Temat dnia; Muzykalna folia
Przebieg zadań;
1.Gimnastyka poranna przy muzyce. Polecamy Youtube Najpierw skłon-WYGIBASY TV- piosenki dla dzieci.
2. Karta pracy, cz. 4, s. 23. flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ ks-5l-kp-cz4.pdf Odszukiwanie na dużym zdjęciu instrumentów przedstawionych na zdjęciach na dole karty. Nazywanie ich.
3. Zabawy folią – Folia i wydawane przez nią dźwięki.
• Szukamy dźwięków – dziecko chodzi swobodnie po sali, omijając folię rozłożoną na środku. Rodzic śpiewa imię dziecka, a ono podchodzi i próbuje wydobyć z folii jakiś dźwięk, następnie siada na niej.
• Co przedstawia ta muzyka? – słucha nagrania utworu muzyki poważnej, próbuje werbalnie wyrazić swoje wrażenia. Wypowiada się o tym, z czym kojarzy się słuchana muzyka. Dziecko ponownie słucha nagrania i próbuje przełożyć swoje wyobrażenia na ruch.
4. Jaka jest folia? –porozmawiajcie na temat właściwości folii; jej wykorzystywania – np. do okrycia mebli, podłogi podczas malowania
. • Z czym kojarzy się folia? – dziecko ustawia się przy rozłożonej folii; bierze folię do rąk i próbuje nią poruszać – mówi, z czym się kojarzy (powierzchnia wody). Porusza folią w górę i w dół, wolno i szybko – obserwuje, jakie fale powstają i jaki dźwięk wydaje folia. Rodzic wrzuca na folię małe, miękkie piłeczki lub balony – razem tak poruszajcie folią, aby one nie spadły. Twórzcie jak największe fale.
5. Inscenizujemy wiersz – dziecko siada na folii; rodzic czyta wiersz pt. Niedokończona bajka
1.Wielkie morze, wielkie góry, 2.W lśniącej zbroi? To królewicz
przymknij oczy – widzisz chmury po księżniczkę w ciemność jedzie,
Wiatr się zrywa, dmucha lekko, jego serce go tu wiedzie.
coraz szybciej, bardzo prędko. A zza krzaków widać oczy:
Coś szeleści, coś furkocze, duże oczy, wielkie oczy.
jakby jakieś zianie smocze… głośniej, coraz szumniej,
Tam szeleści, tu podskoczy – coraz ciemniej, coraz smutniej…
ktoś spod ziemi wnet wyskoczy. Wiatr się zrywa, dmucha lekko,
A zza krzaków widać oczy: coraz szybciej, bardzo prędko…
duże oczy, wielkie oczy. Skąd te oczy? Skąd królewicz i królewna?
Kto tu na swym koniu bieży? Pomyśl sam – a bajka będzie piękna!
Dziecko słucha i zastanawia się, w jaki sposób mogłoby go zainscenizować z wykorzystaniem folii. Przy powtarzaniu przez rodzica kolejnych wersów wiersza dziecko podaje swoje propozycje jego interpretacji z wykorzystaniem folii, realizuje swoje pomysły. Na zakończenie samodzielnie wymyśla, co mogłoby się jeszcze zdarzyć w tej bajce i ilustrują swoje opowiadanie z wykorzystaniem folii.
Zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność współdziałania – Chodząca folia. Dziecko chowa się pod folię. Rodzic stoi na zewnątrz, trzymając jej brzegi, razem próbujcie się poruszać po pokoju, zgodnie z instrukcjami rodzica, np. Folia idzie do przodu, na prawo, do tyłu, na lewo… ale w taki sposób, aby folia z dziecka nie spadła i nie rozdarła się.
6. Zabawa plastyczna z liczeniem – W sklepie muzycznym.
W sklepie narysuj półki z instrumentami, postaraj się aby było bardzo dużo różnych instrumentów muzycznych. Po narysowaniu, powiedz jakie instrumenty można kupić w Twoim sklepie , nazwij je; przelicz wszystkie instrumenty danego rodzaju. Powiedz, które są największe, a które najmniejsze.
7.Zabawa Domowa orkiestra, włączcie muzykę Antonio Vivaldi ,,Wiosna” np. Youtube lub inną i zagrajcie na wymyślonych instrumentach np. na łyżkach, pokrywkach, garnkach, miskach wg. własnego pomysłu, rodzic może być dyrygentem, a dziecko muzykiem. Zabawę można powtarzać ze zmianą ról.
8. Karta pracy, cz. 4, s. 24. Ćwiczenie graficzne Dorysuj lub skreśl.
Przeliczenie kropek w kołach i sprawdzenie, czy w kolumnie, przy której się one znajdują, jest taka sama liczba instrumentów. (Jeśli jest ich zbyt mało, należy je dorysować, jeśli zbyt dużo – skreślić).
9.Na koniec dzisiejszych zadań zaproście rodziców na wiosenny spacer, oczywiście z przestrzeganiem reguł ochrony przed wirusem. Posłuchajcie, czy śpiewają ptaki i czy szumi wiatr, a może ,,wpadną Wam do ucha’’ jeszcze inne dźwięki.
Dziękujemy za wspólną zabawę i życzymy miłego dnia.