28 04 2020

 1. Przeprowadzanie doświadczenia z magnesem (jeżeli mają Państwo taką możliwość.) Kilka sztuk magnesu: sztabkowego, w kształcie podkowy, okrągłego, ozdobnego na lodówkę. Kilka sztuk przedmiotów: metalowych, plastikowych, szklanych, papierowych, drewnianych: np. łyżeczka,słoiczki, buteleczki, przykrywki, drewniane klocki, spinacze, agrafka, zszywki itp.  Rodzic wyjaśnia, że istnieją magnesy w różnym kształcie i pokazuje je. Następnie prosi, aby dziecko pobawiło się nimi w dowolny sposób – np. dotykało magnesy różnymi stronami. Później dziecko przykłada magnes do kolejnych przedmiotów, obserwując, co się będzie działo. Dziecko próbuje samodzielnie sformułować wniosek, że magnes przyciąga przedmioty metalowe, a innych nie.

2. Zabawy i ćwiczenia ruchowe (z poprzedniego dnia.)

3. Zabawa „Dotknij czegoś metalowego.” Dziecko swobodnie porusza się po pomieszczeniu. Na znak Rodzica ma dotknąć czegoś metalowego.                              

4. „Czy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne?” Co to znaczy, że instrument jest ekologiczny? − Czy instrumenty mogą pochodzić z recyklingu?  Wykonanie instrumentów muzycznych według własnego pomysłu, np.: grzechotki z pojemników po jogurtach, z plastikowych butelek wypełnionych różnorodnym materiałem, dziecko może porównać, jak brzmi instrument- butelka, gdy wypełniony jest różnym materiałem (np. gruba, drobna kasza, fasola, piasek, makaron, ziarna); kawałek gazety, który gdy go gnieciemy szeleści; pojemnik po chusteczkach ze ,,strunami” z gumowej rękawiczki. Zabezpieczamy, gdy jest taka potrzeba, taśmą instrumenty, a dzieci mogą je ozdobić mazakami, naklejać kolorowe papierowe elementy, gotowe albo wycięte przez dzieci.

5. Zabawa „Rzeczy z plastiku”- dziecko spaceruje albo podskakuje po wyznaczonym pomieszczeniu i na umówiony wcześniej znak dany przez Rodzica (klaśnięcie, słowo „plastik”, tupnięcie, gra na ekologicznym instrumencie itp.), dotyka albo wskazuje rzeczy z plastiku.                                                                                                               

6. Praca plastyczno- techniczna „Ekologiczny samochód.” Dla dziecka: plastikowa butelka, cztery plastikowe korki, dwa patyczki do szaszłyków, plastelina, papier kolorowy, flamastry, nożyczki, klej; śrubokręt. Dziecko kładzie butelkę przed sobą i z pomocą Rodzica przekłuwa ją w dwóch miejscach (u góry i u dołu). Będą to miejsca, przez które należy przełożyć patyczki do szaszłyków, a do nich przymocować plasteliną korki. Papier kolorowy posłuży do dowolnego ozdobienia samochodu i np. narysowania pasażerów.                                                                                                

7.Zabawa „Co by było, gdyby…?” Arkusz papieru, flamaster. Rodzic zadaje pytanie: Co by było, gdyby nie było koszy na śmieci? Wszystkie odpowiedzi dziecka są zapisywane na arkuszu papieru, a następnie ponownie odczytane.

Pytania mogą być stopniowane i wynikać z poprzednich (np. Byłoby brudno – Co by było, gdyby na świecie było brudno?). Zapisane odpowiedzi dziecka mogą stanowić element dekoracyjny i dziecko ozdabia arkusz wg własnego pomysłu.

8. Zabawa „Zbieramy śmieci”: Piłeczka dla dziecka, pojemnik. Dziecko swobodnie porusza się po pomieszczeniu. Na hasło: Zbieramy śmieci! – w pozycji na czworakach turla piłeczkę i wrzucają je do pojemnika. Jeżeli dziecko jest zainteresowane wyjmujemy piłeczkę z pojemnika i powtarzamy zabawę.                   

9. Zabawa w „Słowa”. Rodzic mówi słowo, a dziecko słowo o przeciwstawnym znaczeniu np. R. mały- Dz. duży, R. wysoki- Dz. niski, mało- dużo, gruby- chudy, szeroki- wąski, długi- krótki, pełny- pusty, czysty- brudny, ładne- brzydkie,        dobry- zły, wesoły- smutny, ciepło- zimno, jasno- ciemno, suchy- mokry, twardy- miękki, szybki- wolny.

10. Utrwalenie poznanych liter. Czytanie sylab, wyrazów, tekstów, o różnym stopniu trudności, w zależności od możliwości i umiejętności dziecka- dzieci starsze.                                    

11. Pokazujemy dziecku dowolny obrazek, przygląda mu dowolnie długo, następnie chowamy, zakrywamy obrazek, a dziecko mówi co na mim jest albo coś na nim dzieje.