04 05 2020

Temat dnia: Mój dom

Witamy Was na dzisiejszych zajęciach, zaczynamy zabawami ruchowymi:

 

1.• Figurka.

Dziecko tańczy przy dowolnej muzyce . Rodzic co pewien czas wyłącza muzykę, wtedy dziecko nieruchomieje , jak posąg.

•  Pobudka.

Dziecko leży na dywanie – śpi. Na dźwięki muzyki wstaje, prostuje się, przecią­ga, przeciera oczy; maszeruje po pokoju, aby rozprostować mięśnie; ale chce mu się jeszcze spać i na przerwę w muzyce ponownie zasypia.

Rozrzucone klocki. (rozrzucamy na podłodze 9 różnokolorowych, plastikowych  klocków, w takiej odległości, aby można było chodzić między nimi)

Dziecko chodzi na palcach pomiędzy klockami tak, aby ich nie nadepnąć.

 Zbieramy klocki.

 Kiedy rodzic klaśnie w ręce dziecko podnosi z podłogi tyle klocków ile klaśnięć  usłyszy. Podnoszone  klocki łączy ze sobą jeden nad drugim budując wieżę – to będą piętra domu.

 

2.Stawiamy zbudowany dom na stole i zaczynamy zabawy matematyczne:

-ile pięter ma dom?

- jaki kolor ma piętro pierwsze , drugie, trzecie itd. (po kolei)

- jakiego koloru jest piętro , np. drugie, dziesiąte, piąte itd.(na wyrywki)

- bierzemy do ręki małego ludzika np. z klocków LEGO , ludzik wjeżdża windą na poszczególne piętra- dziecko przesuwa ludzika w górę lub w dół zgodnie z poleceniem rodzica:

  • wjeżdża w górę - na I piętro, na II ,na III, na IV piętro itd. do IX
  • zjeżdża w dół - na VIII, VII, VI  piętro
  • wjeżdża na piętro III, zjeżdża na I, wjeżdża na V itp.

3.Prosimy Rodziców o napisanie słowa DOM drukowanymi literami, na górze kartki. Wspólnie z dzieckiem odczytajcie całe słowo, potem po literkach. Następnie dziecko samodzielnie pisze słowo DOM pod napisem wykonanym przez rodzica, odczytuje je, a potem liczymy:

 

- ile sylab jest w słowie dom (jedno klaśnięcie)

- ile jest głosek (liczymy na palcach - 3)

- jak brzmi  pierwsza, druga  i ostatnia głoska

 

4.Określanie przez dzieci, co dla nich oznacza słowo dom. Dom to… Zwrócenie uwagi, że dom oznacza nie tylko budynek, w którym się mieszka, ale również – i przede wszystkim – rodzinę i więzi, które ją łączą.

 

5. Zapoznanie z przysłowiami dotyczącymi domu. Wspólne wyjaśnianie co one oznaczają:

 Wolnoć Tomku w swoim domku;

 Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej;

 Gdy jesteś w cudzym domu, nie zawadzajże nikomu;

 Gość w dom, Bóg w dom.

 

6. Ekspresja słowna Lubię, gdy…

Dziecko kończy zdanie: Lubię, gdy w moim domu…

 

 

7.Zabawa ruchowa  Z domu do domu.

  Można bawić się we dwoje lub w więcej osób. Wyznaczacie sobie w pokoju miejsce gdzie jest wasz dom i stańcie w nim. Kiedy Rodzic wypowie hasło Z domu!, wybiegacie z domów i biegacie po pokoju; hasło Do domu! jest sygnałem do jak najszybszego zajęcia miejsca w cudzym  domu, zabawę powtarzamy kilka razy.

.

8. Słuchanie wiersza A. Rumińskiej Mój dom.

 

Ślimak ma swój domek, choć taki malutki, ,

piesek się może schować do swej psiej budki.

Ptaszki mają gniazda, liski mają norę,

kurki mają kurnik, a krówki – oborę.

My też mamy swoje domy, małe albo duże,

a przed domami ogródek i podwórze.

Bawimy się na podwórku wesoło i miło,

żeby potem w domku pięknie nam się śniło

 

9. Dopasowywanie  domów do odpowiednich postaci. Rodzic wypowiada nazwę zwierzęcia , dziecko nazywa jego dom np.

 ślimak – muszla;

 pies – buda;

 ptak – gniazdo;

 kura – kurnik;

krowa – obora;

 lis – nora;

człowiek – dom;

pszczoła – ul;

nietoperz- jaskinia;

mrówka- mrowisko;

kret- korytarz podziemny;

żaba- jezioro, staw; itp.

 

 

10.Zabawa Różne domy.

 Rodzic mówi – Powiedz  jak wygląda:

-dom jednorodzinny, (dziecko opisuje wygląd )

-bliźniak,

-dom parterowy,

- dom piętrowy,

-blok,

-wieżowiec,

-domek kempingowy,

- domek na drzewie,

- domek dla ptaków,

-domek dla lalek,  

 

11.Na kartce z napisem DOM namalujcie Wasz dom.  Przypomnijcie sobie jak on wygląda, narysujcie jak najwięcej szczegółów np. kolor ścian , kształt dachu, ilość okien, balkon itp. oraz otoczenie domu.

 

12.Podczas spacerów po mieście oglądajcie i porównujcie budynki mieszkalne; poznawajcie nazwy mijanych ulic, sklepów oraz miejsc uży­teczności publicznej.