14 05 2020

Temat dnia;  Muzykalna folia

Przebieg zadań;  

1.Gimnastyka poranna przy muzyce. Polecamy Youtube  Najpierw skłon-WYGIBASY TV- piosenki dla dzieci.

 2. Karta pracy, cz. 4, s. 23. flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ ks-5l-kp-cz4.pdf  Odszukiwanie na dużym zdjęciu instrumentów przedstawionych na zdjęciach na dole karty. Nazywanie ich.

 3. Zabawy folią – Folia i wydawane przez nią dźwięki.

• Szukamy dźwięków – dziecko chodzi  swobodnie po sali, omijając folię rozłożoną na środku. Rodzic śpiewa imię  dziecka, a ono podchodzi i próbuje wydobyć z folii jakiś dźwięk, następnie siada na niej.

• Co przedstawia ta muzyka? – słucha nagrania utworu muzyki poważnej, próbuje werbalnie wyrazić swoje wrażenia. Wypowiada  się o tym, z czym kojarzy się słuchana muzyka. Dziecko ponownie słucha nagrania i próbuje przełożyć swoje wyobrażenia na ruch.

 4. Jaka jest folia? –porozmawiajcie  na temat właściwości folii; jej wykorzystywania – np. do okrycia mebli, podłogi podczas malowania

. • Z czym kojarzy się folia? – dziecko ustawia się przy  rozłożonej folii; bierze folię do rąk i próbuje nią poruszać – mówi, z czym się kojarzy (powierzchnia wody). Porusza folią w górę i w dół, wolno i szybko – obserwuje, jakie fale powstają i jaki dźwięk wydaje folia. Rodzic wrzuca na folię małe, miękkie piłeczki lub balony – razem tak poruszajcie  folią, aby one nie spadły. Twórzcie  jak największe fale.

5. Inscenizujemy wiersz – dziecko siada na  folii; rodzic czyta wiersz pt. Niedokończona bajka

1.Wielkie morze, wielkie góry,                  2.W lśniącej zbroi? To królewicz

 przymknij oczy – widzisz chmury         po księżniczkę w ciemność jedzie,

Wiatr się zrywa, dmucha lekko,             jego serce go tu wiedzie.

coraz szybciej, bardzo prędko.                A zza krzaków widać oczy:

Coś szeleści, coś furkocze,                      duże oczy, wielkie oczy.

 jakby jakieś zianie smocze…                   głośniej, coraz szumniej,

Tam szeleści, tu podskoczy –                   coraz ciemniej, coraz smutniej…

ktoś spod ziemi wnet wyskoczy.               Wiatr się zrywa, dmucha lekko,

A zza krzaków widać oczy:                       coraz szybciej, bardzo prędko…

duże oczy, wielkie oczy.                      Skąd te oczy? Skąd królewicz i królewna?

Kto tu na swym koniu bieży?                Pomyśl sam – a bajka będzie piękna!

 Dziecko słucha i zastanawia się, w jaki sposób mogłoby go zainscenizować z wykorzystaniem folii. Przy powtarzaniu przez  rodzica kolejnych wersów wiersza dziecko podaje swoje propozycje jego interpretacji z wykorzystaniem folii, realizuje swoje pomysły. Na zakończenie samodzielnie wymyśla, co mogłoby się jeszcze zdarzyć w tej bajce i ilustrują swoje opowiadanie z wykorzystaniem folii.

Zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność współdziałania – Chodząca folia. Dziecko chowa się pod folię. Rodzic stoi na zewnątrz, trzymając jej brzegi, razem próbujcie się poruszać po pokoju,  zgodnie z instrukcjami rodzica, np. Folia idzie do przodu, na prawo, do tyłu, na lewo… ale w taki sposób, aby folia z dziecka nie spadła i nie rozdarła się.

6. Zabawa plastyczna z liczeniem – W sklepie muzycznym.

W sklepie narysuj półki  z instrumentami, postaraj się aby było bardzo dużo  różnych instrumentów muzycznych. Po narysowaniu,  powiedz jakie instrumenty można kupić w Twoim sklepie , nazwij je; przelicz  wszystkie instrumenty danego rodzaju. Powiedz, które są największe, a które najmniejsze.

7.Zabawa  Domowa orkiestra, włączcie muzykę  Antonio Vivaldi ,,Wiosna” np. Youtube  lub inną  i zagrajcie na wymyślonych instrumentach np. na łyżkach, pokrywkach, garnkach, miskach wg. własnego pomysłu, rodzic może być dyrygentem, a dziecko muzykiem. Zabawę można powtarzać ze zmianą ról.

8. Karta pracy, cz. 4, s. 24. Ćwiczenie graficzne Dorysuj lub skreśl.

Przeliczenie kropek w kołach i sprawdzenie, czy w kolumnie, przy której się one znajdują, jest taka sama liczba instrumentów. (Jeśli jest ich zbyt mało, należy je dorysować, jeśli zbyt dużo – skreślić).

9.Na koniec dzisiejszych zadań zaproście rodziców na wiosenny spacer, oczywiście z przestrzeganiem reguł ochrony przed wirusem. Posłuchajcie, czy śpiewają ptaki  i czy szumi wiatr, a może ,,wpadną Wam do ucha’’ jeszcze  inne dźwięki.

Dziękujemy za wspólną zabawę i życzymy miłego dnia.