15 05 2020

Propozycje zabaw i zajęć, grupa 4.5,6 latków. Piątek, 15.05.2020 r.

 

1. Zabawa „Polska – mój dom.” Gazety. Dziecko z pomocą Rodzica układa z gazet kształt mapy Polski. Na hasło: Podróżujemy, naśladuje poruszanie się dowolnym środkiem lokomocji poza Polską. Na hasło: Wracaj do domu, dziecko wchodzi na ułożoną z gazet mapę Polski.                                                                                         

2. Zabawa „Kto tak potrafi?” Gazety. Dziecko przeskakują przez rozłożoną gazetę obunóż, skaczą dookoła gazety na jednej nodze. Zwija gazetę w kulki, dmucha na nie tak, aby turlały się po podłodze. Wrzuca papierowe kule do pojemnika, kosza, celując z pewnej odległości.                                                                                                             

3. Zabawa i ćwiczenia ruchowe (opis w poniedziałek, 11.05).                                                  

4. Słuchanie opowiadania Rodzica na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena, albo czytanie baśni. „Księżniczka na ziarnku grochu.” Gdy mamy taką możliwość- pokazanie, na mapie Europy – Danii, flagi Danii, podanie nazwy stolicy – Kopenhaga. (Dania należy do UE). Przedstawienie autora baśni – duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena.                                       

Baśń

Był sobie pewnego razu książę, który chciał się ożenić z księżniczką, ale to musiała być praw- dziwa księżniczka. Jeździł więc po całym świecie, żeby znaleźć prawdziwą księżniczkę, lecz gdy tylko jakąś znalazł, okazywało się, że ma jakieś „ale”. Księżniczek było dużo, jednak książę nigdy nie mógł zdobyć pewności, że to były prawdziwe księżniczki. Zawsze było tam coś niezupełnie w porządku.

Wrócił więc do domu i bardzo się martwił, bo tak ogromnie chciał mieć za żonę prawdziwą księżniczkę. Pewnego wieczoru była okropna pogoda; błyskało się i grzmiało, a deszcz lał jak z cebra; było strasznie. Nagle ktoś zapukał do bramy miasta i stary król wyszedł otworzyć. Przed bramą stała księżniczka. Ale mój Boże, jakże wyglądała, co uczyniły z niej deszcz i słota! Woda spływała z włosów i sukienki, wlewała się strumykiem do trzewiczków i wylewała się piętami, ale dziewczynka powiedziała, ze jest prawdziwą księżniczką. „Zaraz się o tym przekonamy” – pomyślała stara królowa, ale nie powiedziała ani słowa, poszła do sypialni, zdjęła całą pościel, na spód łóżka położyła ziarnko grochu i na nim ułożyła jeden na drugim dwadzieścia puchowych materaców, a potem jeszcze dwadzieścia puchowych pierzyn. I na tym posłaniu miała spać księżniczka. Rano królowa zapytała ją, jak spędziła noc. − O, bardzo źle – powiedziała księżniczka – całą noc oka nie mogłam zmrużyć! Nie wiadomo, co tam było w łóżku. Musiałam leżeć na czymś twardym, bo mam całe ciało brązowe i niebieskie od sińców. To straszne! Wtedy mieli już pewność, że była to prawdziwa księżniczka, skoro przez dwadzieścia materaców, dwadzieścia puchowych pierzyn poczuła ziarnko grochu. Taką delikatną skórę mogła mieć tylko prawdziwa księżniczka. Książę wziął ja za żonę, bo teraz był pewny, że to prawdziwa księżniczka, a ziarnko grochu od- dano do muzeum, gdzie jeszcze teraz można je oglądać, o ile go ktoś nie zabrał. Widzicie, to była prawdziwa historia.  Rozmowa na temat utworu: − Z kim chciał ożenić się książę? − Jak wyglądała księżniczka, która pewnego dnia zapukała do bramy miasta? − Jak królowa chciała się przekonać, czy jest to prawdziwa księżniczka? − Czy dziewczyna okazała się prawdziwą księżniczką?                                                                                                

