07 05 2020

Temat dnia : Góry, nasze góry

 

      Dzień dobry wszystkim dzieciom.

  Zanim rozpoczniemy dzisiejsze zajęcia, przypomnijcie sobie jaki jest wasz adres zamieszkania. Pamiętacie? uczyliśmy się tego w przedszkolu. Niektórzy z Was potrafili powiedzieć nazwę ulicy i numer domu. Bardzo dobrze jest też znać numer telefonu do jednej bliskiej osoby np. mamy, taty, babci lub dziadka. Rozmawialiśmy też o tym, dlaczego powinniśmy zapamiętać adres i telefon i o tym, kiedy i komu możemy przekazać te informacje (dzieci szybciej zapamiętają adres i telefon kiedy napiszecie je na kartce,  powiesicie w widocznym miejscu w domu i co jakiś czas będziecie je wspólnie powtarzać)

 

1. Obejrzyjcie z rodzicami  książki, albumy, zdjęcia, widokówki, ilustracje przedstawiające góry.(do wyboru, w zależności od tego co posiadacie w domu)

• Pokazanie gór na mapie Polski; zwrócenie uwagi, jakim kolorem są oznaczone str.78   https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_56latek_ksiazka/mobile/index.html

str.78  

 

• Zapoznanie z nazwą najwyższych gór w Polsce.

• Podział słowa Tatry na sylaby i głoski.

 

2.Zabawa Szukamy zgubionych owieczek –do zabawy będzie potrzebne 5 jasnych i 5 ciemnych skarpetek, każda zwinięta w kłębuszek (to będą owieczki) oraz  znaki przy­pominające oznaczenia szlaku turystycznego w górach np. szlak biało-zielony (znaki mogą być narysowane na małych karteczkach lub wykonane z klocków w kolorze białym i zielonym).                         

Rodzic prosi, aby dziecko nie podglądało i umieszcza w różnych miejscach domu znaki szlaku i wzdłuż niego chowa owieczki- skarpetki.  Wyjaśnia dziecku, dlaczego podczas górskich wędrówek należy trzymać się szlaku i zgłaszać wyjście na wyprawy w góry w miejscu kwaterowania. Proponuje dziecku zabawę w poszukiwanie owieczek, które zgubił baca. Dziecko porusza się szlakiem od startu do mety i po drodze szuka  owieczek ukrytych  przez rodzica. Po znalezieniu wszystkich owieczek  przelicza, ile było jasnych i ile ciemnych owieczek. (Owieczki-skarpetki będą nam jeszcze potrzebne do zabaw matematycznych)

 

 3. Rebus fonetyczny – Kto opiekuje się owieczkami na hali?

Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało (po rozwiązaniu rebusu), kto opiekuje się owcami. Dziecko rozpoznaje pierwsze głoski w nazwach przedmiotów i potem łączy je ze sobą z pomocą rodziców i udziela odpowiedzi. Np. buda, arbuz, cukierek, antena – baca.

 

4. Podanie przez dziecko propozycji spędzania czasu w górach zimą i w innych porach roku. Dzie­lenie się swoimi spostrzeżeniami z pobytów w górach. Wspólnie z Rodzicem odszukanie na mapie nazw miast odwiedzanych przez dzieci, np. Zakopane, Wisła, Bukowina Tatrzańska lub inne.

 

5.Zabawa ruchowa Strachliwe owieczki – do zabawy potrzebne są trzy osoby

Dziecko – owieczkastoi w pewnej odległości od górala(np. mama) Podczas mówienia rymowanki powoli idzie w jego kierunku na czworakach. Na słowa: Paszczę wielką wilk otwiera i owieczki łapie teraz wbiega wilk(np. tata) –  a owca musi zastygnąć w bezruchu, jeśli się poruszy, zostaje złapana przez wilka i wtedy wraca na miejsce startu. Jeśli się nie poruszy, wtedy wilk odchodzi , a owieczka idzie dalej w stronę górala Zabawa  trwa dotąd, aż owieczce uda się bezpiecznie dotrzeć do górala. Potem zamieniacie się  rolami.

We dnie góral owce pasie,

nocą smacznie śpi w szałasie.

Owce również lubią chrapać,

lecz wilczysko chce je złapać.

Paszczę wielką wilk otwiera

i owieczkę łapie teraz

 

6. Zabawy matematyczne.

Owieczki na hali – dziecko układa przed sobą tyle owieczek (skarpetki zwinięte w kłębki), ile oczek wypadnie na rzucanej kostce do gry

Zgodnie z rytmem –  układanie owieczek w szeregu, na zmianę – ciemna, jasna, ciemna , jasna itd.

Pomagamy bacy – łączenie owieczek w pary(dziecko układa pary i liczy ile ich jest), w trójki (ile jest trójek, ile owieczek zostało?), w czwórki (ile jest czwórek, ile zostało?), w piątki (ile jest piątek, ile zostało?)

 

7. Nauka piosenki i tańca góralskiego „W murowanej piwnicy”

 (muzyka ludowa, słowa: autor nieznany). Proponujemy wspólną naukę piosenki i tańca dla dzieci i Rodziców. Popatrzcie najpierw na taniec prawdziwych górali np. - https://www.youtube.com/watch?v=7X5eJA6BfMA

 A teraz spróbujcie zatańczyć i zaśpiewać wspólnie z rodzicami. Możecie naśladować taniec górali z filmu , lub wykorzystać poniższą propozycję:

 

I.W murowanej piwnicy

 tańcowali zbójnicy. ( chodzicie po kole, ręce skrzyżowane z tyłu na pośladkach)

 

Kazali se pięknie grać

i na nóżki spozierać! (wystawiacie do przodu na zmianę prawą i lewą nogę)

Hej! Hej! (przykucnięcie, wyskok w górę z okrzykiem)

 

II.Tańcowałbym gdybym mógł

gdybym ni mioł krzywych nóg( idziecie po kole, ręce skrzyżowane z tyłu na pośladkach)

Ale krzywe nogi mom(uginacie kolana na boki)

Co podskoczę, to się gnom(poskok , przykucnięcie)