15 05 2020

 

Dzień-  Piątek- 15.05.20

Temat dnia;  Trębacz z wieży mariackiej

Przebieg zadań;

 1.Ćwiczenia poranne  przy muzyce . Polecamy Youtube  Duży i mały skok-WYGIBASY TV- piosenki dla dzieci. Link  https://youtu.be/InxomdEHL8M

2.Opowiadanie na podstawie utworu Z. Chmurowej O trębaczu z wieży mariackiej.

Dzień był letni, skwarny. Upał ciągle wzrastał. Strażnicy krakowscy nie strzegli dziś miasta. Wszyscy w cieniu murów zasnęli snem twardym, odkładając na bok ciężkie halabardy. Drzemią więc strażnicy, słońce z nieba praży... a tu się do miasta zbliżają Tatarzy. Choć upał, w czapczyskach futrzanych na głowach. Chcą bogaty Kraków spalić i zrabować?  I co teraz będzie? Kto ludzi ostrzeże? Szczęściem trębacz wchodzi na mariacką wieżę. Zaraz zagra hejnał w cztery świata strony. Wtem dostrzegł Tatarów na koniach spienionych. Trębacz przerażony ścisnął trąbkę w garści. – Trzeba zawiadomić miasto o napaści! Uniósł trąbkę w górę i wnet z całej mocy zaczął grać rozgłośnie hejnał za hejnałem. Tym graniem ostrzegł wszystkich ludzi w mieście. Strażnicy na murach ocknęli się wreszcie. Zawrzały ulice jak hucząca rzeka. Pobici Tatarzy musieli uciekać. Wszyscy gnali wroga: i młodzi, i starzy. Hura! Gdzie pieprz rośnie uciekli Tatarzy. A trąbka wciąż grała swój hejnał dopóty, póki nie umilkła, przerwawszy w pół nuty... – Zwycięstwo! Gdzie trębacz? Sprowadzić go z wieży! – Wiwat, wiwat trębacz! Lecz trębacz już nie żył. Dosięgła go mściwa Tatarzyna strzała. Dlatego to trąbka swą nutę przerwała... Brzmi hejnał krakowski srebrnym echem co dnia, gdy nagle w pół tonu ustaje melodia – jakby ją ktoś nagle nożycami przeciął. Dlaczego? Już teraz wiadomo jest dzieciom: na pamiątkę chwili, gdy grał trębacz chwacki swój ostatni hejnał na wieży mariackiej.

 3. Rozmowa na temat opowiadania.

– Czy strażnicy pilnowali Krakowa?

– Kto ostrzegł mieszkańców?

– Czy obronili miasto?

 – Co się stało z trębaczem?

 – Jak krakowianie upamiętnili to wydarzenie?

4. Słuchanie nagrania hejnału z wieży mariackiej.

 5. Oglądanie obrazka przedstawiającego trąbkę, zwrócenie uwagi na jej budowę. Naśladowanie gry na trąbce. Czy pamiętacie z przedszkolnego koncertu jak wygląda trąbka i jak na niej się gra?

6. Zabawa taneczna z wykorzystaniem kroków krakowiaka, przy piosence Krakowiak wiosenny. Zaproście do tańca rodzica lub innych domowników. Proponujemy filmik z piosenką Krakowiaczek wiosenny https://youtu.be/jmaNrRaAkwQ

7. Przedstawienie hejnału (nagrania) za pomocą wiersza W. Zechentera Krakowski hejnał i instrumentów perkusyjnych (według B. Podolskiej). Nauczyciel, recytując wiersz na tle nagrania hejnału, akompaniuje sobie na instrumentach perkusyjnych.

 8. Rysowanie i wyklejanie plasteliną lub kolorowym papierem  rysunku przedstawiającego trąbkę. Następnie wytnij trąbkę i zamień się na chwilę w trębacza z wieży mariackiej.

  9. Śpiewanie dźwięków gamy poprzedzone wysłuchaniem wiersza T. Kubiaka pt. Osiem nut i rozmową, z jakich dźwięków składa się gama.

Do, re, mi, fa,     podskakują,

sol, la, si, do,      łąką idą.

podśpiewują,      Ośmiu braci,

polem idą.          osiem tonów,

Osiem nut,          idzie łąką

osiem sióstr,        w dal zieloną

rozśpiewanych     Osiem tonów-

w cieniu brzóz.     osiem dźwięków –

 Do, re, mi, fa,       wszystkie razem

sol, la, si, do,         są piosenką

 • Rodzic czyta wiersz; pokazuje dziecku nuty wybranej piosenki i wyjaśnia, w jaki sposób zapisuje się muzykę.

• Pokazuje dziecku nuty gamy na pięciolinii; wyjaśnia pojęcia: pięciolinia, gama; wymawia nazwy solmizacyjne poszczególnych nut, dziecko je powtarza. Zwraca uwagę dziecka na to, że kolejne nuty gamy znajdują się na pięciolinii coraz wyżej i śpiewa się je również wyżej.

• Dziecko z pomocą rodzica liczy dźwięki gamy; śpiewa za rodzicem kolejne dźwięki gamy od dołu do góry nazwami solmizacyjnymi, w połączeniu z powolnym unoszeniem jednej ręki do góry.

 10. Zabawa muzyczno-ruchowa,,  Dzwiękowa ciuciu- babka”

Przygotujcie szal lub apaszkę do zawiązania oczu i dowolny instrument perkusyjny, który możecie zastąpić własnym instrumentem, wykonanym z recyklingu lub np. metalowymi  sztućcami. Bawcie się najlepiej w największym pokoju. Zasłaniamy dziecku oczy i wezmy do ręki instrument. Powoli przemieszczajmy się  tak, by prowadzić dziecko dźwiękiem po nieznanej mu trasie. Dodatkowo możemy z dzieckiem zbudować tor przeszkód i bawić się w jak najszybsze dotarcie do mety. 

  Dziękujemy za wspólną zabawę z naszymi propozycjami. Bawcie się, odpoczywajcie i delektujcie wiosenną przyrodą, oczywiście pamiętając o bezpieczeństwie i zdrowiu.

Pozdrawiamy i życzymy  miłego weekendu.