Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem rurki
Uwaga:
Podczas zabaw z rurką, przypominamy dziecku o wdechu nosem i wydechu ustami.
Zwracamy uwagę na to, by rurka, była ułożona centralnie na środku języka. Nie
powinna być przygryzana.
* Bąbelki (gotująca się woda, burza w szklance wody)
Przygotowujemy rurkę do napojów. Wkładamy ją do szklanki z wodą. Dziecko
zamiast pić przez rurkę – dmucha. Obserwujemy czy powstają bąbelki? Możemy
zrobić konkurs: kto dłużej będzie dmuchał do swojej szklanki?
To ćwiczenie uczy różnicowania wdechu i wydechu.
* „Konfetti” - Dzieci wciągają powietrze nosem i dmuchają na konfetti (lub kuleczki
z bibułki) umieszczone w słoiku lub butelce.
* „ Rozdzielanki” - Przenosimy za pomocą rurki drobne przedmioty (np. chrupki – płatki
kukurydziane). Wymieszane płatki, dziecko może rozkładać za pomocą rurki na dwa
talerzyki.
* „Układanki” - Przenosimy za pomocą rurki elementy układanki na właściwe miejsce
(taką układankę można przygotować, rozcinając dowolny obrazek, np. z ulotki
reklamowej).
* „Kółko i krzyżyk” - Przenosimy za pomocą rurki przygotowane wcześniej kółka i
krzyżyki podczas gry w kółko i krzyżyk, lub papierowe elementy podczas gry w
warcaby (wykorzystujemy gotową planszę ).
* „Wesoły wzorek” - Rodzic przygotowuje tacki z kaszą manną, gryczaną, jęczmienną,
jaglaną lub ryżem. Zadaniem dzieci jest dmuchanie na kaszę, ryż w celu stworzenia
wymyślnego wzoru. Następnie zachęcamy dziecko, by opowiedziało o swoim
obrazku.
• „Co się ukryło?” - Dowolny obrazek (mały) zawierający w swej nazwie ćwiczoną
głoskę, zasypujemy piaskiem lub kaszą umieszczoną w pudełku lub formie do ciasta.
Dziecko dmuchając przez rurkę szuka obrazka i nazywa go.
Labirynty i tunele
• Labirynty - Najpierw wspólnie z dzieckiem budujemy labirynt – na podłodze lub
stoliku. Do labiryntu wkładamy kulkę ze styropianu lub zgniecioną gazetę. Zadaniem
jest przemieszczenie (bez użycia rąk) kuleczek do wyjścia. Dziecko może dmuchać
bezpośrednio na kulkę, lub może dmuchać przez rurkę.
Kierując piłkę przez labirynt nie tylko utrwalamy prawidłowy tor oddechowy, ale
także stymulujemy wydłużanie fazy wydechowej oraz kształtujemy świadome
oddychanie.
• Tunel - Siadamy z dzieckiem przy stoliku lub na podłodze. Wybieramy rurki i
pompony (zamiast pomponów mogą być kuleczki z bibułki lub z kawałków chusteczki
higienicznej). Jeżeli dmuchanie przez rurkę jest za trudne dmuchamy prosto na
rozrzucone kuleczki. Dmuchając, staramy się przesunąć pomponik/kuleczkę do
przygotowanego wcześniej tunelu (można go wykonać z rolki po papierze
toaletowym lub po ręczniku papierowym, ze złożonej kartki papieru) albo zbudować