11 05 2020

Temat tygodnia: Muzyka jest wszędzie

Zadania zdalne nt. Dźwięki wokół nas

 Przebieg zadań;

1.Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Karta pracy lub dowolny wzór wymyślony przez rodzica i dziecko.

2. Zabawa rytmiczna Konik. Rodzic wyklaskuje, wystukuje np. sztućcami, rytmicznym odbijaniem piłki, tupaniem, pstrykaniem rytm  dziecku, które cwałuje do przodu jak konik, klaszcząc w ręce. Na przerwę w rytmie, dziecko konik zatrzymuje się i grzebie kopytem, prychając, w następnej przerwie rytmu konik zatrzymuje się i śmieje: iiichchaa.

3. Przypomnij sobie, jak bywaliśmy na przedszkolnych porankach muzycznych, opowiedz rodzicom jak wtedy było, jakie poznałeś instrumenty muzyczne i kto na nich grał, a może wspólnie posłuchajcie i obejrzycie filmik /youtube.com Instrumenty muzyczne/ perkusyjne, dęte, strunowe/

Krótka rozmowa na temat Co to jest orkiestra? − Jakie instrumenty grają w orkiestrze? − Dzięki czemu muzycy grający w orkiestrze wiedzą, jak mają grać? − Jak nazywają się znaki, dzięki którym muzycy wiedzą, w jaki sposób grać?

4. Zabawa dydaktyczna Co słychać wokół nas?

 Karta pracy, cz. 4, s. 20 lub dowolne rysowanie nt.− Co kojarzy się z muzyką? Rysowanie przedmiotów, które są źródłami muzyki.

Okazjonalna rozmowa na temat Czy muzyka może męczyć?

 – Po czym można poznać, że hałas męczy?

– Dlaczego należy szanować prawo do zabawy i odpoczynku w ciszy i spokoju? Zwrócenie uwagi na konsekwencje ciągłego przebywania w dużym hałasie; zachęcanie dziecka do porozumiewania się umiarkowanym głosem.

 5. Zabawy Dźwięki wydawane przez papier. Rodzic układa przed dzieckiem wg. możliwości, różnego rodzaju papier: gazety, celofan, karton, tekturę falistą, bibułę. Dziecko wydobywa z nich dźwięki w wymyślony przez siebie sposób – przez pocieranie, darcie, zgniatanie, skrobanie paznokciem, uderzanie dłonią, uderzanie o różne części ciała itp.

6.Zabawa plastyczno- konstrukcyjna; Mój instrument muzyczny z recyklingu. Zadaniem dziecka jest skonstruować dowolny instrument i nadać mu nazwę. Przygotujcie potrzebne przybory np. butelki, kubeczek plastikowy lub metalowy, zakrętki od słoików, kapsle, ziarenka grochu, fasoli, guziki, gumki recepturki, baloniki, itp. Skoro macie już potrzebne przedmioty to zabieramy się do skonstruowania instrumentów muzycznych.

Można wykonać np. marakasy [ do pojemniczka, który można zamknąć wsypujemy cokolwiek sypkiego i gotowe];  bębenki z puszek i baloników; mini gitarę zrobioną z pokrywki na słoik i kolorowych gumek recepturek; tamburyno z plastikowych butelek, w tej roli dobrze sprawdzają się kapsle umieszczone w pojemniku zrobionym z odciętych denek  plastikowych butelek, krawędzie tych butek na złączeniu należy zabezpieczyć taśmą klejącą.

Instrumenty wykonane, a reszta to już zabawa i radość jaką one dają. Prześlijcie zdjęcia Waszych instrumentów z recyklingu.

7. Zabawa ruchowo-naśladowcza Gramy na instrumentach.

Dziecko porusza się po pokoju w rytmie wystukiwanym na wykonanym instrumencie lub łyżką na np. metalowej pokrywce lub tarce. Podczas przerwy  naśladuje grę np. na gitarze, skrzypcach, pianinie itp. dowolnie na wymyślonym przez siebie instrumencie. Rodzic odgaduje co to za instrument, podaje nazwę, a następnie  dziecko dzieli na sylaby i głoski nazwę tego instrumentu.

8.Wg. możliwości - Ćwiczenia w książce, s. 76. Nazywanie instrumentów perkusyjnych przedstawionych na zdjęciach, zamiennie  prosimy narysuj i pokoloruj ulubiony instrument muzyczny lub ozdób według własnego pomysłu swój instrument muzyczny z recyklingu.

9. Zabawa dydaktyczna Ludzkie głosy. – Co można powiedzieć o ludzkich głosach?

 • Zwrócenie uwagi na różnice w głosie kobiety, mężczyzny, dziecka, niemowlęcia.

 • Poszukiwanie jak największej liczby przymiotnikowych określeń tego, jaki może być głos. Np. cienki, gruby, słaby, mocny, piskliwy, drżący, płaczliwy

. • Słuchanie nagrań – basu i sopranu; zwrócenie uwagi na różnice między nimi; śpiewanie wybranej piosenki, naśladowanie wykonawcy z nagrania.

10. Taniec z balonem. Przygotujcie balon i odtwarzacz muzyki. Włączamy dowolna muzykę i tańczymy z balonem poprzez podbijanie go różnymi częściami ciała, zadaniem rodzica jest wymyślać najróżniejsze sposoby /łokieć, głowa, kolano, nos, palec itd. /Bardzo ważne by rodzic też brał udział w tańcu z balonem. Od czasu do czasu dyskretnie wyłączamy muzykę zatrzymując się wtedy i stojąc przez chwilę nieruchomo. Po chwili znów włączamy muzykę i wracamy do tańca.

Dziękujemy za wspólną zabawę i prosimy dbajcie o siebie, przede wszystkim o swoje zdrowie.