02 06 2020

Ćwiczenia słuchowe

 

1. Wszystko może wydać dźwięk

-Wydobywanie dźwięków przy pomocy różnych przedmiotów (np. plastikowej butelki,

gazety) - Dziecko i dorosły naprzemian prezentują niekonwencjonalny sposób

zagrania na swojej butelce, można w nią drapać, można nią stukać, szurać, itp.

- Dziecko i dorosły sprawdzają „jak brzmi gazeta” – wydobywają przy pomocy gazety

różne dźwięki (gazetę można zgniatać można ją drzeć, deptać, można nią szeleścić

itp.)

 

2. Rozróżnianie dźwięków, naśladowanie rytmów i nie tylko...

- „ Co słyszę?” – dziecko siedzi z zamkniętymi oczami, nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy

dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.

 

- „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką, długopisem w szkło, fajans,

metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze (np. piłki,

kasztana, kamienia), rozpoznawanie odgłosu przez dziecko. Do wytwarzania tych

dźwięków możemy też użyć np. naczyń kuchennych, szklanek, drewna. Dziecko

zapoznaje się z nimi mając otwarte oczy, po czym odwraca się lub zamyka oczy

i próbuje zidentyfikować dźwięk.

 

- Wybieramy np. dzwonki i bębenek (ich barwy są bardzo zróżnicowane) i omawiamy

z dzieckiem zasady, że gdy usłyszy dzwonki, to np. wrzuca klocek do wiaderka

natomiast, gdy usłyszy bębenek, czeka, nic nie robi. Dziecko nie może widzieć na

czym gramy.

 

- „Pudełka dźwiękowe” - Przygotowujemy: kilka jednakowych pojemników po

jogurtach (z zamknięciami) lub pojemniczki po jajkach niespodziankach. W każdym

znajduje się dokładnie taka sama ilość różnorodnych materiałów sypkich np. groch,

kasza, łuskany groch, koraliki itp.

 

- Stawiamy przed dzieckiem zamknięte pojemniczki po jogurtach, dziecko potrząsa

nimi i próbuje zgadnąć co jest w środku. Dorosły przy każdym pojemniczku zapisuje

wskazaną przez dziecko nazwę, lub stawia pojemniczek przy odpowiedniej tacce z:

grochem, kaszą, łuskanym grochem, koralikami itp.

Odkrywamy pojemniczki i porównujemy ich zawartość z tym, na co wskazały dzieci.

 

Dziecko uczy się identyfikować dźwięk z przedmiotem który go wydaje.

 

- Przed dzieckiem ustawiamy zakręcone pojemniczki , dziecko łączy w pary te, które

wydają takie same dźwięki Przy okazji ćwiczymy rozumienie pojęć: głośno – cicho

(odpowiednio potrząsając pojemniczkami).

 

- Naprzemienne potrząsanie – prosimy dziecko, by potrząsało raz jedną, raz drugą

ręką.

-     Zachęcamy dziecko do naśladowania rytmów: „Zagraj” tak samo jak ja.

 

-     Zabawkę można wykorzystać jako akompaniament do śpiewanych piosenek.

 

-„Skąd ten dźwięk”: dziecko siada na środku pokoju z zamkniętymi oczami. Rodzice

potrząsają „grzechotką”, którą wcześniej stworzyli razem z dzieckiem. Dziecko, nie

otwierając oczu, wskazuje skąd dochodzi dźwięk.

 

- „Dźwiękowe memo” - Zadaniem dzieci jest odszukanie tak samo brzmiących

pojemników (ułatwieniem jest ten sam kolor na spodzie pojemniczka).

 

- Dorosły potrząsa pojemniczkami (najpierw dwoma, potem trzema), zadaniem

dziecka jest określenie (w odpowiedniej kolejności, co słyszało najpierw, co potem,

no na końcu).