Temat dnia: Kolorowe nutki
1. Ćwiczenia słuchowe :
- „ Co słyszę?” – dziecko siedzi z zamkniętymi oczami i nasłuchuje, rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
- Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
- Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
2.Kolorowe nutki – ćwiczenia matematyczne. Do zabaw potrzebne będą pudełka oznaczone kolorowymi kołami lub wyznaczone miejsca na dywanie, oznaczone kolorem czerwonym a drugie niebieskim/ na kartce można namalować koło w w/w kolorach i oznaczyc miejsce/. Dzieci powinny segregować nutki - półnuty namalowane na kartce w kolorze czerwonym i niebieskim.
• Szukanie nutek.
Rodzic chowa w pokoju kolorowe kartoniki z nutami (półnutami). Mówi, pokazując jeden kartonik z nutką, że muzykę zapisuje się za pomocą nut, tak jak wierszyki w książce za pomocą liter. Mówi też, że chciał pokazać więcej nutek, ale się pochowały. Prosi o ich odszukanie.
• Segregowanie nutek.
Po odnalezieniu nutek, dziecko wkłada je do pudełek oznaczonych kolorowymi kołami –czerwone kartoniki z nutkami do pudełka oznaczonego czerwonym kołem, niebieskie – do pudełka z niebieskim kołem itd. Wcześniej określa kolor swojego kartonika z nutką.
• Porównywanie liczby nutek.
Dziecko dostaje po jednym kartoniku z nutką. Rodzic pokazuje swój kartonik i mówi, że ma tyle samo kartoników, ile ma dziecko. Potem pokazuje dwa kartoniki i pyta:− Czy teraz też mam tyle samo kartoników, ile masz Ty?
Po odpowiedzi, że więcej, pyta:
− O ile więcej?
Następnie prosi dziecko, żeby wzięło sobie jeszcze po jednym kartoniku, aby miało tyle samo kartoników, ile ma on.
Potem bierze następny trzeci kartonik z nutką i pyta:
− Czy teraz mam tyle samo kartoników z nutką, ile masz Ty?
− O ile więcej?
Następnie prosi dziecko, aby wzięło sobie tyle kartoników z nutką, żeby miało ich tyle samo, ile ma on. Itd.
3. Zabawa ruchowa
- Jak wysoko? - Rodzic stoi z ołówkiem lub markerem przy futrynie z naklejoną kartka papieru a dziecko podchodzi i z wyciągniętą jedną rączką do góry w miejscu podskakuje najwyżej, jak umie. Wyniki powinny być zaznaczone.
- Spacerek - przy muzyce rodzic przekazuje polecenia: „Zberamy kamyki!”, a wtedy dziecko udaje, że podnosi coś z podłogi; „Gonimy motyle!” – podbiega i łapie niewidoczne motylki; „Zrywamy szyszki!”, a dziecko podskakuje i symuluje obrywanie z gałęzi szyszek itd.
Życzę udanej, wesołej zabwy.