Temat tygodnia; Teatr
Temat dnia; Teatrzyk domowy
Witajcie po weekendowej przerwie, czy wszyscy zdrowi i gotowi do działania?
Od dziś czeka Was mnóstwo zabaw z ,,Teatrem’’ w roli głównej.
Bajki, bajeczki i kukiełki ,pacynki i niezwykłe maski ….Lubicie je ???
Jeśli tak, to do wspólnej zabawy zapraszają Wasze nauczycielki; p. Magda
i p. Beata z gr.5 latków.
Propozycje zadań i zabaw;
1.Na początek zapraszamy do porannej roztańczonej gimnastyki przy muzyce Proponujemy Zabawę z Brzdącami –Śpiewające Brzdące-ręce, nogi się ruszają/ youtube.com
2.Posłuchajcie wiersza J. Koczanowskiej pt. Teatr
Teatr to miejsce jest niezwykłe,
zaczarowana każda chwila,
kurtyna w górę się unosi
i przedstawienie rozpoczyna.
Na scenie dzieją się historie
wesołe, smutne, zagadkowe,
można do kraju baśni trafić
i poznać światy całkiem nowe.
Można się wzruszyć, rozweselić,
nauczyć wielu mądrych rzeczy,
uważnie patrzeć, pilnie słuchać,
ciekawym być i bardzo grzecznym.
3. Rozmowa na temat wiersza.
Jakim miejscem jest teatr?
Co dzieje się na scenie?
Co nam daje teatr?
Jak należy zachowywać się w teatrze?
4.Jeśli możecie to obejrzyjcie obrazki, zdjęcia przedstawiające różne lalki i maski teatralne.
Następnie przygotujcie papierowe talerze lub twardy papier, z którego wytniecie kształt koła.
• Spód papierowego talerza malujemy pisakami, farbami według własnego uznania. Twarz może być zabawna lub groźna, mieć długie zęby lub gęstą brodę. Np. Chińczykowi narysujemy skośne oczy, a prosiaczkowi – różowy ryjek. Jeżeli chcemy namalować księżniczkę, nie możemy zapomnieć o koronie, a pirat koniecznie musi mieć czarną przepaskę na oko.
• Po wyschnięciu maski wycinamy otwory na oczy, nos i, ewentualnie, usta.
• Po bokach, blisko brzegu maski, rodzic robi igłą małe otwory i przewleka przez nie tasiemkę, której końce wiąże z tyłu głowy.
Wykonanie prac przez dzieci z pomocą rodzica.
5. Zabawa ruchowo-naśladowcza Jestem aktorem.
Dziecko wciela się w dowolną postać bajkową, naśladuje ruchy, miny, gesty ulubionych postaci, z którymi mogło się spotkać się na przedstawieniach teatralnych.
Przypomnijmy sobie ulubione bajki lub spektakl teatralny, na którym ostatnio byliśmy w teatrze.
Wykorzystajcie do tej zabawy swoje maski oraz inne ciekawe rekwizyty, które znajdą się w Waszym domu np. chustki, apaszki, woale, kapelusze, czapki, itp. Liczymy na Waszą kreatywność i olbrzymią pomysłowość, a może w trakcie zabawy powstaną piękne fotki, którymi podzielicie się z nami i innymi dziećmi z grupy.
6. Ćwiczenia dykcyjne.
Rodzic, a następnie dziecko prawidłowo wymawia zdanie dotyczących różnych postaci z baśni.
Np. Kot w butach lubił łowić ryby.
Śnieżka połknęła kawałek jabłka, które utknęło jej w przełyku.
Kopciuszek był bardzo uczynną dziewczynką.
Smok Wawelski mieszkał w jamie pod Wawelem.
Czerwone ludki to krasnoludki.
Straszne straszydło mieszkało w strasznym zamku.
7. Zabawa Jak powiedziałby to…np. smutny krasnoludek ….?
Rodzic mówi dziecku, że za chwilę będziecie się wczuwać w różne emocje / np. złość, obrzydzenie, smutek, radość/ lub role kot, Kopciuszek, krasnoludek, smok, myszka wypowiadając zdania z zadania nr 6.
8. Dla chętnych dzieci, według możliwości rodziców - Karta pracy, cz. 4, s. 15.
Łączenie liniami rysunków pacynek – zwróconych przodem i tyłem. www.mac.pl/flipbooki#wp Kolorowy Start część 4.
Jeśli nie macie możliwości wykonania zadania z Karty pracy, to prosimy dziecko o narysowanie i pokolorowanie ulubionej postaci z bajki, którą można wyciąć i przykleić do patyczka, będzie pełnić w domowym teatrzyku funkcję np. kukiełki.
8. W miarę możliwości prosimy o zorganizowanie w domu kącika teatralnego,
umieszczenie w nim rekwizytów /domowych /pomocnych do dowolnej zabawy w teatr.
Inspirujcie dziecko do swobodnego inscenizowania znanych lub wymyślonych bajek np. dla domowników.
9. A teraz, jeśli możecie wspólnie wyjść na krótki spacer to ruszajcie. Oczywiście podziwiajcie piękno wiosennej przyrody, pamiętając o ochronie przed wirusem.
Po powrocie do domu, bardzo starannie umyj rączki, dokładnie tak jak Twoi domownicy.
Trzymajcie się zdrowo. Pozdrawiamy