27 04 2020

Temat tygodnia; Teatr

Temat dnia; Teatrzyk domowy

 Witajcie po weekendowej przerwie, czy wszyscy zdrowi i gotowi do działania?

Od dziś czeka Was mnóstwo zabaw z ,,Teatrem’’  w roli głównej.

Bajki, bajeczki i  kukiełki ,pacynki i niezwykłe maski ….Lubicie je ???

 Jeśli tak, to do wspólnej zabawy zapraszają Wasze  nauczycielki; p. Magda

 i p. Beata z gr.5 latków.

 

Propozycje zadań i zabaw;

1.Na początek zapraszamy do porannej roztańczonej gimnastyki przy muzyce Proponujemy Zabawę z Brzdącami –Śpiewające  Brzdące-ręce, nogi się ruszają/ youtube.com

2.Posłuchajcie wiersza J. Koczanowskiej pt. Teatr

   Teatr to miejsce jest niezwykłe,

    zaczarowana każda chwila,

   kurtyna w górę się unosi

   i przedstawienie rozpoczyna.

   Na scenie dzieją się historie

   wesołe, smutne, zagadkowe,

   można do kraju baśni     trafić

  i poznać światy całkiem nowe.

  Można się wzruszyć, rozweselić,

 nauczyć wielu mądrych rzeczy,

 uważnie patrzeć, pilnie słuchać,

 ciekawym być i bardzo grzecznym.

 

3. Rozmowa na temat wiersza.

                        Jakim miejscem jest teatr?

                        Co dzieje się na scenie?

                        Co nam daje teatr?

                        Jak należy zachowywać się w teatrze?

                         

4.Jeśli możecie to obejrzyjcie obrazki, zdjęcia przedstawiające różne lalki i maski teatralne.

Następnie przygotujcie papierowe talerze lub twardy papier, z którego wytniecie kształt    koła.

          • Spód papierowego talerza malujemy pisakami, farbami według własnego uznania. Twarz może być zabawna lub groźna, mieć długie zęby lub gęstą brodę. Np. Chińczykowi narysujemy skośne oczy, a prosiaczkowi – różowy ryjek. Jeżeli chcemy namalować księżniczkę, nie możemy zapomnieć o koronie, a pirat koniecznie musi mieć czarną przepaskę na oko.

          • Po wyschnięciu maski wycinamy otwory na oczy, nos i, ewentualnie, usta.

          • Po bokach, blisko brzegu maski, rodzic robi igłą małe otwory i przewleka przez nie ta­siemkę, której końce wiąże z tyłu głowy.

Wykonanie prac przez dzieci z pomocą rodzica.

5.   Zabawa ruchowo-naśladowcza Jestem aktorem.

                        Dziecko wciela się w dowolną postać bajkową, naśladuje ruchy, miny, gesty ulubionych postaci, z którymi mogło się  spotkać się na przed­stawieniach teatralnych.

Przypomnijmy sobie ulubione bajki lub spektakl teatralny, na którym ostatnio byliśmy w teatrze.

Wykorzystajcie do tej zabawy swoje maski oraz inne ciekawe rekwizyty, które znajdą się w Waszym domu np. chustki, apaszki, woale, kapelusze, czapki, itp. Liczymy na Waszą kreatywność i olbrzymią pomysłowość, a może w trakcie zabawy powstaną piękne fotki, którymi podzielicie się z nami i innymi dziećmi z grupy.

6. Ćwiczenia dykcyjne.

Rodzic, a następnie dziecko prawidłowo wymawia zdanie dotyczących różnych postaci z baśni.

Np. Kot w butach lubił łowić ryby.

Śnieżka połknęła kawałek jabłka, które utknęło jej w przełyku.

Kopciuszek był bardzo uczynną dziewczynką.

Smok Wawelski mieszkał w jamie pod Wawelem.

Czerwone ludki to krasnoludki.

Straszne straszydło mieszkało w strasznym zamku.

 

7. Zabawa  Jak powiedziałby to…np. smutny krasnoludek  ….?

Rodzic mówi dziecku, że za chwilę będziecie się wczuwać w różne emocje / np. złość, obrzydzenie, smutek, radość/ lub role kot, Kopciuszek, krasnoludek, smok, myszka wypowiadając  zdania  z zadania nr 6.

 

8. Dla chętnych dzieci, według możliwości rodziców - Karta pracy, cz. 4, s. 15.

Łączenie liniami rysunków pacynek – zwróconych przodem i tyłem.   www.mac.pl/flipbooki#wp    Kolorowy Start część 4.

Jeśli nie macie możliwości wykonania zadania z Karty pracy, to prosimy dziecko o narysowanie i pokolorowanie ulubionej postaci z bajki, którą można wyciąć i przykleić do patyczka, będzie pełnić w domowym teatrzyku funkcję np. kukiełki.

8. W miarę  możliwości  prosimy o zorganizowanie w domu kącika teatralnego,

umieszczenie w nim rekwizytów /domowych /pomocnych do dowolnej zabawy w teatr.

Inspirujcie dziecko do swobodnego inscenizowania znanych lub wymyślonych bajek np. dla domowników.

9. A teraz, jeśli możecie wspólnie wyjść na krótki spacer to ruszajcie. Oczywiście podziwiajcie piękno wiosennej przyrody, pamiętając o ochronie przed wirusem.

Po powrocie do domu,  bardzo starannie umyj rączki, dokładnie tak jak Twoi domownicy.

Trzymajcie się zdrowo. Pozdrawiamy