12 05 2020

 

1. Karta pracy, cz. 4, s. 30−31. Określanie, co zwiedzali w Warszawie Olek, Ada, mama i tata z rodzicami mamy. Oglądanie zdjęć warszawskich syrenek. Rysowanie po śladach rysunków bez odrywania kredki od kartki.                                                  

2. Wspólna recytacja wiersza, następnie rodzic recytuje wiersz opuszczając pewne słowa, które dopowiadają dzieci (pogrubiona czcionka). Wiersz Ewy Stadtmüller „Kim jesteś?”

Czy wiesz, kim jesteś? − To oczywiste!                                                                      

Co ci jest bliskie?  − Znaki ojczyste.                                                                           

Ojczyste barwy − biało –  czerwone.                                                                             

Ojczyste godło − orzeł w koronie.                                                                                  

Ojczyste w hymnie − mazurka dźwięki,                                                                              

no i stolica − miasto syrenki.

I jeszcze Wisła co sobie płynie:                                                                                         

 raz na wyżynie, raz na równinie,                                                                                        

 i mija miasta prześliczne takie…                                                                                            

− Już wiesz, kim jesteś? − Jestem Polakiem.                                                              

3. Układanie zdań z podanymi słowami np: stolica, Wisła, syrena. Dziecko może losować napisane na kartonikach wyrazy i je odczytywać- dzieci starsze.                        

4. Zabawy i ćwiczenia ruchowe (opisane wczoraj).                                                                  

5. Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów. Przygotowane przez rodzica kilka butelek z plastiku, np. o pojemności 1l z różną zawartością wody zabarwionej farbą. Butelki są dobrze zakręcone.  Określanie, ile wody jest w butelce. Rodzic stawia przed dzieckiem zakręconą butelkę z wodą. Pyta dziecko: Ile jest wody w butelce – dużo, mało? Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody. Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody. Butelki z różną ilością barwionej wody. Rodzic ustawia butelki na stoliku przed dzieckiem − Dziecko określa, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej. − Ustawia butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą. − Dmucha w kolejne odkręcone butelki. Porównuje dźwięki wydawane przez nie. • Zapoznanie z miarą płynów. Rodzic pokazuje butelki – 0,5l, 1l, 1,5l. Mówi dziecku, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.  Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary np. 0,5 l. Butelki z wodą, kubek. Dziecko przelewa do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczy, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określa, gdzie wody było więcej (było tyle samo).                                    

6. Dzieci starsze: Karta pracy, cz. 4, s. 32–33. Oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach. Sok jabłkowy, szklanki, kubki o różnej pojemności, wielkości, kubek plastikowy. Rodzic wlewa tyle samo soku jabłkowego do przygotowanych różnych szklanek – miarką jest plastikowy kubek. Dziecko ogląda szklanki, kubki i dochodzi do wniosku, że o ilości soku nie mówi jego poziom w szklankach, tylko miarka jaką ten płyn rozlewano. Dziecko wypijają sok ze szklanek. Wskazywanie butelki, w której zmieści się najwięcej płynu i tej, w której zmieści się go najmniej. Czytanie z rodzicem lub samodzielnie pojemności butelek. Dziecko rysuje szlaczki po śladzie, a potem samodzielnie. Następnie kolorują butelki, rysują je po śladzie a potem samodzielnie według wzoru.                                                         

7. Zabawa ruchowa z butelką plastikową. Dziecko dostaje butelkę, Ustawia ją względem siebie według poleceń rodzica: − połóż butelkę przed sobą, za sobą, − połóż ją po swojej prawej stronie, po swojej lewej stronie,  – umieść nad sobą,               − turlaj butelkę po podłodze.                                                                                                  

8. Podczas pobytu na dworze – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie. Dziecko obserwuje mijane drzewa i krzewy – ogląda ich kwiaty. Rodzic wyjaśnia  ich budowę (płatki, słupek, pręcik). Dziecko podziwia kwitnące drzewa i krzewy.    

9. Wykonanie pracy plastycznej „Nasze godło.” Wyprawka plastyczna, karta 22 (jeżeli mają Państwo w domu Karty Pracy). Kolorowanie kredkami kartki A-4 na czerwono (albo pomalowanie farbami). Wycinanie z karty rysunku (kształtu) godła, naklejanie go na czerwone tło, naklejanie korony (naklejka na głowie orła). Dzieci młodsze mogą pokolorować tło na karcie z orłem.                                                             Godłem Rzeczypospolitej Polskiej jest wizerunek orła białego ze złotą koroną na głowie zwróconej w prawo, z rozwiniętymi skrzydłami, z dziobem i szponami złotymi, umieszczony w czerwonym polu tarczy. (źródło: pl.wikipedia)

10. Dzieci starsze. Karta pracy „Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia”, s. 75. Kolorowanie klocków – klocki tego samego kształtu powinny być w takim samym kolorze.

11. Dzieci starsze. Zabawy matematyczne. Dodawanie i odejmowanie na konkretach, w pamięci (w zależności od umiejętności dzieci). Dzieci starsze układają działania matematyczne, z wykorzystaniem kartoników z cyframi i znakami matematycznymi (+, -, =)                                                                                                                                       

12.  Ćwiczenia oddechowe „Wiślane fale.” Dla dziecka: przymocowane do cienkiego patyczka niebieskie paski karbowanej bibuły. Dziecko nabiera powietrze nosem, następnie powoli wypuszcza je ustami, wprawiając w ruch paski bibuły.                          

13. Zabawa „Kolorowe puzzle” – rozwijająca zdolność koncentracji. Puzzle z wyprawki plastycznej „Wiosna”. Rozdzielanie puzzli, układanie ich, wspólne z rodzicem albo samodzielne naklejanie na kartkę.