09 06 2020

Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem rurki

 

Uwaga:

Podczas zabaw z rurką, przypominamy dziecku o wdechu nosem i wydechu ustami.

Zwracamy uwagę na to, by rurka, była ułożona centralnie na środku języka. Nie

powinna być przygryzana.

 

* Bąbelki (gotująca się woda, burza w szklance wody)

Przygotowujemy rurkę do napojów. Wkładamy ją do szklanki z wodą. Dziecko

zamiast pić przez rurkę – dmucha. Obserwujemy czy powstają bąbelki? Możemy

zrobić konkurs: kto dłużej będzie dmuchał do swojej szklanki?

To ćwiczenie uczy różnicowania wdechu i wydechu.

 

* „Konfetti” - Dzieci wciągają powietrze nosem i dmuchają na konfetti (lub kuleczki

z bibułki) umieszczone w słoiku lub butelce.

 

* „ Rozdzielanki” - Przenosimy za pomocą rurki drobne przedmioty (np. chrupki – płatki

kukurydziane). Wymieszane płatki, dziecko może rozkładać za pomocą rurki na dwa

talerzyki.

 

* „Układanki” - Przenosimy za pomocą rurki elementy układanki na właściwe miejsce

(taką układankę można przygotować, rozcinając dowolny obrazek, np. z ulotki

reklamowej).

 

* „Kółko i krzyżyk” - Przenosimy za pomocą rurki przygotowane wcześniej kółka i

krzyżyki podczas gry w kółko i krzyżyk, lub papierowe elementy podczas gry w

warcaby (wykorzystujemy gotową planszę ).

 

* „Wesoły wzorek” - Rodzic przygotowuje tacki z kaszą manną, gryczaną, jęczmienną,

jaglaną lub ryżem. Zadaniem dzieci jest dmuchanie na kaszę, ryż w celu stworzenia

wymyślnego wzoru. Następnie zachęcamy dziecko, by opowiedziało o swoim

obrazku.

 

• „Co się ukryło?” - Dowolny obrazek (mały) zawierający w swej nazwie ćwiczoną

głoskę, zasypujemy piaskiem lub kaszą umieszczoną w pudełku lub formie do ciasta.

Dziecko dmuchając przez rurkę szuka obrazka i nazywa go.

 

 

 Labirynty i tunele

 

• Labirynty - Najpierw wspólnie z dzieckiem budujemy labirynt – na podłodze lub

stoliku. Do labiryntu wkładamy kulkę ze styropianu lub zgniecioną gazetę. Zadaniem

jest przemieszczenie (bez użycia rąk) kuleczek do wyjścia. Dziecko może dmuchać

bezpośrednio na kulkę, lub może dmuchać przez rurkę.

Kierując piłkę przez labirynt nie tylko utrwalamy prawidłowy tor oddechowy, ale

także stymulujemy wydłużanie fazy wydechowej oraz kształtujemy świadome

oddychanie.

 

• Tunel - Siadamy z dzieckiem przy stoliku lub na podłodze. Wybieramy rurki i

pompony (zamiast pomponów mogą być kuleczki z bibułki lub z kawałków chusteczki

higienicznej). Jeżeli dmuchanie przez rurkę jest za trudne dmuchamy prosto na

rozrzucone kuleczki. Dmuchając, staramy się przesunąć pomponik/kuleczkę do

przygotowanego wcześniej tunelu (można go wykonać z rolki po papierze

toaletowym lub po ręczniku papierowym, ze złożonej kartki papieru) albo zbudować