Temat dnia: Gdzie spędzimy wakacje?
Rozmowa na temat zamków.
1. Karta pracy, str. 77 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-5l-kp-cz4.pdf
• Oglądanie zdjęć zamków znajdujących się w Polsce .Porównywanie ich wyglądu.
− Czy byliście kiedyś w zamku?
− Czy chcielibyście zwiedzić zamek?
− Czego możemy się dowiedzieć podczas zwiedzania zamku?
− Czy wszystkie zamki wyglądają tak ładnie jak te na zdjęciach?
− Dlaczego po większości zamków zostały tylko ruiny?
• Wyjaśnienie, co nazywamy zamkiem.
Zamek składał się z zamkniętego obwodu obronnego – wałów lub konstrukcji drewniano-ziemnej, następnie murowanej, powiązanych z nim elementów warownych (wieży, murów) i budynków mieszkalnych – czyli łączył dominującą funkcję obronną z mieszkalną i gospodarczą. Zamki powstały dawno temu (w okresie feudalnym) i były siedzibą księcia, rycerza czy placówką militarną. Z czasem zamki zmieniały swoje funkcje, a co za tym idzie – wygląd, stając się pałacami, a funkcje militarne przejęły twierdze.
Zamek służył jako:
• siedziba władzy, administracji
• placówka militarna
• więzienie
• skarbiec
• miejsce sądów
• ochrona granic
• miejsce schronienia ludności.
Cechy charakterystyczne zamku
• wysokie i grube mury zewnętrzne ze strzelnicami, które otaczają budowlę z każdej strony
• wieże
• ufortyfikowane wejścia, często rozbudowane o kraty, mosty zwodzone
• na zewnątrz murów małe i wysoko umieszczone otwory okienne
• kaplica
• dziedziniec
• na zewnątrz zamku teren wyrównany, pozbawiony wysokich budowli czy drzew
• mury
• w linii murów baszty.
Zaplecze gospodarcze zamku stanowiło podzamcze.
W skład zamku, oprócz pomieszczeń mieszkalnych, wchodziły także pomieszczenia specjalne, np.: magazyny, warsztaty, stajnie, prochownie, więzienia, kuźnie...Pomieszczenia mieszkalne należały do stałych mieszkańców zamku oraz do obsadzającej zamek załogi.
• Ozdabianie ramek wokół zdjęć (każdej inaczej).
2. Karta pracy, s. 76. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-5l-kp-cz4.pdf
Odszukiwanie w naklejkach rysunków z konturami górnych części zamków. Naklejanie ich w ramkach pod odpowiednimi rysunkami zamków.
3. Budowanie zamków z klocków.
Dziecko buduje zamki z klocków, starając się uwzględnić
w budowlach podstawowe elementy zamku.