14 05 2020

1. Dzieci starsze. Karta pracy, cz. 4, s. 34–35. Oglądanie mapy Europy. Słuchanie nazw państw europejskich – sąsiadów Polski. (Szarym kolorem zaznaczone zostały kontynenty Azji i Afryki) Kolorowanie flagi Polski. Określanie, w którą stronę flagi są zwrócone. Oglądanie obrazków flag. Nazywanie samodzielnie lub z pomocą Rodzica państw UE, do których one należą. Kolorowanie rysunków flag według wzoru. Oglądanie obrazków innych flag.                                                                                  2. Jeżeli mamy: Oglądanie globusa; wyjaśnienie czym jest i do czego służy; odczytywanie wspólnie z Rodzicem nazw kontynentów, jakie się na nim znajdują.

Zabawa z globusem „Wędrówka po świecie.” Wprawianie globusa w ruch, zatrzymywanie go palcem, odczytywanie (samodzielnie lub z pomocą Rodzica.), w jakie miejsce dziecko dotarło.                                                                                       3. Zabawy i ćwiczenia ruchowe. (Opis: poniedziałek 11.05)                                     4.Rozmowa o Europie oraz krajach należących do Unii Europejskiej. Oglądanie mapy Europy. Zwrócenie uwagi na jej wielkość i kształt. Samodzielne lub z pomocą Rodzica odczytywanie nazw państw europejskich. Poznawanie ciekawostek o wybranych krajach europejskich. Oglądanie charakterystycznych dla nich budowli, symboli, np.: wieża Eiffla – Francja; krzywa Wieża – Piza, Koloseum – Włochy; Akropol – Grecja; wiatraki, tulipany – Holandia; zegar Big Ben, królowa Elżbieta – Anglia; torreador, corrida – Hiszpania.                                                                                   Państwa należące do Unii Europejskiej: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy.                                                                                                                                              5. Układanie z rozsypanki literowej nazw wybranych państw europejskich oraz nazwy kontynentu Europa (6-latki). Kartoniki z literami oraz z nazwami państw UE. Wyjaśnienie skrótu UE; zapoznanie z nazwami państw należących do Unii Europejskiej. Omówienie flagi UE (symbol wszystkich państw należących do Unii Europejskiej, ma 12 gwiazdek, bo na początku należało do niej 12 państw).

6. Wykonanie pizzy albo nawiązanie rozmowy o tym daniu. Powitanie po włosku: Buongiorno (czyt. bon- dżorno) – dzień dobry. Rodzic wyjaśnia, co to znaczy i w jakim języku tak brzmi powitanie. Rozmowa na temat Włoch. Rodzic pokazuje Włochy na mapie Europy. Opowiada kilka ciekawostek o tym państwie. Włochy to państwo położone na Półwyspie Apenińskim. Swoim kształtem przypomina but. Stolicą Włoch jest Rzym na terenie, którego znajduje się państwo kościelne – Watykan, w którym mieszka papież. Tradycyjne włoskie potrawy to spaghetti i pizza. Tradycyjny włoski taniec to tarantella neapolitańska. Na należącej do Włoch wyspie Sycylii znajduje się wulkan Etna. Oglądanie filmików,folderów, ulotek, katalogów, albumów o Włoszech. Zapoznanie dzieci z wyglądem flagi Włoch. Uczenie się wybranych słów (zwrotów) z języka włoskiego: buongiorno (czyt. bondżorno) – dzień dobry, arrivederci (czyt. ariwederczi) – do widzenia, mi chiamo (czyt. mi kjamo) – nazywam się, si (czyt. sij) – tak, grazie (czyt. gracje) – dziękuję.                                   Opowieść ruchowa „Podróżujemy po Włoszech”. Dziecko naśladują ruchem, gestem, mimiką treść opowiadania. Podróż rozpoczynamy samochodem. (Dziecko porusza się po sali, naśladując odgłos auta: brum, brum, brr, brr). A teraz czas na odpoczynek. Kładziesz się na miękkiej, zielonej trawie, słuchasz odgłosów ptaków, szumu lasu.  W dalszą podróż wyruszamy rowerem. (Dziecko leżą na plecach, naśladują jazdę na rowerze). A teraz czas na piknik. Zjemy pyszne spaghetti. (Dziecko naśladuje wsysanie makaronu (ćwiczenia mięśni warg), gryzienie (ruchy okrężne żuchwy), oblizywanie ust po smacznym posiłku (ćwiczenia języka)). Pod koniec naszej podróży odpoczniemy na plaży nad ciepłym Morzem Śródziemnym. (Leży na plecach, naśladuje opalanie się, pływanie).                                                                  Jeżeli mamy czas i możliwości: Oglądanie przygotowanych produktów. Ser żółty starty na wiórki, szynka, sos pomidorowy, upieczone przez kucharki spody do pizzy, cukinia, zielona pietruszka, pokrojone pomidory itp. Dziecko ogląda przygotowane produkty. Nazywa je. Dzieli nazwy na sylaby, jeżeli potrafi dzieli nazwy wybranych produktów na głoski. Wykonanie pizzy.  Życzę smacznego!

