02 06 2020

Temat dnia: „Co jest cięższe, a co lżejsze?”

 

Ćwiczenia z wykorzystaniem słów i sylab, melodii wymyślonych przez rodzica :

− Złość, złość – mam jej dość; radość wielka, he, he, he, o, o!

Słuchanie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Nazwy miesięcy – utrwalanie nazw miesięcy.

W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają za rodzicem – na jednym wydechu – nazwy miesięcy.

Jakie miesiące

w roku mamy?

Czy wszystkie nazwy

miesięcy znamy?

Komu nie sprawi

trudu zadanie,

niech rozpoczyna

ich wyliczanie.

Powietrza dużo

buzia nabiera

i na wydechu

nazwy wymienia:

− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad,

grudzień. *

Jeśli za trudne było zadanie, ćwicz dalej z nami to wyliczanie:

− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*,

− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*

 Co jest cięższe, a co lżejsze? – zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej.

•• Zapoznanie z wagą szalkową. Zdaję sobie sprawę, że nie macie w domu wagi szalkowej, ale wasz sprytny tatuś na pewno coś wykombinuje i zrobi z deseczek, a mamusia dołoży małe talerzyczki.

Dzieci oglądają wagę, nazywają jej części.  Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej.

Klocki: drewniane, sześcienne, miś. Rodzic mówi, że dzieci będą porównywać wagę (masę) misia i klocków.

• Pierwsza sytuacja. Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – trzy klocki.

− Co jest cięższe? Po czym to poznaliście?

− Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście?

• Druga sytuacja. Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – cztery klocki.

− Co jest cięższe? Co jest lżejsze?

− Po czym poznaliście, że cztery klocki ważą tyle co miś?

(Ilość klocków musi być taka, aby ich masa równoważyła masę misia).

• Trzecia sytuacja. Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – pięć klocków.

− Co jest cięższe? Po czym to poznaliście?

− Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście?

• Ćwiczenia w porównywaniu masy przedmiotów.

Różne przedmioty, np.: klocki, piłeczki, lalki, misie, tworzywo przyrodnicze, wagi szalkowe.

Dziecko porównuje masę wybranych przedmiotów i określa, co jest cięższe, co jest lżejsze.

• Karta pracy, cz. 4, s. 55.

Kolorowanie w każdej parze cięższego przedmiotu. Kończenie rysowania wag według wzoru.

Zabawa ruchowa Waga. Dzieci dobierają się w pary i stają naprzeciwko siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie wykonują przysiady.

Słuchanie piosenki Hymn dzieci (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk). Rozmowa na temat tekstu piosenki

Masz skórę czarną, żółtą albo białą,

czy mieszkasz w Polsce, czy też w innym kraju,

to jesteś dzieckiem, tak jak ja,

i chcesz tak żyć, jak chcę żyć ja.

Ref.: Każde dziecko na świecie chce bezpiecznie żyć,

każde dziecko na świecie chce szczęśliwe być.

Chce mieć dobrych rodziców i dom chce własny mieć,

dobrze uczyć się, pięknie bawić się,

przecież tak mało chce!

II. Niech żadne dziecko już nie będzie głodne,

niech widzi tylko sprawiedliwość, dobro.

Więc wszyscy w zgodzie muszą żyć,

na świecie pokój musi być.

Ref.: Każde dziecko…

III. Niech tu, na Ziemi, słońce zawsze świeci

i niech szczęśliwe będą wszystkie dzieci.

Bo przecież pięknie można żyć,

śnić tylko najpiękniejsze sny.

Ref.: Każde dziecko…

N. pyta dzieci:

− Czego pragnie każde dziecko?

− Czy każde dziecko jest bezpieczne i szczęśliwe?

−− Czy dzieci innych ras, mające inny kolor skóry, różnią się jeszcze czymś od was ?