04 05 2020

 

Witamy Was kochane dzieciaki. Zaczynamy nowe zadania, nowe zabawy. Jesteście gotowi?

Zapraszamy, przypominamy także o przysyłaniu Waszych ciekawych, pięknych prac, które wykonujecie pod okiem waszych rodziców.

Wasze panie- Ewa i Bożena.

Temat na tydzień: Moja miejscowość, mój region.

Temat na poniedziałek:  Małe miasteczko.

1. Oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszkają dzieci.

Zdjęcia, obrazki, albumy itp., przedstawiające miejscowość, w której dzieci mieszkają.

Dzieci rozpoznają miejsca.  Pod kierunkiem rodzica prowadzą swobodne rozmowy na temat miejsca, w których mieszkają, adresu zamieszkania i adresu przedszkola. Dzieci dzielą  nazwy miejscowości na sylaby, różnicując pierwsze i ostatnie głoski. Wypowiadają nazwy miejscowości z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie. Dzieci układają zdania z nazwą miejscowości, w której mieszkają. Śpiewają je na wymyślone przez siebie melodie.

2. Zabawa Dwie ręce, dziesięć palców (według Krzysztofa Sąsiadka).

Dzieci:

Ja dziesięć palców mam, pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,

na pianinie gram. naśladują grę na pianinie,

Ja dwie ręce mam, pokazują dłonie,

na bębenku gram. uderzają na przemian dłońmi o uda,

Ja dziesięć palców mam pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,

i na trąbce gram. naśladują granie na trąbce,

Ja dwie ręce mam pokazują dłonie,

i zaklaszczę wam. klaszczą.

3.Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).

https://youtu.be/31iMeePXKM8

1. Są na całym świecie miasteczek tysiące i są też wioseczki jak z bajeczki.

Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce, tam domki, łąki, pola, rzeczki.

Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu. Tutaj swoje mam radości i troski.

Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam. To jest mój kawałek Polski.

Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!

Taki to mój mały cud!

2. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach. Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.

W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka, a w trzecim cicho płyną chmurki.

Ref.: A ja mieszkam…

3. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem. Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.

Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem. Ja także kocham miejsce swoje.

4. Rozmowa na temat piosenki.

Rodzic pyta:

− O jakim miejscu jest piosenka?− Jakie ono jest?

− Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?

• Określanie nastroju i budowy piosenki.

• Określanie charakteru melodii i metrum piosenki. Zaznaczenie klaśnięciem pierwszej miary taktu. Taktowanie w metrum czterodzielnym.

• Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego.

5. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Pobudka.

Dzieci leżą na dywanie – śpią. Na uderzenie w bębenek powoli wstają, prostują się, przeciągają, przecierają oczy, maszerują po sali, aby rozprostować mięśnie; ale chce im się jeszcze spać i na sygnał – dwa uderzenia w bębenek – ponownie zasypiają.

• Ćwiczenia z elementem czworakowania Rozrzucone klocki.

Dzieci chodzą na czworakach pomiędzy rozłożonymi na dywanie klockami. Co pewien czas prostują się i rozglądają, jak dużo klocków rozłożonych jest na dywanie.

• Ćwiczenia tułowia połączone z ćwiczeniem równowagi Zbieramy klocki.

 Dzieci spacerują po sali, trzymając krążki na wyciągniętej dłoni w taki sposób, aby im nie spadł. Na uderzenie w bębenek wykonują skłon w przód (nogi proste w kolanach), podnoszą klocek i kładą go na krążku. Na zakończenie zabawy wrzucają klocki do wyznaczonego pojemnika.

• Zabawa bieżna Wracamy do domu.

Krążki – domy rozłożone są na podłodze. Dzieci biegają w rytm bębenka pomiędzy nimi, w różnych kierunkach, starając się zapamiętać, gdzie znajduje się ich dom. Podczas przerwy w grze wracają do domu i siadają na krążku.

6. Zabawa z rymowanką – Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy.

Dzieci wypowiadają rymowankę cicho, głośno, rytmizują ją prostym, wymyślonym przez nie ruchem (np.: klaskanie, tupanie, podskoki), śpiewają na własną melodię.

7. Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.

W małym miasteczku nie ma wieżowców, schodów ruchomych ni zoo,

lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków, które śpiewają wesoło.

Dokoła rynku stoi rząd domów w siedmiu kolorach tęczy;

ruch jest nieduży, spokojnie, miło, czasami pszczoła zabrzęczy.

8.Rozmowa na temat wiersza.

− Jak wygląda małe miasteczko?

− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?

9.Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.

10.Spacer po swojej miejscowości, osiedlu.

Zadaniem dzieci na spacerze jest:

−− oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,

−− zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,

−− zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,

−− poznawanie nazw mijanych ulic,

−− przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.

11.Karta pracy, cz. 4, s. 20.

Dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.

Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości. Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

12.Ćwiczenia twórcze Nowe ulice.

Dzieci zamieniają nazwy ulic (swojego osiedla lub miejscowości), na nazwy pochodzące od owoców (np. Cytrynowa, Bananowa) lub słodyczy (np. Czekoladowa, Herbatnikowa).