7. Zabawa ruchowa- podskoki obunóż.                                                                              8.Słuchanie hymnu UE – „Ody do radości” Ludwiga van Beethovena.                                     

https://www.youtube.com/watch?v=PuCznLq1QlA

 

9. Każdy kraj ma swoje godło, swoją flagę i swój...  Odpowiedź dziecko znajdzie, rozwiązując zagadkę: Na baczność stoimy, kiedy go słuchamy. O ciszę i powagę zawsze wtedy dbamy....(hymn, autorka zagadki: I. Fabiszewska) Wysłuchanie hymnu narodowego przez dziecko. Przypomnienie dziecku, dlaczego należy zachować powagę podczas słuchania hymnu. Przypomnienie tytułu hymnu: Mazurek Dąbrowskiego. Jeżeli dziecko nie wie, podać tytuł hymnu. Zachęcanie dziecka do wypowiedzi na temat: W jakich sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy?

10. Dzieci 6 letnie. Ilustrowanie odczytanych wyrazów. Dla dziecka: kartoniki z wyrazami z poznanych liter, kartki, kredki, klej. Dziecko nakleja kartoniki z wyrazami na kartkach i rysuje nad nimi odpowiednie przedmioty (rośliny, zwierzęta), których nazwy odczytało.                                                                                                      11. Zagadki dla dzieci o różnej tematyce, możemy się bawić w ich rozwiązywanie          w dowolnym dniu.         

- Cztery łapy ma i szczeka, Przyjacielem jest człowieka. Wilczur, jamnik czy pudelek, Dobry także i kundelek. (pies), autor zagadki: Arkadiusz Maćkowiak

- On nie lata i jest duży, Biec potrafi, aż się kurzy. Czasem w piasek schowa głowę. Jaki ptak to, kto mi powie? (struś), Arkadiusz Maćkowiak

- Na pobliskiej łące trawy się naje, potem chętnie dzieciom białe mleko daje. (krowa), Danuta Klimkiewicz

- Białe mleko chętnie pije i codziennie futro myje. (kot), Danuta Klimki

- Mistrz pływania, Mistrz skakania, Mistrz językiem much łapania, Siedzi w wodzie Albo w błocie, Kumka, skrzeczy i rechocze… (żaba), Marcin Przewoźniak

- Jest bardzo powolny, nigdy się nie spieszy. Dom nosi na grzbiecie, a deszczyk go cieszy. (ślimak), Iwona Fabiszewska

- Pije nektar z kwiatu pąka, Śmieszny owad z tego… (bąka), Arkadiusz Maćkowiak

- Ma długi dziób i nogi czerwone. Żabki przed nim uciekają, gdy idzie w ich stronę. (bocian), Iwona Fabiszewska

- Kolorowy owad z długimi skrzydłami. Wygląda, jak helikopter, gdy fruwa nad łąkami. (ważka), Iwona Fabiszewska

- Zielony świetny skoczek, na nogach piosenki gra. Spotkasz go na łące, gdzie swoje koncerty ma. (konik polny), Iwona Fabiszewska

- Siedzi w kącie, snuje nici, Zaraz muchę w nie pochwyci… (pająk), Marcin Przewoźniak

- Zwierz, co syczy groźnie wciąż, Jadowity, długi… (wąż), Arkadiusz Maćkowiak

- Żyje w Azji lub w Afryce, w zoo go także zobaczycie. Bardzo duży, lecz nie zły, długą trąbę ma i kły. (słoń), Arkadiusz Maćkowiak

