15 06 2020

Tematyka tygodnia „Wakacyjne podróże”

 

„Podróż samolotem”

 

- Samodzielna aktywność poznawcza. Poszukiwanie w książkach, czasopismach, encyklopediach itp. zdjęć przedstawiających różnego rodzaju samoloty. Nawiązanie z dziećmi rozmowy nt. zbliżających się wakacji i wakacyjnych podróży. Zwrócenie uwagi na samoloty pasażerskie. Przedstawienie zalet podróżowania samolotem.

Pokazanie dzieciom map świata na globusie lub mapie, zwrócenie uwagi na kształt „bucika” włoskiego. Wytłumaczenie dzieciom skali( bardzo pomniejszony obraz) mapy i właściwych bardzo dużych odległości między lądami, krajami, ogromnymi oceanami.

 

- Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Samolot”.

Dzieci przy dźwiękach bębenka maszerują w różnych kierunkach. Na hasło „Samolot” stają na jednej nodze z ramionami wyciągniętymi w bok. Naśladują samolot. Dźwięk bębenka jest sygnałem do ponownego marszu.

 

Podróż do Włoch – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wakacyjne

podróże.

Ilustracje do opowiadania pod linkiem:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=78

i strona następna:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=79

 

Na wakacje czas!

Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło się

coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem.

Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na

maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach.

Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki.

– Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie?

– Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu?

– Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą,

Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą.

– To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała się

dziewczynka.

– W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to?

– Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada.

– To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety.

– Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemy

lądować na bucie! Naprawdę!

Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną

przyjechali na lotnisko.

– Kochani – powiedział tata - lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie

pilnować – dodał i popatrzył na dzieci.

Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów.

– A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia.

– To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z nami lecieć do Włoch.

Zobaczymy.

Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka

odrobinę bała się hałasujących silników.

– Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko

robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać

było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje.

Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś

zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała

pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała się jej Fontanna

Pszczół.

– Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś

wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka.

– Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolony

z kąpieli.

– Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciła

się Ada.

– Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej

pizzy! –powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego

unosił się świeży zapach ziół i ciasta.

– W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii.

Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.

 

- Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.

− Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?

− Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?

− Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?

Popatrz i opowiedz  jak wygląda Fontanna Pszczół ?

− Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?

− W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?

Jeśli dziecko ma problem z płynnym opowiadaniem, Rodzic może je wspierać, zadając dodatkowe pytania.

 

- Prezentacja filmu z piosenką: „Włoskie wakacje”. Przybliżenie miejsca letniego wypoczynku bohaterów opowiadania.

https://www.youtube.com/watch?v=a40KoaI3iuA

 

-  Zabawy z globusem.

Globus lub mapa świata.

Pokazujemy dzieciom globus lub mapę świata. Wyjaśniamy, co on przedstawia. Dzieci opisują jego wygląd, wymieniają kolory, których jest na nim najwięcej. R. zwraca uwagę na kolor niebieski. Informuje, że tym kolorem oznaczone są jeziora, rzeki, morza i oceany. Następnie dzieci kręcą globusem i wskazują na mapie dowolne miejsce. R. odczytuje jego nazwę, dzieli ją rytmicznie na sylaby, a dziecko powtarza.

 

- Zabawa ruchowa Samoloty.

Dzieci-samoloty przykucają i szeroko rozstawiają ramiona. Na hasło: Start! powoli się podnoszą i naśladują lot. Biegają w różnych kierunkach. Na hasło: Lądujemy! powoli zwalniają swój bieg, zatrzymują się w miejscu, kucają i opuszczają ramiona.

 

- Higiena.

Kubek, szczotka, mydło, ciepła woda

Tak się zaczyna letnia przygoda!

STOP! Jak sądzicie :

- Czy wakacje to czas wolny od pracy, zajęć, przedszkola i obowiązków ?

- Czy w wakacje powinniśmy się więc myć?

- Dlaczego należy zawsze się myć?

Przyrzekacie szczerze myć się w czasie wakacji ? My oczywiście Wam wierzymy :)