29 04 2020

1.Ćwiczenia oddechowe, rozwijające zmysł węchu „Miłe zapachy.” Dziecko ma zamknięte albo zasłonięte oczy, wącha różne produkty robiąc głęboki wdech nosem   i wydech ustami, a także określa, z czym on im się kojarzy, podaje nazwę produktu.    

2. Zabawy i ćwiczenia ruchowe, opisane 27.04 (poniedziałek).                                        

3. Słuchamy z dzieckiem piosenki dziecięcej, takiej do jakiej mają Państwo łatwy dostęp (płyta, you tube).  Rozmowa na podstawie piosenki: Czy piosenka jest szybka czy wolna? Wesoła czy smutna? O czym jest I zwrotka, refren i pozostałe zwrotki?Gdy robiliśmy z dzieckiem ekologiczne instrumenty dziecko i inni członkowie rodziny mogą grać na tle piosenki, wystukiwać rytm. Ilustrowanie ruchem słów piosenki i równoczesne próby śpiewania jej tekstu.

4.Układanie zdań ze słowami śmieci, segregacja, recykling. Pierwsze zdanie może ułożyć rodzic, potem propozycje zdań podają dzieci. Np.: Śmieci trzeba wkładać do odpowiednich pojemników. Segregacja powoduje, że jest większy porządek. Recykling może być zabawny.

5. Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Sprawdzam, czy jest czysto.” Gazeta dla dziecka. Dziecko układa przed sobą gazetę, przykłada do gazety stopę raz jedną, raz drugą i wykonuje nimi koła – sprawdza, czy wokół jest czysto.

6. Zabawa głosowa „Tuba.” Rolka po ręczniku papierowym lub papierze toaletowym. Rodzic mówi wybrane przez siebie słowo przez tubę – rolkę. Dziecko opisuje, co stało się z głosem i jaki jest efekt. Następnie samo próbuje wypowiadać w ten sposób słowa.

7.Zabawa plastyczno- techniczna „Lornetki.” Dla dziecka: dwie rolki po papierze toaletowym, sznurek długości ok. 50 cm, kredki, klej, zszywacz. Dziecko w dowolny sposób ozdabia obie rolki i je skleja. Z pomocą rodzica przyczepia do lornetki sznurek.

8. Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem papierowych pasków. Dziecko wydziera sobie pasek z kartki, następnie siada i dmucha na pasek z różnym natężeniem.          9. Rozmowa z dziećmi na temat segregowania śmieci: Czy ludzie produkują dużo czy mało śmieci? − Co to znaczy, że mądrze gospodarujemy śmieciami? − Dlaczego warto segregować śmieci? − Dlaczego przed wrzuceniem plastikowej butelki do pojemnika, należy ją zgnieść? − Co można zrobić z odpadów? − Co to znaczy, że jakiś przedmiot ma drugie życie? Jak należy dbać o środowisko?                             

10. Zabawa „Znajdź zielone... „

11. Co można zrobić z papierem?

Zapoznanie z papierem o różnej fakturze. Kartka z bloku technicznego, kartka z bloku rysunkowego, strona z gazety czarno-białej i kolorowej, tektura, ulotka reklamowa, papierowy talerzyk, pudełko z papieru, papier śniadaniowy. Dziecko dotyka papier i przedmioty wykonane z niego. Określa, jaki w dotyku jest papier. Rodzic pyta: −

- Czy każdy papier jest taki sam? − Gdzie spotykamy produkty z papieru? (np.: zeszyty, książki)                                                                                  

Zabawy badawcze z wykorzystaniem papieru. Kartki papieru rysunkowego i technicznego, kawałki tektury, kulki z papieru, drobno podarte kawałki papieru,      miska z wodą. Rodzic albo dziecko umieszcza różnego rodzaju kartki papierowe na powierzchni wody. Dziecko obserwuje i porównuje sposób oraz szybkość nasiąkania wodą materiałów papierowych. Wnioski: Szybciej nasiąka papier techniczny. Dzieje się tak, ponieważ jego gramatura, a więc gęstość i sztywność, jest większa. 

12. Praca techniką origami „Samolot.” Kartka z bloku rysunkowego dla dziecka. Rodzic  prosi, aby dziecko postępowało zgodnie z jego instrukcjami:

• Złóż kartkę na pół (wzdłuż dłuższego boku). • Rozłóż ją, a następnie złóż każdy dolny róg tak, aby dotykał środkowej linii, która powstała po złożeniu kartki.
• Utrzymując te zagięcia, złóż każdy z utworzonych dwóch rogów tak, aby ponownie stykał się ze środkową linią. • Utrzymaj te zagięcia i wykonaj jeszcze jedno – raz składając każdy z dwóch rogów tak, aby stykał się on ze środkową linią. • Dociśnij wszystkie zrobione przez zagięcia.

13.  Praca plastyczna „Postać z gazety.” Gazety z różnorodnie ubranymi postaciami, nożyczki, klej, kredki. Dziecko rysuje twarz człowieka, następnie dokleja pozostałe elementy wycięte z gazet.                                                                                        

14.Zabawa ruchowa przy muzyce „Taniec z gazetami.” Strony z gazet, dowolne nagranie muzyczne, odtwarzacz CD. Dziecko dobiera się w parę z członkiem rodziny i tańczy w rytm muzyki, trzymając gazetę między: brzuchem, dłońmi, plecami, tak by nie wypadła. Można także zatańczyć razem na gazecie.                                                                              

15. Zabawa ruchowa „Papierek do kosza.” Potrzebny będzie woreczek gimnastyczny lub przedmiot mogący go zastąpić. Dziecko układa woreczek przed sobą. Na znak np. gwizdek, klaśnięcie, tupnięcie podnosi woreczek – porzucony papierek i kładzie sobie na głowie. Następnie, wykonuje skłon w przód – tak, aby woreczek spadł do wyimaginowanego kosza na śmieci. Liczba powtórzeń dowolna.                                   

16. Zabawa z głoskami- Rodzic podaje głoskę (dzieci starsze) lub sylabę i prosi, by dziecko podało słowo zaczynające się na głoskę i związane z ekologią, przyrodą, segregowaniem śmieci np. l- liść, d- drzewo, k- kosz. Jeżeli zadanie jest za trudne, dziecko podaje dowolne słowo lub naprowadzamy dziecko np. opisując przedmiot, rzecz itp.