Temat dnia: „Co jest cięższe, a co lżejsze?”
Ćwiczenia z wykorzystaniem słów i sylab, melodii wymyślonych przez rodzica :
− Złość, złość – mam jej dość; radość wielka, he, he, he, o, o!
Słuchanie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Nazwy miesięcy – utrwalanie nazw miesięcy.
W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają za rodzicem – na jednym wydechu – nazwy miesięcy.
Jakie miesiące
w roku mamy?
Czy wszystkie nazwy
miesięcy znamy?
Komu nie sprawi
trudu zadanie,
niech rozpoczyna
ich wyliczanie.
Powietrza dużo
buzia nabiera
i na wydechu
nazwy wymienia:
− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad,
grudzień. *
Jeśli za trudne było zadanie, ćwicz dalej z nami to wyliczanie:
− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*,
− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*
Co jest cięższe, a co lżejsze? – zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej.
•• Zapoznanie z wagą szalkową. Zdaję sobie sprawę, że nie macie w domu wagi szalkowej, ale wasz sprytny tatuś na pewno coś wykombinuje i zrobi z deseczek, a mamusia dołoży małe talerzyczki.
Dzieci oglądają wagę, nazywają jej części. Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej.
Klocki: drewniane, sześcienne, miś. Rodzic mówi, że dzieci będą porównywać wagę (masę) misia i klocków.
• Pierwsza sytuacja. Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – trzy klocki.
−− Co jest cięższe? Po czym to poznaliście?
−− Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście?
• Druga sytuacja. Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – cztery klocki.
−− Co jest cięższe? Co jest lżejsze?
−− Po czym poznaliście, że cztery klocki ważą tyle co miś?
(Ilość klocków musi być taka, aby ich masa równoważyła masę misia).
• Trzecia sytuacja. Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – pięć klocków.
−− Co jest cięższe? Po czym to poznaliście?
−− Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście?
• Ćwiczenia w porównywaniu masy przedmiotów.
Różne przedmioty, np.: klocki, piłeczki, lalki, misie, tworzywo przyrodnicze, wagi szalkowe.
Dziecko porównuje masę wybranych przedmiotów i określa, co jest cięższe, co jest lżejsze.
• Karta pracy, cz. 4, s. 55.
Kolorowanie w każdej parze cięższego przedmiotu. Kończenie rysowania wag według wzoru.
• Zabawa ruchowa Waga. Dzieci dobierają się w pary i stają naprzeciwko siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie wykonują przysiady.
Słuchanie piosenki Hymn dzieci (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk). Rozmowa na temat tekstu piosenki
Masz skórę czarną, żółtą albo białą,
czy mieszkasz w Polsce, czy też w innym kraju,
to jesteś dzieckiem, tak jak ja,
i chcesz tak żyć, jak chcę żyć ja.
Ref.: Każde dziecko na świecie chce bezpiecznie żyć,
każde dziecko na świecie chce szczęśliwe być.
Chce mieć dobrych rodziców i dom chce własny mieć,
dobrze uczyć się, pięknie bawić się,
przecież tak mało chce!
II. Niech żadne dziecko już nie będzie głodne,
niech widzi tylko sprawiedliwość, dobro.
Więc wszyscy w zgodzie muszą żyć,
na świecie pokój musi być.
Ref.: Każde dziecko…
III. Niech tu, na Ziemi, słońce zawsze świeci
i niech szczęśliwe będą wszystkie dzieci.
Bo przecież pięknie można żyć,
śnić tylko najpiękniejsze sny.
Ref.: Każde dziecko…
N. pyta dzieci:
−− Czego pragnie każde dziecko?
−− Czy każde dziecko jest bezpieczne i szczęśliwe?
−− Czy dzieci innych ras, mające inny kolor skóry, różnią się jeszcze czymś od was ?