18 06 2020

Temat dnia:  Gdzie spędzimy wakacje?

Rozmowa na temat zamków.

1. Karta pracy, str. 77 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-5l-kp-cz4.pdf

• Oglądanie zdjęć zamków znajdujących się w Polsce .Porównywanie ich wyglądu.

− Czy byliście kiedyś w zamku?

− Czy chcielibyście zwiedzić zamek?

− Czego możemy się dowiedzieć podczas zwiedzania zamku?

− Czy wszystkie zamki wyglądają tak ładnie jak te na zdjęciach?

− Dlaczego po większości zamków zostały tylko ruiny?

• Wyjaśnienie, co nazywamy zamkiem.

Zamek składał się z zamkniętego obwodu obronnego – wałów lub konstrukcji drewniano-ziemnej, następnie murowanej, powiązanych z nim elementów warownych (wieży, murów) i budynków mieszkalnych – czyli łączył dominującą funkcję obronną z mieszkalną i gospodarczą. Zamki powstały dawno temu (w okresie feudalnym) i były siedzibą księcia, rycerza czy placówką militarną. Z czasem zamki zmieniały swoje funkcje, a co za tym idzie – wygląd, stając się pałacami, a funkcje militarne przejęły twierdze.

Zamek służył jako:

• siedziba władzy, administracji

• placówka militarna

• więzienie

• skarbiec

• miejsce sądów

• ochrona granic

• miejsce schronienia ludności.

Cechy charakterystyczne zamku

• wysokie i grube mury zewnętrzne ze strzelnicami, które otaczają budowlę z każdej strony

• wieże

• ufortyfikowane wejścia, często rozbudowane o kraty, mosty zwodzone

• na zewnątrz murów małe i wysoko umieszczone otwory okienne

• kaplica

• dziedziniec

• na zewnątrz zamku teren wyrównany, pozbawiony wysokich budowli czy drzew

• mury

• w linii murów baszty.

Zaplecze gospodarcze zamku stanowiło podzamcze.

W skład zamku, oprócz pomieszczeń mieszkalnych, wchodziły także pomieszczenia specjalne, np.: magazyny, warsztaty, stajnie, prochownie, więzienia, kuźnie...Pomieszczenia mieszkalne należały do stałych mieszkańców zamku oraz do obsadzającej zamek załogi.

• Ozdabianie ramek wokół zdjęć (każdej inaczej).

2. Karta pracy,  s. 76. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-5l-kp-cz4.pdf

Odszukiwanie w naklejkach rysunków z konturami górnych części zamków. Naklejanie ich w ramkach pod odpowiednimi rysunkami zamków.

3. Budowanie zamków z klocków.

Dziecko buduje zamki z klocków, starając się uwzględnić

w budowlach podstawowe elementy zamku.