12 05 2020

Temat;  Jesteśmy muzykalni

Przebieg dnia

1.Ćwiczenia poranna przy muzyce. Polecamy You Tube  Najpierw skłon-WYGIBASY TV- piosenki dla dzieci.

2. Karta pracy, cz. 4, s. 21    flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ ks-5l-kp-cz4.pdf  lub proszę narysować grzechotkę. Kończenie ozdabiania grzechotki (marakasów).

3.Zabawa muzyczna. . Rodzic  rzuca do dziecka piłkę i, śpiewając, zadaje krótkie pytania. Dziecko odrzuca piłkę i odpowiada na pytania, również śpiewając. Starają się udzielać odpowiedzi na pytania całymi zdaniami, np.

Z kim pójdziesz dzisiaj na spacer? Co chciałbyś dzisiaj robić? Jaka jest twoja ulubiona potrawa?

4.Zabawy przy piosence Skaczące nutki. Zabawa muzyczno-ruchowa Muzyczny dywan. Na podłodze rodzic układa ze skakanek lub sznurka duży prostokąt (symbolizuje on dywan). Dziecko poruszaj się w jego obrębie w takt muzyki. Podczas przerwy w muzyce szybko go opuszcza. Proponujemy filmik z n/w piosenką na kanale You Tube Skaczące nutki-Chochliki

5.Słuchanie piosenki Skaczące nutki (sł. Dorota Gellner, muz. B. Kolago).

I .Do przedszkola wpadły nutki.

Wszystkie miały czarne butki,

czarne szelki i czapeczki

i skakały jak piłeczki.

 Ref.: Ta wysoko, tamta nisko,

 ta z plecakiem, ta z walizką.

Roztańczone nutki trzy: do, re, mi, nutki trzy.

 II. Poprosiły o mieszkanie w dużym,

czarnym fortepianie i biegały,

i skakały po klawiszach czarno-białych.

Ref.: Ta wysoko...

 III. Nawet na leżakowaniu przeszkadzały dzieciom w spaniu

 i skakały po kocykach w czarnych szelkach  i bucikach.

 Ref.: Ta wysoko...

Rozmowa na temat piosenki. − Jak nazywały się nutki? − Ile ich było? − Co robiły?

 6. Zabawa Klawiatura. Rodzic dzieli pokój taśmą  na dwie części: prawą i lewą. Po prawej stronie siada rodzic– jest  to dźwięki wysoki. Po lewej stronie siada dziecko – jest to dźwięk niski. Przy dźwiękach piosenki granej w wysokim rejestrze tańczy nutka wiolinowa (rodzic siedzący po prawej stronie). Przy zmianie na rejestr niski – tańczy nutka basowa (dziecko siedzące z lewej strony). Gdy zabrzmi melodia w środkowym rejestrze, dziecko zamienia się miejscem z rodzicem.

 Nauka I zwrotki piosenki z wypełnianiem pauz klaskaniem (refrenu i pozostałych zwrotek dziecko uczy się w następnych dniach).

7. Zabawa Tańczące nutki. Przy melodii marszowej dziecko – nutka – idzie po obwodzie koła krokiem marszowym. Podczas melodii poleczki porusza się cwałem bocznym. Podczas melodii walca kołysze się na boki.

8. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Słuchamy uważnie. Dziecko ostrożnie porusza się po pokoju z zamkniętymi oczami. Kiedy usłyszy dźwięk swojego instrumentu z recyklingu idzie, na ciszę siada skrzyżnie.

9. Zabawa rozwijająca ekspresję muzyczno-plastyczną – Rysujemy przy muzyce.

Dziecko ma przed sobą kartkę i jedną kredkę w wybranym przez siebie kolorze. Podczas słuchania nagrania utworu J. Straussa Nad pięknym modrym Dunajem (może być inny utwór wybrany przez rodzica) rysuje na kartce dowolne znaki, które kojarzą się ze słuchaną muzyką, np. kreski, kropki, plamy, koła, fale. Dzieci ogląda powstałą pracę, obserwuje mieszanie się kolorów, przenikanie wzorów; próbuje nadać tytuł obrazkom. 10. Burza mózgów – Co można zrobić z kapsli? Dziecko podaje swoje propozycje.

Wykonanie pracy plastycznej. Rodzic zwraca uwagę dziecka, że kapsle wsypane do woreczka przy potrząsaniu poruszają się i wydają dźwięki. Proponuje dziecku wykorzystanie tej cechy przy wykonaniu grzechotki do muzykowania.

  • •Wykonaj  grzechotkę z kapsli. Samodzielne działania dziecka: oklejanie sześciu kapsli drobnymi elementami wyciętymi z kolorowej folii samoprzylepnej (wcześniej w każdym kapslu rodzic wywiercił otworek, przez który dziecko przeciągnie papierowe  sznureczki); rolowanie paska bibuły tak, by powstał sznureczek; przełożenie powstałego sznureczka przez otworki kapsli; zawiązanie (kapsle muszą swobodnie poruszać się przy potrząsaniu za sznureczek).
  • • Oglądanie powstałej grzechotki; słuchanie wydobywanych z niej dźwięków.
  • • Granie na grzechotce podczas śpiewania dowolnej piosenki lub słuchania wybranego utworu muzycznego (można wykorzystać ten sam utwór, którego dzieci słuchały w pierwszej części zadań).

11. Karta pracy, cz. 4, s. 22. / ks-5l-kp-cz4.pdf / Wyklaskiwanie podanych rytmów. Nazywanie narysowanych instrumentów i osób, które na nich grają. Kolorowanie rysunków wybranych instrumentów.

 12. Zabawa Muzyczna biedronka.  Rodzic gra na grzechotce długo brzmiące dźwięki, a dziecko siedzące przy stoliku  rysuje w tym czasie kontur biedronki. Gdy usłyszy krótko grane, przerywane dźwięki – dorysowuje biedronce kropki – tyle kropek, ile dźwięków (siedem dźwięków). Kolejny długi dźwięk to sygnał do rysowania kolejnej biedronki. Itd.

 13. Zabawa Zimno – ciepło. Dziecko szuka schowanego przedmiotu, rodzic pomaga klaszcząc. Wzrastające natężenie dźwięku oznacza zbliżanie się do ukrytego przedmiotu, a malejące natężenie – oddalanie się od niego. Rolę w zabawie należy zmieniać.

Dziękujemy za wspólną zabawę.