prac plastycznych według wzoru.

- Wykonywanie na tematy dowolne prac plastycznych i technicznych różnymi        

   technikami.

- Zapełnianie farbą i kredką obrazków konturowych.

- Próby wykonywania prostych rysunków przez łączenie kropek.

- Kalkowanie.

- Uzupełnianie brakujących elementów w obrazku.

- Korzystanie z różnych gier i układanek, wykorzystywanie kostki.

- Zabawach i zajęciach ruchowych z różnymi przyborami i sprzętem sportowym.

- Ilustrowanie zabaw, wierszy, piosenek ruchami rąk, palców, całego ciała.

- Pokazywanie i rozwiązywanie zagadek ruchowych.

- Wykonywanie prac plastycznych i ćwiczeń rozmachowych na dużym

   formacie kartonu.

- Nawlekanie na linkę, sznurowadło.

- Rozumienie i stosowanie pojęć odnoszących się do położenia przedmiotu

   w przestrzeni np.: obok, na, pod, za, nad, po lewej, po prawej stronie kartki, stołu,

   różnicowanie położenia elementów w przestrzeni; co jest blisko, co daleko, bliżej,

   dalej od.......... …...

- Rysowanie w powietrzu.

- Sprawne reagowanie na wzrokowe sygnały występujące w zabawach.

- Powtarzanie, naśladowanie ruchów wykonywanych przez inne osoby.

- Odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

- Stosowanie i rozumienie gestów, jako znaków umownych.

- Wskazywanie części ciała swojego, innej osoby, na obrazku.

 

Magdalena Leśnikowska, Bożena Grajcar.

 

Miejskie Przedszkole nr 1

im. Misia Uszatka

w Częstochowie.