Temat dnia: Mój dom
Witamy Was na dzisiejszych zajęciach, zaczynamy zabawami ruchowymi:
1.• Figurka.
Dziecko tańczy przy dowolnej muzyce . Rodzic co pewien czas wyłącza muzykę, wtedy dziecko nieruchomieje , jak posąg.
• Pobudka.
Dziecko leży na dywanie – śpi. Na dźwięki muzyki wstaje, prostuje się, przeciąga, przeciera oczy; maszeruje po pokoju, aby rozprostować mięśnie; ale chce mu się jeszcze spać i na przerwę w muzyce ponownie zasypia.
• Rozrzucone klocki. (rozrzucamy na podłodze 9 różnokolorowych, plastikowych klocków, w takiej odległości, aby można było chodzić między nimi)
Dziecko chodzi na palcach pomiędzy klockami tak, aby ich nie nadepnąć.
• Zbieramy klocki.
Kiedy rodzic klaśnie w ręce dziecko podnosi z podłogi tyle klocków ile klaśnięć usłyszy. Podnoszone klocki łączy ze sobą jeden nad drugim budując wieżę – to będą piętra domu.
2.Stawiamy zbudowany dom na stole i zaczynamy zabawy matematyczne:
-ile pięter ma dom?
- jaki kolor ma piętro pierwsze , drugie, trzecie itd. (po kolei)
- jakiego koloru jest piętro , np. drugie, dziesiąte, piąte itd.(na wyrywki)
- bierzemy do ręki małego ludzika np. z klocków LEGO , ludzik wjeżdża windą na poszczególne piętra- dziecko przesuwa ludzika w górę lub w dół zgodnie z poleceniem rodzica:
- wjeżdża w górę - na I piętro, na II ,na III, na IV piętro itd. do IX
- zjeżdża w dół - na VIII, VII, VI piętro
- wjeżdża na piętro III, zjeżdża na I, wjeżdża na V itp.
3.Prosimy Rodziców o napisanie słowa DOM drukowanymi literami, na górze kartki. Wspólnie z dzieckiem odczytajcie całe słowo, potem po literkach. Następnie dziecko samodzielnie pisze słowo DOM pod napisem wykonanym przez rodzica, odczytuje je, a potem liczymy:
- ile sylab jest w słowie dom (jedno klaśnięcie)
- ile jest głosek (liczymy na palcach - 3)
- jak brzmi pierwsza, druga i ostatnia głoska
4.Określanie przez dzieci, co dla nich oznacza słowo dom. Dom to… Zwrócenie uwagi, że dom oznacza nie tylko budynek, w którym się mieszka, ale również – i przede wszystkim – rodzinę i więzi, które ją łączą.
5. Zapoznanie z przysłowiami dotyczącymi domu. Wspólne wyjaśnianie co one oznaczają:
Wolnoć Tomku w swoim domku;
Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej;
Gdy jesteś w cudzym domu, nie zawadzajże nikomu;
Gość w dom, Bóg w dom.
6. Ekspresja słowna Lubię, gdy…
Dziecko kończy zdanie: Lubię, gdy w moim domu…
7.Zabawa ruchowa Z domu do domu.
Można bawić się we dwoje lub w więcej osób. Wyznaczacie sobie w pokoju miejsce gdzie jest wasz dom i stańcie w nim. Kiedy Rodzic wypowie hasło Z domu!, wybiegacie z domów i biegacie po pokoju; hasło Do domu! jest sygnałem do jak najszybszego zajęcia miejsca w cudzym domu, zabawę powtarzamy kilka razy.
.
8. Słuchanie wiersza A. Rumińskiej Mój dom.
Ślimak ma swój domek, choć taki malutki, ,
piesek się może schować do swej psiej budki.
Ptaszki mają gniazda, liski mają norę,
kurki mają kurnik, a krówki – oborę.
My też mamy swoje domy, małe albo duże,
a przed domami ogródek i podwórze.
Bawimy się na podwórku wesoło i miło,
żeby potem w domku pięknie nam się śniło
9. Dopasowywanie domów do odpowiednich postaci. Rodzic wypowiada nazwę zwierzęcia , dziecko nazywa jego dom np.
ślimak – muszla;
pies – buda;
ptak – gniazdo;
kura – kurnik;
krowa – obora;
lis – nora;
człowiek – dom;
pszczoła – ul;
nietoperz- jaskinia;
mrówka- mrowisko;
kret- korytarz podziemny;
żaba- jezioro, staw; itp.
10.Zabawa Różne domy.
Rodzic mówi – Powiedz jak wygląda:
-dom jednorodzinny, (dziecko opisuje wygląd )
-bliźniak,
-dom parterowy,
- dom piętrowy,
-blok,
-wieżowiec,
-domek kempingowy,
- domek na drzewie,
- domek dla ptaków,
-domek dla lalek,
11.Na kartce z napisem DOM namalujcie Wasz dom. Przypomnijcie sobie jak on wygląda, narysujcie jak najwięcej szczegółów np. kolor ścian , kształt dachu, ilość okien, balkon itp. oraz otoczenie domu.
12.Podczas spacerów po mieście oglądajcie i porównujcie budynki mieszkalne; poznawajcie nazwy mijanych ulic, sklepów oraz miejsc użyteczności publicznej.