Temat: Album mojej miejscowości.
1.Rozwiązywanie zagadek o wybranych punktach charakterystycznych dla danej miejscowości.
(Obrazek/widokówka przedstawiająca charakterystyczne punkty dla danej miejscowości.)
Rodzic opisuje wybrane miejsce, zabytek, a dzieci odgadują co to jest, i odszukują pasujący obrazek, widokówkę.
2. Zapoznanie ze sposobem wykonania albumu reklamującego miejscowość, w której mieszkają dzieci i zachęcającego do jej odwiedzenia.
− Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu albumu i jego treści.
3. Wykonanie pracy przez dzieci.
Kartki (wcześniej ozdobione stemplami z ziemniaków owiniętymi materiałem o wyraźnej fakturze, np.: sztruks, koronka, szare płótno) dla każdego dziecka, widokówki, obrazki, klej, mazak, wstążeczka, dziurkacz, kartonowa okładka z herbem miejscowości, napis Moja miejscowość.
• Dzieci naklejają na kartkach widokówki, obrazki przedstawiające daną miejscowość.
• Następnie przyklejają pod widokówkami, obrazkami podpisy informujące,
o tym co przedstawiają oraz imiona dzieci, które daną stronę wykonały.
• Łączą kartki w jedną całość, za pomocą wstążeczki przewleczonej przez otwory wykonane dziurkaczem.
• Dołączają kartonową okładkę z herbem miejscowości, pokolorowanym przez dziecko i tytułem albumu Moja miejscowość.
4.Zabawa ruchowa Podróżujemy po naszej miejscowości – dzieci naśladują poruszanie się pojazdów, np.: samochody, tramwaje, autobusy. Na sygnał rodzica, dziecko jedzie, może dołożyć dźwięk charakterystyczny dla danego pojazdu.
5.Karta pracy, cz. 4, s. 26.
Określanie, co przedstawiają zdjęcia. Odszukanie w naklejkach zdjęć podobnych krajobrazów i naklejenie ich obok odpowiednich zdjęć. Rysowanie takiego samego rysunku po prawej stronie, jaki jest po lewej stronie. Określanie, co znajduje się w rogach rysunków.
6. Karta pracy, cz. 4, s. 25.
Rysowanie po liniach od obrazków dzieci do zdjęć miejscowości, w których mieszkają. Rysowanie po śladzie drogi babci i dziadka do domu.
7. Instrumentacja wiersza Bożeny Formy Droga do przedszkola.
Rodzic recytuje wiersz zwracając uwagę na odpowiednią intonację i dykcję.
Dzieci grają na dowolnym instrumencie.
Codziennie wczesnym rankiem na bębenku w rytmie ćwierćnut,
zawsze drogą tą samą na marakasie tremolo,
do przedszkola maszeruję na bębenku w rytmie ćwierćnut,
razem z moją mamą. jedno uderzenie w trójkąt,
Mijam skrzyżowanie na tamburynie tremolo,
sklepy, park i szkołę na tamburynie i kastanietach w rytmie ćwierćnut,
potem kilka domów
i widzę przedszkole. trzy uderzenia w trójkąt,
Chociaż jestem mały na bębenku w rytmie ćwierćnut,
to swój adres znam. na marakasie tremolo,
Do domu potrafię na tamburynie miarowe uderzenia,
drogę wskazać sam. jedno uderzenie w trójkąt.
8.Wykonanie koperty z adresem.
Dla każdego dziecka: rysunek rozłożonej koperty, klej, nożyczki.
Dzieci wycinają rysunek rozłożonej koperty; zaginają go wzdłuż przerywanych linii i sklejają w odpowiednich miejscach. Zapisywanie przez rodzica na kopercie adresu zamieszkania dziecka.