22 05 2020

 

Temat: Pierwsza kartka zielnika

Kończenie rymowanek o łące.

Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)

Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)

Ma żółty środek, białe płatki, łodyga u niej wiotka.

Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)

Piegowata dama. Po łące chodzi od rana. Wygrzewa się w promykach słonka.

To maleńka… (biedronka)

Czy to fruwające kwiaty? Jest ich tyle! Nie, to… (motyle)

Lata, lata koło nosa. Uwaga! To groźna… (osa)

Lata, lata obok czoła. To miodna… (pszczoła)

Słuchanie wiersza Anny Onichimowskiej Zielnik.

(Zdjęcia w miarę możliwości.)

Biały rumianek. Na drugiej –mały bukiet sasanek.

Na trzeciej –liście dębu i babki. Na czwartej –fiołki, konwalie, bratki.

Rodzic recytując, pokazuje kartki z wymienionymi roślinami, które są do nich przyklejone (z wyjątkiem sasanek, bo są pod ochroną – na tej kartce zamiast przyklejonej rośliny jest tylko jej obrazek)

Rozmowa na temat wiersza. Rodzic pyta:

− Jakie rośliny znajdowały się na kartkach?− Dlaczego był tam rysunek sasanek?− Dlaczego zakładamy zielnik?

 Wykonanie przez każde dziecko pierwszej strony własnego zielnika.

Każde dziecko dostaje jedną roślinę (np. koniczynę, mniszek pospolity, szczaw…), kawałki taśmy klejącej, kartki z bloku technicznego (kolorowe).

 Dzieci wykonują następujące czynności: • Układają roślinę na kartce.

• Przyklejają ją do kartki za pomocą taśmy klejącej.

(Rodzic zachęca dzieci, aby wykonywały dalsze strony zielnika).

• Wspólne wypicie herbatki ziołowej np. rumiankowej.

 Ćwiczenia gimnastyczne –  metodą Rudolfa Labana

Nagranie dowolnej muzyki marszowej,  dla dziecka paski kolorowej bibuły.

• Zgodnie z muzyką – dzieci maszerują po obwodzie koła na palcach, gdy nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu rodzic daje dzieciom złożone paski bibuły.

• Tańczące bibułki – przy nagraniu dowolnej muzyki dzieci swobodnie tańczą i poruszają paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykucają i układają z bibułki dowolne kształty na podłodze.  •• Po kole – na podłodze układają koła z bibułki i skaczą dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.

• Powitania bibułką – dotykają bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica •• Jak najwyżej – wyrzucają bibułkę do góry, obserwują jej opadanie, i łapią ją tuż nad podłogą. •• Sprytne palce – chwytają palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podają ją sobie do rąk.

 •• Rysujemy ósemkę – dzieci przekładają bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.

• Lustro – jedno z dzieci z pary jest lustrem, które odbija ruchy partnera, naśladując je. •• Wiatr i wiaterek – dzieci dmuchają na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem. •• Latające owady – zgniatają bibułkę w kulkę, rzucają przed siebie i podążają jej śladem. Na koniec wrzucają kulkę do obręczy.

•• Zabawa rytmiczna Zielona łąka.

Dzieci maszerują po obwodzie koła w rytm tamburynu. Podczas przerwy w grze odwracają się twarzami do siebie i rytmicznie powtarzają rymowankę, klaszczą naprzemiennie raz w swoje ręce, raz w dłonie partnera ( rodzeństwa lub rodzica)

Zielona łąka w barwach tonie, Barwne motyle lecą do niej.

•• Zabawa relaksacyjna Złota żaba.

Rodzice zaproszą was teraz do zabawy.  Usiądźcie wszyscy na podłodze i skrzyżujcie nogi. Możecie jedną stopę położyć na udzie, jeśli macie na to

ochotę (pół pozycji lotosu). Utrzymujecie wasze plecy w wyprostowanej pozycji, a potem lekko opuśćcie barki. Zamknijcie oczy.

Czy widzieliście kiedykolwiek małą, złotą żabkę, która siedzi na dużym, zielonym liściu lilii wodnej cicho, cichutko… tak cicho, że nic się nie porusza, a żabka wygląda, jakby spała? Dzisiaj wszyscy będziemy takimi żabkami. Wyobraźcie sobie, że siedzicie na liściu lilii wodnej pośrodku stawu…

Siedzicie tam, jak ta żabka, bardzo cicho, i oddychacie powoli. Nabieracie głęboko powietrza do płuc i wypuszczacie je do końca. W ten sposób żaby łapią muchy na kolację – siedzą tak cicho, że muchy ich po prostu nie widzą. Nagle wyciągają swój długi język i łapią muchę. Czy potraficie tak  szybko wystawić język? A teraz siedzicie spokojnie, a ja będę udawać bzyczącą muchę. Za każdym razem, kiedy wydam z siebie taki dźwięk (demonstruje ten dźwięk), możecie wystawić język i złapać muchę. Na zakończenie będziecie mogli szepnąć mi na ucho, ile much złapaliście.

•• Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie

do czytania, pisania, liczenia, s. 73.

Czytanie z rodzicem nazw zwierząt i roślin, odszukiwanie ich na rysunku. Kolorowanie rysunku.

•• Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery

i liczby, cz. 2, s. 76.

Czytanie zdań, pisanie X pod wyrazem tak jeżeli zadanie jest prawdziwe, lub pod wyrazem nie, jeżeli zdanie jest fałszywe.