- Słuchanie wiersza Barbary Kosmowskiej Podjudzajka.
Zawsze jadę na wakacje w towarzystwie podjudzajki.
To istotka bardzo sprytna, pewnie rodem z jakiejś bajki.
I ma ulubione zdanie, gdy na pomysł wpadam zły,
Mówi: – Zrób to, zrób kochanie. I nie słuchaj swojej mamy!
Podjudzajka mnie podjudza, zakłócając letnie sny.
Wykąp się na dzikiej plaży, może się nieszczęście zdarzy?
Będzie potem płacz i łzy! Rozpal dziś ognisko w lesie,
To się szybko wieść rozniesie, kto z ostrzeżeń ważnych kpi!
Schowaj się przed mamą w sklepie, niech cię szuka i oblepi plakatami wszystkie drzwi!
Wymknij się po cichu z domu, Nie mów o tym nic nikomu.
Zgub się w tym okropnym mieście, będzie działo się nareszcie, będzie świetnie, mówię ci!
A ja śnię, że tak się dzieje, że drżę cała i truchleję,
I gdy budzę się nad ranem, pytam moją biedną mamę,
Czy niegrzeczna byłam znów? Czy uciekłam, zaginęłam, gdzieś przepadłam i zniknęłam w gąszczu
moich strasznych snów?
Nic z tych rzeczy! – mówi mama. – To nie wakacyjny Dramat, tylko podjudzajki gra.
Kto rodziców zawsze słucha, nie chochlika i kłamczucha, ten wakacje piękne ma!
(Wiersz pochodzi z e-podręcznika do EW na licencji CC–BY–3.0
www.epodreczniki.pl Klasa 1, lato, blok 33, temat 162, plansza 3)
- Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania:
− Kim była podjudzajka?
− Do czego podjudzajka namawiała dzieci?
− Dlaczego nie warto słuchać podjudzajki?
- Wykonanie plakatu Bezpieczne wakacje. Ustalenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących
w różnych miejscach letniego wypoczynku.
Rodzic szykuje duży arkusz białego papieru. Dzieli go na cztery kolumny (rysuje czarnym flamastrem linie). W dłoni trzyma obrazki lub zdjęcia przedstawiające morze, góry, las, miasto. Dziecko nakleja obrazek na biały karton. Rodzic pyta np.: Jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać podczas pobytu nad morzem? Czego nie wolno robić? Jak należy się zachować ?
Zapisuje odpowiedzi dzieci na białym kartonie pod obrazkiem. W podobny sposób omawia i zapisuje zasady bezpiecznego wypoczynku w pozostałych miejscach. ( Rodzic stara się zapisać zasady za pomocą ikon, symboli).
- Zabawa ruchowa Pamiątkowe zdjęcie.
Dzieci poruszają się po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce podchodzą do Rodzica
i naśladują pozowanie do wspólnej wakacyjnej fotografii.
- Zabawa z elementem czworakowania Dzień – noc.
Gdy Rodzic włączy światło, dzieci poruszają się jak koty, gdy wyłączy światło, dzieci zwijają się w kłębek, chrapią. Zabawa powtarza się kilkakrotnie.
- Ćwiczenie ortofoniczne – Czym podróżujemy.
Rodzic unosi wybrany przez siebie obrazek środka lokomocyjnego lub mówi jego nazwę, a dzieci zatrzymują się i wypowiadają ustalone zgłoski;
– wrrrr (samolot),
– tuf,tuf,tuf (pociąg),
– szszsz, uuu (statek),
- Utrwalenie znajomości imienia i nazwiska oraz nazwy ulicy, na której dzieci mieszkają.
Rodzic. toczy piłkę do dziecka, wypowiadając jednocześnie swoje imię i nazwisko oraz nazwę ulicy, przy której mieszka np. Kasia Kowalska z ulicy Pomarańczowej. Zwraca uwagę na konieczność znajomości swoich danych np. w sytuacji zagubienia się na zatłoczonej latem plaży. Sprawdza czy dzieci pamiętają swoje dane i adres zamieszkania.