05 05 2020

Temat :Miejsca, które znam

1.Karta pracy, cz. 4, s. 21.

Dzieci rysują po śladach. Określają, który rysunek kojarzy się z ich otoczeniem.

2.Rozmowa na temat miejsc w swojej miejscowości, które należy odwiedzić.

Układanie pociętych zdjęć/widokówek przedstawiających charakterystyczne

punkty w miejscowości dzieci; określanie, co przedstawiają. Dzieci opowiadają o innych miejscach, które znają, odwiedzają z rodzicami. Dzieci wypowiadają się na temat swojego miejsca zamieszkania. Rodzic  pyta:

− Z czego znany jest nasz region?

− Co jest najbardziej charakterystyczne w naszej miejscowości?

− Co się wam najbardziej podoba?

− Czego chcielibyście się dowiedzieć o swoim regionie?

3. Utrwalanie refrenu piosenki Najpiękniejsze miejsce świata

4.Zabawy z kostkami.

•• Dodawanie z użyciem kostek. Dzieci rzucają kolejno dwiema kostkami z Dwa zestawy dużych kostek. W pierwszym zestawie – przeznaczonym do dodawania – kostki mają zaklejone sześć kropek, puste pole będzie liczone jako zero. W drugim zestawie – przeznaczonym do odejmowania – jedna kostka jest bez zmian, a druga ma kropek: sześć, siedem, osiem, dziewięć i dwa razy po dziesięć.

pierwszego zestawu. Po wyrzuceniu liczą oczka. Podają wynik. Uzasadniają go. Np. 5 i 4 to 9. (pięć dodać cztery to dziewięć).

Układają odpowiednie działanie i je odczytują. 5 + 4 = 9

•• Odejmowanie z użyciem kostek.

Dzieci kolejno rzucają kostkami. Najpierw tą z większą liczbą oczek, a potem tą drugą. Liczą oczka wyrzucone na pierwszej, a potem – na drugiej kostce. Od liczby kropek z pierwszej kostki odejmują liczbę kropek z drugiej kostki.

Podają wynik. Uzasadniają go. Np. 10 odjąć 6 to 4.

Układają odpowiednie działanie i je odczytują. 10 – 6 = 4

5.Zabawa ruchowa Z domu do domu. Szarfa dla każdego dziecka.

Dzieci stoją w szarfach – domkach rozłożonych na podłodze. Kiedy usłyszą hasło: Z domu! wybiegają z domków i biegają po sali. Hasło: Do domu! jest sygnałem do jak najszybszego.

6.Słuchanie baśni pochodzącej z Kaszub, pt.:”Siedem kolorów”.

Dawno, bardzo dawno temu w starym domku nad brzegiem morza mieszkała mała dziewczynka. Kiedy jej ojciec, dzielny rybak, wypływał na połów ryb, a matka tkała płótno na krosnach, ona chodziła wciąż smutna. Martwiła się matka, martwił się ojciec.

– Co też wyrośnie z naszej córeczki?

Kiedyś matka włożyła jej do fartuszka trzy kurze jaja i powiedziała:

– Zanieś te jajka staruszce, która mieszka przy zagajniku, niedaleko jeziora.

– Dobrze, mamusiu – szepnęła dziewczynka.

– Babciu, przyniosłam ci jajka – cicho powiedziała dziewczynka i dwie łezki stoczyły się po jej rumianych policzkach.

– Czemu płaczesz, dziewczynko? – zapytała staruszka – czy ktoś cię skrzywdził?

– Bo wszystko jest takie smutne, zapłakane i szare jak, jak… mój fartuszek – odpowiedziała dziewczynka.

Mądra staruszka pokiwała głową, wytarła chusteczką oczy i zapłakany nosek.

– Upiększymy twój fartuszek! Przygotujemy kolorowe nici.

Jakie lubisz kolory? – zapytała staruszka dziewczynkę.

– Czarny – odpowiedziała, bo wciąż była smutna.

– Dobrze, może być trochę czarnego. Czarna jest ziemia i noc.

Ale są też jaśniejsze kolory. Na przykład czerwony. Czerwień to miłość – wyjaśniła staruszka.

– Dlaczego? – zapytała dziewczynka.

– Bo czerwona jest krew, która płynie w sercach twoich rodziców.

A rodzicie cię kochają – powiedziała staruszka.

– Tak? – ucieszyła się dziewczynka i przestała pociągać noskiem.

