Przykłady gier i zabaw rozwijających percepcję wzrokową u dzieci
Czynności, zabawy i ćwiczenia
rozwijające percepcję wzrokową u dzieci.
- Wykonywanie prostych czynności samoobsługowych.
- Obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich.
- Wyodrębnianie w rzeczach i zjawiskach cech charakterystycznych.
- Porównywanie ze sobą takich przedmiotów, obrazków wyodrębnianie cech
wspólnych i różnych.
- Łączenie takich samych rysunków, symboli i form graficznych.
- Dopasowywanie konturów, cieni do pojedynczych obrazków.
- Dobieranie obrazków, które do siebie pasują, są takie same lub się
uzupełniają.
- Domina obrazkowe, literowe; szukanie pary takich samych obrazków.
- Zgadywanie co zostało schowane albo zmieniło miejsce.
- Zapamiętywanie co przedstawiał schowany obrazek, co się na nim działo.
- Układanie historyjek obrazkowych, zgodnie z kolejnością zdarzeń.
- Wyszukiwanie różnic w pozornie takich samych obrazkach.
- Reagowanie w ustalony sposób na wymieniane elementy, cechy, przedmioty itp.
- Zauważanie na obrazkach żartobliwych nieprawidłowości.
- Składanie pociętych obrazków, układanie puzzli.
- Porządkowanie przedmiotów i figur geometrycznych według wybranej
cechy, np. wielkość, kolor, faktura kształt.
- Układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, figur geometrycznych.
- Tworzenie układów w naprzemiennym rytmie, np.: kwiatek, owoc, koło, kwiatek,
owoc,..........................
- Wznoszenie budowli według zaobserwowanych wzorów działań, instrukcji.
- Wykonywanie prac plastycznych według wzoru.
- Wykonywanie na tematy dowolne prac plastycznych i technicznych różnymi
technikami.
- Zapełnianie farbą i kredką obrazków konturowych.
- Próby wykonywania prostych rysunków przez łączenie kropek.
- Kalkowanie.
- Uzupełnianie brakujących elementów w obrazku.
- Korzystanie z różnych gier i układanek, wykorzystywanie kostki.
- Zabawach i zajęciach ruchowych z różnymi przyborami i sprzętem sportowym.
- Ilustrowanie zabaw, wierszy, piosenek ruchami rąk, palców, całego ciała.
- Pokazywanie i rozwiązywanie zagadek ruchowych.
- Wykonywanie prac plastycznych i ćwiczeń rozmachowych na dużym
formacie kartonu.
- Nawlekanie na linkę, sznurowadło.
- Rozumienie i stosowanie pojęć odnoszących się do położenia przedmiotu
w przestrzeni np.: obok, na, pod, za, nad, po lewej, po prawej stronie kartki, stołu,
różnicowanie położenia elementów w przestrzeni; co jest blisko, co daleko, bliżej,
dalej od.......... …...
- Rysowanie w powietrzu.
- Sprawne reagowanie na wzrokowe sygnały występujące w zabawach.
- Powtarzanie, naśladowanie ruchów wykonywanych przez inne osoby.
- Odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
- Stosowanie i rozumienie gestów, jako znaków umownych.
- Wskazywanie części ciała swojego, innej osoby, na obrazku.
Magdalena Leśnikowska, Bożena Grajcar.
Miejskie Przedszkole nr 1
im. Misia Uszatka
w Częstochowie.