18 05 2020

Temat dnia:  Na zielonej łące

 

Witamy serdecznie wszystkie dzieci.

W tym tygodniu będziemy uczyć się  o łące i jej mieszkańcach.

 

1.Prosimy  o otworzenie książek na str. 82-83

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_56latek_ksiazka/mobile/index.html

 

-Obejrzyjcie ilustracje jak wygląda łąka w maju.

-Wysłuchajcie wiersza M. Buczkówny Łąka.

-Opowiedzcie własnymi słowami o wyglądzie łąki w maju.

-Wspólnie z Rodzicami rozpoznajcie jakie kwiaty rosną  na łące i jakie występują tam owady.

 

2.Zabawa „Posłuchaj co mówię”- rodzic wypowiada głoskami nazwy kwiatów i owadów na łące , dziecko mówi jakie to słowo np.

- m-o-t-y-l:  motyl

- m-a-k: mak

- b-ą-k: bąk

- o-s-a: osa

- k-o-n-i-k  p-o-l-n-y : konik polny

- s-t-o-k-r-o-t-k-a: stokrotka itd. (UWAGA: bardzo ważny jest sposób wymawiania głosek przez rodzica- do każdej spółgłoski dodajemy przyrostek „y” , np.

 głoskę „m” wymawiamy „my”,  a nie „em”

 głoskę „t” wymawiamy „ty” , a nie „te”

 głoskę „l” wymawiamy „ly”, a nie „el”  itd.

 

3.Opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi – Spacerkiem po łące.

(Dziecko ilustruje ruchem i głosem opowiadanie czytane przez rodzica). Był piękny wiosenny dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer na pobliską łąkę. (Dzieci maszerują). Słońce mocno świeciło, a wiatr rozdmuchiwał nasiona mniszka lekarskiego i innych roślin. (Dzieci chodzą na czworakach i dmuchają na rośliny). Nagle dzieci usłyszały pierwsze odgłosy. To pracowite pszczółki krążyły nad kwiatami, szukając najpiękniejszych, aby zebrać z nich nektar. (Dzieci latają jak pszczółki, machając rękami – skrzydełkami). Wesoło bzyczały, nawołując się nawzajem. (Naśladują bzyczenie pszczół: bzz, bzz, bzz). Na listkach koniczyny siedziały koniki polne, poruszając śmiesznie łapkami, z których strząsały resztki porannej rosy. (Dzieci siedzą, poruszają w dowolny sposób kończynami). Cykały cichutko. (Naśladują dźwięk: cyt, cyt, cyt). Nagle, zupełnie nie wiadomo skąd, pojawiły się żaby. (Dzieci naśladują skakanie żabek). Kumkały głośno, jakby ostrzegały się przed jakimś niebezpieczeństwem. (Naśladują kumkanie: kum, kum, kum). Miały rację, że były takie zdenerwowane, bo na łące pojawiła się para bocianów; chodziły, wysoko unosząc nogi, z szeroko rozłożonymi skrzydłami, i rozglądały się na boki, co chwilę przystawały i po­chylały się do przodu, szukając czegoś w trawie. (Naśladują chód bociana). Ponieważ niczego nie mogły znaleźć, klekotały ze złością. (Naśladują głos bocianów – kle, kle, kle). Wysoko nad łąką krążył skowronek, śpiewając wiosenną piosenkę. (Naśladują głos skowronka – dzyń, dzyń, dzyń). Odpowiadał mu wróbel, który przysiadł zmęczony na pobliskim drzewie. Poszukiwał pokarmu dla swoich głodnych dzieci. (Naśladują głos wróbla – ćwir, ćwir, ćwir). Czekały one niedaleko w gniazdku, piszcząc: pi, pi, pi… aby jak najszybciej przyniósł im coś do jedzenia. Dzieci już miały wracać do przedszkola, kiedy zobaczyły ślimaka, który wolno sunął po trawie. Kiedy tylko napotkał na jakąś przeszkodę, szybko chował się do swojego domku, który niósł na grzbiecie. Dopiero po chwili wystawiał głowę i rozglądał się dookoła. (Dzieci naśladują zacho­wanie ślimaka). Nad łąką latały kolorowe motylki, co pewien czas siadały na kwiatkach. (Dzieci naśladują ruchem latające motylki). Przyglądała im się z zaciekawieniem wrona siedząca na pobliskiej wierzbie i głośno kracząca z zachwytu: krrrra, krrraWiosenny wietrzyk poruszał trawą, kwiatami i gałązkami drzew, szumiąc wesołe piosenki: szszsz… szszsz… szszuuu…

 

4. Tworzenie obrazka Łąka– potrzebna będzie rurka do napojów i zielona farba. Farbę rozróbcie  z wodą i wylejcie jej kropelki  na kartkę. Następnie rozdmuchujcie krople na kartce za pomocą rurki do napojów. Potem dotykajcie otrzymany obrazek palcami maczanymi w niebieskiej, czerwonej, a potem w żółtej farbie- to będą kwiaty.

Jeżeli nie macie w domu farb możecie narysować łąkę kredkami.

 

5. Na koniec dnia przejdziemy do matematyki. Dowiecie się jak dziecko może sprawdzać ciężar przedmiotów , żeby dowiedzieć się co jest cięższe, a co lżejsze. Najpierw kilka pytań : jak myślicie – co jest cięższe, a co lżejsze:

- mrówka , czy kot?

- piórko, czy słoń?

- dziecko, czy dorosły?

- hipopotam, czy motyl?

Odpowiedzi na te pytania na pewno były dla Was bardzo proste.                  Ale teraz zapytamy Was : jak myślicie- co jest cięższe, a co lżejsze:

- mandarynka, czy cytryna?

- lalka, czy przytulanka?

- łopatka , czy grabki?

Z odpowiedzią na te pytania możecie mieć problem. Ale nie martwcie się, możemy bardzo łatwo dowiedzieć się który z nich jest cięższy , a który lżejszy. Pomoże nam w tym WAGA, którą wykonacie z wieszaka na ubrania i dwóch takich samych foliowych reklamówek.

Przywiążcie reklamówki na dwóch końcach wieszaka (tak żeby można było do środka włożyć przedmiot) , weźcie dwa przedmioty, których ciężar chcecie porównać, włóżcie każdy z nich do reklamówki, złapcie wieszak za uchwyt i powiedzcie co zaobserwowaliście?

Tak, oczywiście! Ta strona WAGI gdzie jest cięższy przedmiot obniża się w dół, a ta, gdzie przedmiot jest lżejszy unosi się do góry. Tym sposobem możecie porównywać ciężar  przedmiotów. Sprawdźcie również jak zachowa się waga , jeśli do reklamówek włożycie takie same przedmioty?.  Spróbujcie teraz pobawić się w „ważenie” różnych przedmiotów, które macie w domu.

 

6. Otwórzcie teraz nasze karty pracy i wykonajcie zadanie na str. 39 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-5l-kp-cz4.pdf  (możecie pokolorować lub wskazać która zabawka jest cięższa)

 

7.Przypominamy wszystkim dzieciom o zachowaniu higieny , częstym myciu rąk i zasłanianiu ust i nosa podczas pobytu poza domem.