17 06 2020

Temat dnia: Słoneczne lato

        

1. Zabawy badawcze – Popękane czereśnie (według E. Węgrzyn-Kameli).

• Wyjaśnienie dzieciom, dlaczego, kiedy pada deszcz, dojrzewające latem owoce pękają.

• Oglądanie rabarbaru; opisywanie jego wyglądu, przeznaczenia; zwrócenie uwagi na czerwoną skórkę brudzącą palce; zwrócenie uwagi, że końce rabarbaru są równe, niepostrzępione.

• Włożenie jednego kawałka rabarbaru do woreczka foliowego, a pozostałych kawałków – do miski z wodą. Następnego dnia porównywanie wyglądu rabarbaru z woreczka i z wody (rabarbar wyjęty z woreczka nie zmienia swojego wyglądu, ma nadal równe, całe końce; natomiast ten wyjęty z wody jest na końcach popękany i zwinięty). To efekt wchłaniania wody. Skórka wchłania jej więcej niż miąższ. Właśnie dlatego rabarbar pęka na końcach i się zwija.

• Rodzic wyjaśnia, że podobne zjawisko można zaobserwować również u innych owoców. Czereśnie, kiedy są już dojrzałe i pada na nie deszcz, zaczynają pękać. To efekt tego, że miąższ znajdujący się pod skórką chłonie jak gąbka krople wody, które padają na skórkę. Owoc zwięk-

sza więc swoją objętość. Skórka natomiast nie zachowuje się jak nadmuchiwany balonik, nie rozciąga się – i dlatego pęka. Podobnie jak czereśnie pękają również wiśnie, śliwki i agrest.

2. Rozwiązywanie zadań tekstowych na odejmowanie i dodawanie.

Rodzic przedstawia pewne sytuacje, dziecko  układa na liczmanach ( np. zapałki, guziki itp.) przedstawione sytuacje :

• Ania robi babki z piasku. Zrobiła dwie duże babki i trzy małe. Ile wszystkich babek zrobiła Ania?

• Krzyś zrobił sześć babek z piasku, ale Dorotka niechcący zniszczyła mu cztery. Ile babek zostało Krzysiowi? Itp.

3.Karty pracy, str. 74  https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-5l-kp-cz4.pdf

Oglądanie obrazków foremek. Określanie ich kształtów. Otaczanie pętlami foremek w tym samym kształcie. Liczenie foremek w każdej pętli. Porównywanie ich liczby.

4.Zabawa orientacyjno-porządkowa Zatrzymaj się zgodnie z poleceniem. Dziecko poruszają się swobodnie po pokoju przy akompaniamencie tamburynu. Podczas przerwy w grze zatrzymuje się zgodnie z poleceniem podanym przez rodzica, np.: Zatrzymaj się przodem do okna, …bokiem do biurka, …tyłem do drzwi, …na krzesełku, ...za krzesełkiem, ...z lewej strony krzesełka, ...z prawej strony krzesełka. 

5. Słuchanie wiersza H. Zielińskiej Słońce.

Na sypkim piasku plaży leży słońce. 

I marzy: 

– Ach, jak dobrze być słońcem! 

Tylko trochę gorąco! 

Żar taki bucha ze mnie… 

W cieniu byłoby przyjemniej!

W cieniu albo na wietrze…

Upał, aż drga powietrze.

Gdzie by się trochę ochłodzić?

I znużone czerwone - skryło się w morskiej wodzie.

6. Rozmowa na temat wiersza.

– O czym marzyło słońce?

• Wyjaśnienie, kiedy słońce robi się czerwone; pokaz zdjęć zachodzącego słońca.

7. Wyjaśnienie, dlaczego nie wolno bawić się zbyt długo na słońcu; podawanie przez dzieci propozycji miejsc, w które można się schować przed słońcem.

8. Zaproponowanie ozdobienia parasoli przeciwsłonecznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów plastycznych.

• Samodzielne działania dziecka: wycinanie z kartonu sylwet parasoli po liniach narysowanych

Przez rodzica. Ozdabianie ich według pomysłów dziecka – z wykorzystaniem kolorowej bibuły, papieru kolorowego, papierów do pakowania prezentów, ścinków materiałów.