5.Zabawa ruchowa „Podróż po Polsce i po Danii.” Flaga Polski, flaga Danii, gdy nie mamy flag, możemy wymawiać nazwy państw: Polska, Dania. Kiedy Rodzic pokazuje flagę Polski, (mówi Polska) dziecko naśladuje jazdę na rowerze powoli po terenach górzystych, szybciej po terenach nizinnych. Gdy Rodzic zmienia flagę na duńską, (mówi Dania) dziecko przesiada się do samolotu i naśladuje lot.                            

6.Dziecko podczas spaceru, przez okno, z balkonu (w zależności od możliwości) ogląda rośliny (kwiaty, krzewy, drzewa); nazywa je samodzielnie lub z pomocą Rodzica.

7. Gdy mamy taką możliwość oglądanie flag państw europejskich należących do Unii Europejskiej. Dziecko wypowiada się na ich temat, liczy ile kolorów ma flaga danego państwa i tyle razy podskakuje.

8. Wykonanie flagi wybranego kraju.                                                                                     

9. Zabawy i ćwiczenia ruchowe.                                                                                    

a) Dziecko leży na brzuchu. Ręce wyciąga do przodu i trzymają w nich piłkę (albo woreczek). Na raz stara się unieść ją powoli i utrzymać kilka sekund w powietrzu. Na dwa – kładzie piłkę na dywanie (podłodze) i odpoczywa.                                                  

b) Dziecko przechodzi do pozycji stojącej. Kładzie piłkę na głowie i przez kilka sekund stara się utrzymać ją na głowie.                                                                                   

 c) Ćwiczenie z elementem skłonu  „Lewa ręka – prawa stopa.” Dziecko wykonuje swobodny zwis tułowia, po czym w tej pozycji wykonują ruchy naprzemienne – lewą ręką dotyka prawej stopy, następnie prawą ręką dotyka lewej stopy. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.                                                                                                                 

d) Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Kukułka.” Dziecko odgrywa role kukułki. Na hasło: -Fruwamy- wyciąga ręce na boki i drobnymi krokami przemieszcza się po sali. Na hasło: -Kukamy- zatrzymuje się i naśladuje głos kukułki.                                      

e)Zabawa z elementem biegu „Pszczoły.” Dziecko- pszczoła biega w różnych kierunkach i macha rękami. Na mocne uderzenie w bębenek (albo klaśnięcie, inny dźwięk) przykuca i naśladuje zbieranie nektaru z kwiatów. Dwa uderzenia w bębenek (dwa inne dźwięki) są sygnałem do ponownego biegu.                                                   

f) Ćwiczenie oddechowe „Wąchamy kwiatki.” Dziecko chodzi swobodnie, co jakiś czas pochyla się i naśladuje wąchanie kwiatów.                                                            

g)  Zabawa uspokajająca „Wiosenny spacer.” Dziecko maszeruje śpiewając dowolną piosenkę.     

10. Baśnie H. Ch. Andersena. Mówimy tytuł albo pokazujemy ilustracje, a dziecko próbuje opowiedzieć fragment baśni albo opowiada o czym jest,  wypowiada się o jej bohaterach, próbuje oceniać ich postępowanie. Omawianie baśni możemy rozłożyć na kilka dni. Gdy dziecko nie zna baśni albo zapomniało jej treść czytamy, opowiadamy, przypominamy.                                                                                              

Najbardziej znane baśnie H. CH. Andersena: Brzydkie kaczątko, Calineczka, Dzielny ołowiany żołnierzyk, Dziewczynka z zapałkami, Dzikie łabędzie, Królowa Śniegu, Krzesiwo, Mała Syrenka, Nowe szaty cesarza, Pasterka i kominiarczyk, Słowik.