Temat dnia: Tu mieszkam
Witam wszystkich, dziś zabawę zaczniemy od gimnastyki języka:
1. Ćwiczenia języka
- Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
- Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
- Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
- Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
- Kląskanie językiem.
- Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.
- Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
- Rurka – wargi ściągnięte i zaokrąglone unoszą boki języka.
2.Podawanie nazw miejscowości – miejsca zamieszkania. Wypowiadanie się według wzoru, np. Nazywam się Lena …........ Mieszkam w Częstochowie.
3.Słuchanie piosenki Tu mieszkam ( sł. E. Jarząbek, muz. K. Żesławski). Kanał You Tube
I. To jest moje miasto, zna historii wiele.
Ratusz, zamek, rynek i piękne aleje.
Ref.: Kocham moje miasto, miasteczko czy wieś.
Legendami swymi słynie.
Czy je poznać chcesz?
II. Chodzę ulicami, zwiedzam i poznaję
moich sławnych przodków piękne obyczaje.
Ref.: Kocham moje miasto…
Bo gdy będę babcią z siwiuteńkim włosem,
będę nucić wnukom cichuteńkim głosem.
Ref.: Kocham swoje miasto…
4.Rozmowa na temat piosenki.
− O czym jest piosenka?
− Gdzie mieszkacie: na wsi czy w mieście?
− Jak nazywa się miejscowość, w której mieszkacie?
• Powtarzanie nazwy miejscowości za rodzicem .
5.Instrumentacja refrenu piosenki. Rodzic rozkłada na podłodze przedmioty imitujące instrumenty perkusyjne: łyżki, pudełko blaszane i np. łyżkę drewnianą, pokrywki itp. Podczas zwrotek piosenki dziecko spaceruje pomiędzy instrumentami. Gdy usłyszy refren (podpowiada rodzic), bierze najbliżej leżący instrument i wystukuje na nim rytm refrenu.
6.Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał -Częstochowa. Dziecko maszeruje po pokoju a rodzic wypowiada różne słowa miś, klocek, chmury.....itp. Kiedy powie Częstochowa dziecko zatrzymuje się i zaczyna klaskać, aż rodzic zacznie mówić inne słowa.
7. Zapraszam teraz na spacer po naszym mieście, rozejrzyjcie się dzieci dokładnie co ciekawego zobaczycie. Pamiętajcie o zachowaniu zasad bezpiecznego poruszania się w czasie pandemii.