- Ze sto zębów on posiada, Ręki w paszczę mu nie wkładaj. Żyje w wodzie – i to tyle. Gada zwiemy… (krokodylem), Arkadiusz Maćkowiak

- Pod swoją skorupę głowę umie kryć, Jest bardzo powolny, może długo żyć. Na lądzie go spotkasz, w wodzie także pływa. I odpowiedź teraz: jak on się nazywa? (żółw), Arkadiusz Maćkowiak

- Taki gryzoń, co po drzewach bardzo zwinnie skacze. Zawsze rzucam jej orzeszki, kiedy ją zobaczę. A poznaję po kolorze długiego ogona, Tak jak rydz – jest cała ruda. Powiedz, kim jest ona. (wiewiórka), Arkadiusz Maćkowiak

- Mistrz pływania, Mistrz skakania, Mistrz językiem much łapania, Siedzi w wodzie Albo w błocie, Kumka, skrzeczy i rechocze… (żaba), Marcin Przewoźniak

- Może być to puchacz, może być to śnieżka, Na drzewie wysokim w swoim gnieździe mieszka. Słynie ona z swej mądrości, słuch ma doskonały. Co to zatem, według ciebie, jest za ptak wspaniały? (sowa), Arkadiusz Maćkowiak

- Skrzydlaty przyjaciel co w zaroślach ćwierka jest trochę strachliwy bacznie wokół zerka. (wróbel), Iwona Fabiszewska

- Mówi się na niego szarak, futro nosi szare, Ma on bardzo duże uszy, w polu kica stale. A w koszyczku wielkanocnym jest ważną ozdobą, Cukiernicy z czekolady lub z cukru go robią. (zając), Arkadiusz Maćkowiak

- Krótkie nóżki, długi ryjek i kolce na grzbiecie. Co to jest za leśne zwierzę na pewno zgadniecie. (jeż), Iwona Fabiszewska

 

- Jedną z nich zamieszkujemy, jest ich wszystkich osiem. Wszystkie krążą wokół słońca daleko w kosmosie. Teraz kończę podpowiadać tobie już niestety. Saturn, Jowisz oraz Ziemia – co to jest? To… (planety), Arkadiusz Maćkowiak. Planety Układu Słonecznego: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars. Jowisz, Saturn, Uran, Neptun.

-  Kiedy wieczór się zaczyna, możesz je zobaczyć, Całe niebo zaczynają swoim blaskiem znaczyć. A gdy spadnie jedna z nich – wypowiedz życzenie, Wtedy spełni się na pewno twe małe marzenie. (gwiazdy), Arkadiusz Maćkowiak

- Wysoko na niebie, nocą uśmiecha się do Ciebie. (księżyc)

-  Posłuchajcie, drogie dzieci: On rakietą w kosmos leci. I odpowiedź szybko znajdźcie. Mówię tu o… (astronaucie), Arkadiusz Maćkowiak

- Dzięki temu przyrządowi gwiazdy z bliska widać, W pracy pana astronoma może on się przydać. Zwiemy także go lunetą – podpowiedzi koniec. Teraz proszę cię, kolego, o dobrą odpowiedź. (teleskop), Arkadiusz Maćkowiak

- Jest na niebie, jest gorące, W lato mocno świeci... (słońce) Arkadiusz Maćkowiak

- Gdy słonko jest na niebie, gdy drzewa dają cień gdy robisz babki z piasku to jest na pewno... (dzień), Iwona Fabiszewska

- Maszyna, co szybko lata, Rusza w podboje wszechświata. Co to jest, już pewnie wiecie. Słyszeliście o… (rakiecie), Arkadiusz Maćkowiak

- To maszyna do latania. Śmigło silnik uruchamia, Skrzydła niosą go po niebie. Co to jest? Ja pytam ciebie. (samolot), Arkadiusz Maćkowiak

- On steruje samolotem. Nazywamy go… (pilotem), Arkadiusz Maćkowiak

- Tutaj samoloty na pasach lądują, a kiedy odpoczną ponownie startują. (lotnisko), Iwona Fabiszewska

- Gdy księżyc jasno świeci, na niebie gwiazdek moc, wie o tym każde dziecko, że to jest ciemna... (noc), Iwona Fabiszewska