– Popatrz na piasek na plaży. Jest żółty. Prawda? Jak słońce.

– No tak – zgodziła się dziewczynka.

– Rozejrzyj się dookoła, jakiego koloru widzisz najwięcej? – zapytała staruszka.

– Zielonego! – odgadła dziewczynka, a staruszka na to:

– Zieleń to kolor życia. Zielone są liście na drzewach, trawa i wiele innych roślin. Więc i my zieloną nić dajmy do twojego fartuszka. Dobrze?

– O tak! – ucieszyła się dziewczynka.

– Jaki kolor jeszcze sobie wybierzesz?

– Taki jak niebo i woda – klasnęła w dłonie dziewczynka.

– Zgoda! – staruszka skinęła głową.

– Ta błękitna nić przypomina niebo, ta niebieska – wodę w jeziorze.

I mam tu jeszcze jedną nić – granatową. To będzie morze przed burzą – powiedziała staruszka. Igła z coraz to inną nicią tak zgrabnie tańczyła w palcach staruszki, aż na płótnie ukazały się łodygi, liście, kwiaty i owoce. W ten sposób dziewczynka dostała piękny fartuszek i nauczyła się siedmiokolorowego haftu. Od tej pory wszystkie kaszubskie dziewczynki takim właśnie haftem ozdabiały fartuszki, bluzki, sukienki, serwetki.

7.Rozmowa na temat treści baśni:

− Gdzie mieszkała dziewczynka?

− Kim był tata dziewczynki?

− Czym zajmowała się mama dziewczynki? (Rodzic  wyjaśnia, co to jest krosno tkackie – urządzenie

ręczne lub mechaniczne do wytwarzania tkanin).

− Po co mama wysłała dziewczynkę do staruszki?

− Dlaczego dziewczynka była ciągle smutna?

− Jaki kolor lubiła smutna dziewczynka? (czarny)

− Co zrobiła staruszka, aby rozweselić dziewczynkę?

− Jakich kolorów użyła staruszka ozdabiając fartuszek dziewczynki? (czarny, czerwony, zielony,

żółty, błękitny, niebieski, granatowy)

− Co wyhaftowała staruszka na fartuszku dziewczynki? (zdobniczy motyw kwiatowy). Rodzic wymienia kolory, dzieci dopowiadają…

kolor nocy… (czarny),

kolor nieba… (błękitny),

kolor burzy… (granatowy),

kolor serca… (czerwony),

kolor wody… (niebieski),

kolor życia… (zielony),

kolor piasku… (żółty).

8.Ćwiczenie Dokończ zdanie.

Rodzic mówi: Staruszka użyła nici w kilku kolorach. Z czym te kolory kojarzyły się staruszce i dziewczynce:

− Czarna jest… (ziemia i noc).

− Czerwień to… (miłość), bo czerwona jest… (krew), która płynie w sercach rodziców.

− Piasek na plaży jest… (żółty) jak… (słońce).

− Liście na drzewach, trawa i wiele innych roślin są… (zielone). Kolor życia to… (zieleń).

− Niebo jest… (błękitne), a woda w jeziorze… (niebieska).

− Morze przed burzą jest… (granatowe).

−− Samodzielne opowiadanie legendy przez dzieci.

9.Nauka zabawy ze śpiewem pochodzącej z Kaszub Jestem dobry rybak.

Dzieci wybierają za pomocą wyliczanki rybaka i kupca, i wybrawszy sobie po cichu nazwy ryb, tworzą koło (Rodzic może powiedzieć dzieciom na ucho nazwy ryb), w środku którego staje rybak. Wszyscy śpiewają:

Jestem sobie rybak, dobre ryby mam, która jest….

10.Ćwiczenie oddechowe Rodzina.

Szablony domu i członków rodziny, słomki.

Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Przy każdym znajduje się wycięty z kolorowych kartek szablon domu oraz członków rodziny. Zadaniem każdej osoby jest przeniesienie za pomocą słomki szablonów członków rodziny na szablon domu.

11. Karta pracy, cz. 4, s. 22.

Kolorowanie ramki zdjęcia przypominającego miejscowość dziecka. Kolorowanie rysunku.

12.Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery

i liczby, cz. 2, s 75.

Liczenie, o ile kratek środki kwiatów są oddalone od linii. Rysowanie pod linią

kwiatów, których środki są oddalone o tyle samo kratek.