1. Nauka piosenki „Bezpieczne wakacje.” (poniedziałek 08.05)
2. Ćwiczenia oddechowe „Na łące.” Rodzic mówi do dziecka: – Jesteśmy na wsi. Tutaj spędzamy wakacje. W ogrodzie pełnym drzew owocowych i kwiatów stoją ule. W nich mieszkają pszczoły, które wydają różne dźwięki, poruszając odpowiednio skrzydełkami. Dziecko nabiera nosem powietrze. Kiedy je wypuszcza, wypowiada zgłoskę bzz lub buu.
3. Zabawa „Bańki mydlane” Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Na hasło: „Bańki mydlane”, naśladuje łapanie baniek – klaszcze w dłonie, zmieniając ich położenie.
4. Dziecko starsze czyta tekst, młodsze słucha czytanego przez rodzica- Książka (s. 92–93).
5. Zabawy i ćwiczenia ruchowe (opis w poniedziałek)
6. Zabawy matematyczne: liczenie, przeliczanie, dodawanie i odejmowanie elementów. Wykorzystanie kartoników z liczbami i znakami matematycznymi. Wyjaśniamy dziecku znaczenie słów: a) baca- u górali starszy pasterz owiec, zwierzchnik (kierownik) juhasów dozorujących stada owiec. b) juhas- młodszy pasterz owiec w Tatrach i Beskidach. Młodszy pomocnik bacy podczas wypasu owiec. Termin ten występuje na terenie Tatr i Beskidów. c) hala- obszar nadający się do wypasu zwierząt, położony w górach. Rozwiązywanie prostych zadań matematycznych np.
Zadanie 1.
Na hali, juhas 10 owiec pasie. Dwie w góry mu uciekły. Ile teraz masz owiec, juhasie?
Dziecko układa10 liczmanów (np. dowolne przedmioty, kółeczka, kwadraty itp.), Odsuwa 2. Udziela odpowiedzi na pytanie: Teraz jest 8 owiec.
Tworzy też z zapis matematyczny z przygotowanych kartoników:
10 |
- |
2 |
= |
8 |
Tak samo postępują przy innych zadaniach.
Zadanie 2. Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody. Ale cztery starsze owce uciekły z zagrody. Policz teraz szybko mi, ile owiec w zagrodzie śpi?
Zadanie 3. Na hali, na hali raz się tak zdarzyło, że do 7 starszych owiec, 3 młode przybyły. Powiedz teraz mi ile wszystkich owiec w zagrodzie śpi?
Zadanie 4. Na łące pod górą juhas owce pasie; cztery czarne owce i pięć białych hasa. Ile wszystkich owiec jest w stadzie juhasa? Jeżeli dziecko jest zainteresowane układamy następne zadania. 7. Mapa fizyczna Polski. Wskazywanie pasm górskich na mapie; odczytywanie ich nazw z Rodzicem lub samodzielnie; zwrócenie uwagi na kolorystykę pasm górskich na mapie.
8. Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce. Dla dziecka: farby plakatowe, kartka, pędzelek, kartka z bloku technicznego. Dziecko formuje z pogniecionego papieru pasmo górskie, przykleja je na kartce z bloku technicznego; maluje farbami plakatowymi na różne odcienie brązu; maluje drzewa iglaste u podnóża gór.