09 06 2020

1. Nauka piosenki „Bezpieczne wakacje.” (poniedziałek 08.05)                                   

2. Ćwiczenia oddechowe „Na łące.” Rodzic mówi do dziecka: – Jesteśmy na wsi. Tutaj spędzamy wakacje. W ogrodzie pełnym drzew owocowych i kwiatów stoją ule. W nich mieszkają pszczoły, które wydają różne dźwięki, poruszając odpowiednio skrzydełkami. Dziecko nabiera nosem powietrze. Kiedy je wypuszcza, wypowiada zgłoskę bzz lub buu.                                                                                          

3. Zabawa „Bańki mydlane” Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Na hasło: „Bańki mydlane”, naśladuje łapanie baniek – klaszcze w dłonie, zmieniając ich położenie.

4. Dziecko starsze czyta tekst, młodsze słucha czytanego przez rodzica-                         Książka (s. 92–93).                                                                                                                               

5. Zabawy i ćwiczenia ruchowe (opis w poniedziałek)                                                       

6. Zabawy matematyczne: liczenie, przeliczanie, dodawanie i odejmowanie elementów. Wykorzystanie kartoników z liczbami i znakami matematycznymi.                    Wyjaśniamy dziecku znaczenie słów:                                                                                            a) baca- u górali starszy pasterz owiec, zwierzchnik (kierownik) juhasów dozorujących stada owiec.                                                                                                               b) juhas- młodszy pasterz owiec w Tatrach i Beskidach. Młodszy pomocnik bacy podczas wypasu owiec. Termin ten występuje na terenie Tatr i Beskidów.                             c) hala- obszar nadający się do wypasu zwierząt, położony w górach.                     Rozwiązywanie prostych zadań matematycznych np.                                                              

Zadanie 1.

Na hali, juhas 10 owiec pasie. Dwie w góry mu uciekły. Ile teraz masz owiec, juhasie?

Dziecko układa10 liczmanów (np. dowolne przedmioty, kółeczka, kwadraty itp.), Odsuwa 2. Udziela odpowiedzi na pytanie: Teraz jest 8 owiec.

Tworzy też z zapis matematyczny z przygotowanych kartoników:

 10

   -

  2

   =

  8

 

Tak samo postępują przy innych zadaniach.                                                                          

Zadanie 2.                                                                                                                                   Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody. Ale cztery starsze owce  uciekły z zagrody.   Policz teraz szybko mi, ile owiec w zagrodzie śpi?                                                                

Zadanie 3.                                                                                                                                      Na hali, na hali raz się tak zdarzyło, że do 7 starszych owiec, 3 młode przybyły. Powiedz teraz mi ile wszystkich owiec w zagrodzie śpi?                                                             

Zadanie 4.                                                                                                                                       Na łące pod górą juhas owce pasie; cztery czarne owce i pięć białych hasa. Ile wszystkich owiec jest w stadzie juhasa?                                                                              Jeżeli dziecko jest zainteresowane układamy następne zadania.                                                      7. Mapa fizyczna Polski. Wskazywanie pasm górskich na mapie; odczytywanie ich nazw z Rodzicem lub samodzielnie; zwrócenie uwagi na kolorystykę pasm górskich na mapie.

8. Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce. Dla dziecka: farby plakatowe, kartka, pędzelek, kartka z bloku technicznego. Dziecko formuje z pogniecionego papieru pasmo górskie, przykleja je na kartce z bloku technicznego; maluje farbami plakatowymi na różne odcienie brązu; maluje drzewa iglaste u podnóża gór.