08 06 2020

- Dzieci, wspólnie z Rodzicem., oglądają książki i albumy przyrodnicze. Wśród rożnych

gatunków zwierząt rozpoznają i wskazują zwierzęta egzotyczne, próbują je nazwać. Poznają

ciekawostki na temat wybranych zwierząt żyjących w dżungli i na sawannie.

- Ćwiczenia słuchowe „Co to za zwierzę”- dzieci wsłuchują się w odgłosy i odgadują, do jakich zwierząt one należą.

http://old.poznajemyswiat.pl/odglosy-zwierzat-mp3/

- Zabawa ruchowa – Parada zwierząt.

Dzieci wybierają, jakim zwierzęciem chcą być: lwem, słoniem, małpą, papugą. Stają po jednej

stronie pokoju. Rodzic wymienia nazwy poszczególnych zwierząt. Dzieci przechodzą kolejno

z jednej strony pokoju na drugą, poruszając się w charakterystyczny dla tych zwierząt sposób.

 

- Słuchanie opowiadania Ewy Stadtmuller Przedszkolne safari.

 

– Przez ten deszcz nie pójdziemy na spacer – pociągała nosem Ada, maszerując z mamą do

przedszkola. – Ale będzie nudno…

Na szczęście okazało się, że pani Basia ani myśli poddawać się marcowym smutkom.

– Zapraszam was dzisiaj na… wyprawę do Afryki – oświadczyła po śniadaniu. – Zaraz wyczarujemy

tu fantastyczny afrykański krajobraz. Proponuję, aby na środku była dżungla, a tam,

pod ścianą, sawanna.

– Co to jest sawanna? – zainteresowała się Ada.

– Sawanna to taka… wielka afrykańska łąka porośnięta bardzo wysoką trawą – wyjaśniła

pani. – Tylko od czasu do czasu pojawiają się na niej pojedyncze drzewa i krzewy. Pasą się tam

zebry, żyrafy i antylopy, biegają nosorożce…

– A lwy? – zapytał Oskar.

– Lwy też tam mieszkają – kiwnęła głową pani.

– A krokodyle? – chciał wiedzieć Bartek.

– Krokodyle żyją w rozlewiskach Nilu albo w jeziorach ukrytych w głębi dżungli – usłyszał.

– Zresztą zaraz sobie o nich opowiemy – obiecała pani, wyjmując z wielkiej torby kartonowe

sylwety różnych afrykańskich zwierząt: krokodyla, małpki, papugi, węża, lwa, zebry, żyrafy,

antylopy, słonia i nosorożca.

– Musimy je teraz pomalować, aby pasowały do swego naturalnego środowiska – oznajmiła,

rozdając wszystkim farbki, pędzelki i kawałeczki gąbki. Ada pierwszy raz w życiu malowała

gąbką. Jej krokodyl bardzo szybko przybrał piękny zielony kolor.

– Podczas gdy zwierzaki będą schły, zajmiemy się ich otoczeniem – zarządziła pani.

– Zacznijmy od dżungli. Co by nam się tu przydało?

– Wysokie drzewa – zaczęła Ola.

Czary-mary i z szuflady wyskoczyły dwie zielone zasłony, jakieś chusty i wstążki, które – poupinane

pomiędzy szafkami – utworzyły niebawem prawdziwy gąszcz.

– Jeszcze liany… – upomniał się Maciek.

93

Pani zmarszczyła brwi i zaczęła szukać czegoś w pudle na regale. Po chwili wyciągnęła tryumfalnie

cztery jasnozielone łańcuchy na choinkę, dwie skakanki i szalik.

– W tej dżungli musi być jezioro dla naszego krokodyla – przypomniała Ada.

Tym razem na podłodze wylądowała niebieska płachta, która w czasie przedszkolnych

przedstawień służyła za kurtynę.

– Ten dywan w domki i uliczki zupełnie tu nie pasuje – skrzywiła się Kasia.

Na szczęście i na to znalazł się sposób – zrolowany dywan w jednej chwili zmienił się w gruby

pień przewróconego drzewa.

– Trzeba ostrożnie po nim przechodzić, żeby nie wpaść do jeziora, bo krokodyl tylko na to

czeka – ostrzegała Ada.

– Teraz sawanna! – zawołał Adaś.

– Co proponujecie? – zapytała pani.

– Możemy rozłożyć zielony koc – zaproponował Kuba.

– I pożyczyć od maluchów donicę z drzewkiem – wymyśliła Ola.

Po kilku minutach sawanna wyglądała jak prawdziwa. Teraz wystarczyło w odpowiednich

miejscach poprzypinać wyschnięte już sylwety zwierząt.

– Będziemy na nie polować? – zapytał Wojtek.

– Owszem, ale zamiast strzelby użyjemy aparatu fotograficznego – uśmiechnęła się pani.

– Abyście prezentowali się jak prawdziwi tropiciele, przyniosłam kapelusze podróżników

i lornetki.

Co prawda kapelusz był zrobiony z bibuły, a lornetka z dwóch rolek po papierze toaletowym,

ale na zdjęciach obie rzeczy prezentowały się znakomicie.

– Chyba jednak się nie nudziłaś – zaśmiała się mama, widząc biegnącą do niej w podskokach

Adę.

– Podróżowaliśmy po Afryce – szepnęła jej na ucho dzielna podróżniczka – a ten deszcz

wcale nam nie przeszkadzał.

 

- Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Rodzic zadaje pytania:

− Jakie zwierzęta można spotkać w dżungli?

− Co to jest sawanna?

− Jakie zwierzęta możemy tam spotkać?

 

Rodzic kontynuuje rozmowę. Pyta dzieci, czy wiedzą, gdzie leży Afryka – kontynent, na którym znajdują się sawanna i dżungla. Pokazuje im mapę świata. Wskazuje, gdzie leży Polska, a gdzie jest kontynent afrykański i wymienione przez niego wcześniej miejsca. N. nawiązuje do opowiadania. Pyta dzieci, czy wiedzą, co to jest safari. Chętne osoby wypowiadają się. Rodzic uzupełnia wypowiedzi dzieci.

 

- Zabawa ruchowa – Zwierzęta na spacer! Zwierzęta ze spaceru!

Rodzic  poleca dzieciom, aby zajęły miejsca na wyznaczonym terenie. Na zawołanie: Zwierzęta na spacer! –  dzieci rozbiegają się w rożnych kierunkach. Zależnie od tego, jakie

polecenie wyda Rodzic., dzieci spacerują jak lwy, biegają jak lamparty, podskakują jak małpki itp. Na zawołanie: Zwierzęta ze spaceru! dzieci jak najszybciej starają się wrocić na swoje miejsca i kucnąć.