ZESTAW ĆWICZEŃ MAJĄCYCH NA CELU WYWOŁANIE PRAWIDŁOWEJ ARTYKULACJI GŁOSEK SZEREGU SYCZĄCEGO (s, z, c, dz )
Ćwiczenia języka:
• Wysuwanie języka do przodu oraz chowanie go w jamie ustnej przy szeroko otwartej buzi ( robimy półeczkę z języka);
• Kierowanie wysuniętego języka w kąciki ust – naprzemiennie język długi i wąski lub krótki i szeroki (np. Żyrafa i słoń grają w tenisa);
• Unoszenie języka na górną wargę – język wąski i szeroki ( stawiamy kropkę lub chowamy całą wargę) przy szeroko otwartej buzi;
• wysuwanie i chowanie języka pomiędzy zbliżonymi zębami ( czeszemy język);
• oprzeć czubek języka o dolne zęby – język wybrzuszyć tak aby górne zęby skrobały jego grzbiet ( drapiemy koci grzbiet);
• robienie z języka rurki;
• unoszenie języka na górne zęby a następnie przesuwanie go w kierunku
podniebienia miękkiego ( malowanie sufitu );
• przesuwanie językiem po wewnętrznej i zewnętrznej stronie zębów
górnych i dolnych ( lakierowanie zębów );
• mlaskanie czubkiem i środkiem języka , przyssanie języka do
podniebienia przy szeroko otwartej buzi ( pokaż jak ssiesz cukierka );
• żucie brzegów języka zębami trzonowymi z obu stron jednocześnie
Ćwiczenia warg:
• szerokie otwieranie i zamykanie ust ( śpiewak operowy );
• naprzemienne całuski i uśmiechy;
• naprzemienne robienie wesołej i smutnej miny ( kąciki ust do góry lub do
dołu);
• układanie dolnej wargi na górną i odwrotnie ( chowanie wargi );
• naprzemienne przygryzanie warg górnej i dolnej zębami;
• naprzemienne zasłanianie zębów górnych i dolnych wargami;
• gwizdanie, parskanie, cmokanie;
• wymawianie z przesadną dokładnością samogłosek: a, o,e, u, y, i;
Ćwiczenia żuchwy:
• opuszczanie i zamykanie szczęki dolnej;
• poruszanie żuchwą w linii poziomej (wahadełko)
• naśladowanie żucia krowy;
Ćwiczenia można wykonywać naprzemiennie przy zamkniętych i otwartych ustach.
Wywoływanie prawidłowej artykulacji głoski „s”
• rozciągamy wargi i wypowiadamy „eee...” - język leży za dolnymi siekaczami na dnie jamy ustnej; utrzymując podany układ języka polecamy przymknąć usta a zęby zbliżyć do siebie ;
• przed lustrem wypowiadamy wydłużone „eeeesssssss” - dziecko kontroluje układ narządów mowy w lustrze;
• aby mieć pewność, że język w trakcie wymawiania głoski nie zmieni położenia można polecić dziecku aby przytrzymywało czubkiem języka przy zębach np. supeł zawiązany na nici, kawałeczek andruta itp.
• Można polecić dziecku aby zagryzło słomkę do picia ułożoną po środku języka, wsuniętą na około 2 – 3 cm w głąb jamy ustnej – przy tym układzie dziecko próbuje dmuchać;
• Należy zwrócić uwagę, aby zgryz dziecka podczas artykulacji był naturalny
Utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski:
• Utrwalanie głoski w izolacji przy zachowaniu prawidłowego układu języka – strumień powietrza ma się wydobywać z przodu a nie z boku ust: - syczenie do środka pustej butelki (zaklinanie węża);
- popychanie „syczeniem” piłeczki pingpongowej, piórka, papierowej maleńkiej łódeczki na wodzie;
- robienie fal na wodzie w misce (marszczenie wody)
• Utrwalanie głoski w sylabach poprzez
• powtarzanie sylab:
Sa, so, se, su, sy
asa, aso, ase, asu, asy, osa, oso, ose, osu, osy, esa, eso, ese, esu, esy, usa, uso, use, usu, usy ysa, yso, yse, ysu, ysy
• zabawy w wymyślanie słów zaczynających się na wyćwiczone sylaby 3. Utrwalanie głoski w wyrazach:
Sala, sałata, sanki, samolot, samochód, sandały, sarna, sobota, sok, soda, sople, sowa, ser, seler, sukienka, surowy, suchy, sól, syrop, synek;
masa, kasa, klasa, pasek, piasek, basen, fasola, osa, kosa, włosy, wąsy mięso, las, nos, kłos, pies, lis;
schody, sklep, skakanka, słoma, słoik, smutny, smoła, snopek, spodek, spodnie, stół, stopa, stary, stodoła, studnia, sweter;
laska, maska, deska, miska, masło, list most, sosna, pasta, miasto, pusty, usta, kapusta, sos, sasanka,
suchy ser samochód osobowy stary stół
smaczna sałata sypki piasek
pusty słoik
wąski pasek sosnowe deski
• loteryjki obrazkowe, •<>
surowy seler strome schody sklep sportowy spokojny piesek kostka masła
wysoka sosna jasne włosy
• Utrwalanie głoski w dłuższych formach wypowiedziaż do zautomatyzowania poprawnej artykulacji w mowie potocznej.
Stefek ma sanki.
W sklepie sprzedają sałatę. Na stole stoi słoik.
Na półmisku jest mięso.
Lis ucieka do lasu.
Na basenie jest wesoło.
Na stołku są sandały.
Nad sadzawką rosną chwasty. W stodole są snopki słomy.
• opowiadanie obrazków;
• wierszyki, piosenki