02.04.2020

Temat dnia: „Powroty ptaków.”

 

1. Dowolne tańce (improwizacja taneczna) na tle piosenek dla dzieci lub utworów instrumentalnych, kompozytorów muzyki klasycznej. Do tańców możemy wykorzystać apaszki, szaliki, chustki, paski bibuły, balony.                                                                         

2. Zabawa plastyczna – „Wiosenne słońce”- przygotowujemy dla  dziecka: żółty          i pomarańczowy papier, kartkę w kształcie słońca, klej. Wydzieranie koła                    i  pasków – promyków słońca – z żółtego papieru i z pomarańczowego papieru; przyklejanie ich na kartce w kształcie słońca.                                                           

3. Rozmowa o wiosennych powrotach ptaków. Oglądanie książek o ptakach, czytanie o nich w internecie, zachęcanie do dzielenia się spostrzeżeniami na ich temat. Dziecko wskazuje znane mu ptaki. Słucha ciekawostek na ich temat np. o gilu, wronie, sroce.                                                                                                                 Gil: Grzbiet ma szaroniebieski, czerwoną pierś, czarną czapeczkę i podbródek oraz czarny ogon. Żyje w lasach iglastych i mieszanych. Odżywia się pędami, nasionami   i jagodami. Gniazdo – zbudowane z gałązek świerka i wyścielone korzonkami, włosiem i mchami – zakłada niewysoko nad ziemią, w świerku lub jałowcu. Samica składa od 4 do 6 jasnoniebieskich jaj w czarne i brązowe plamki. Młode opuszczają gniazdo po dwóch tygodniach. Po okresie lęgowym gile tworzą niewielkie stadka.

Sroka: Tego ptaka, o kontrastowo biało-czarnym upierzeniu, trudno pomylić z innymi z rodziny krukowatych. Ma niezwykle długi ogon, stanowiący około 1/3 długości ciała ptaka. Buduje charakterystyczne gniazda. Są to duże, kuliste budowle, wykonane z patyków, wewnątrz wylepione gliną i wyścielone trawami. Wejście       do gniazda znajduje się z boku. Samica składa od 4 do 7 jaj, z których po 18 dniach wysiadywania wykluwają się pisklęta. Młode opuszczają gniazdo przed upływem miesiąca od wylęgu. Sroki odżywiają się zarówno pokarmem zwierzęcym, jak            i roślinnym. Podstawą ich diety są głównie owady i gryzonie, czasem jaja lub pisklęta innych ptaków. Sroka wydaje ochrypłe dźwięki. W niewoli często uczy się naśladować różnorodne odgłosy, piski i pojedyncze słowa.

Wrona siwa: Jest to podgatunek wrony występujący w Polsce. Ubarwienie tułowia ma szare, pozostała części upierzenia jest czarna, także dziób i nogi. Wrona ta zamieszkuje w pobliżu pól i łąk. W okresie polęgowym spotykana jest dość często na wysypiskach śmieci, w parkach miejskich, często nad brzegami zbiorników wodnych. Wrony znoszą od 3 do 7 jaj. Wysiadywanie trwa około 20 dni. Młode opuszczają gniazdo po miesiącu. Wrony siwe są ptakami wszystko- żernymi. Czasem uważane są za szkodniki, gdyż odżywiają się jajami i lęgami innych ptaków; mogą wyrządzać znaczne szkody (głównie w lęgach ptaków łownych). Ostatnio jednak wrony siwe spotykane są w Polsce coraz rzadziej i dlatego od 2001 roku znalazły się na liście gatunków podlegających częściowej ochronie.                                                                  

4. Rozwiązywanie zagadek o ptakach np. Pióra biało-czarne, buciki czerwone; uciekają przed nim żabki, bardzo przestraszone. (bocian). Wiosną do nas przyleciała ta ptaszyna czarna, mała, murować się nie uczyła, ale gniazdko ulepiła. (jaskółka). Już po lesie kuka, gniazdka sobie szuka, jak znajdzie, podrzuca jaja, niech inni je wygrzewają. (kukułka). Śpiewa wysoko piosenki do słonka, głos ma podobny do drżenia dzwonka. (skowronek).                                                                                    

5. Podajemy pierwszą głoskę nazwy ptaka i pytamy nazwa, jakiego ptaka rozpoczyna się np. na głoskę „b”, „w” itp.- dzieci starsze. Uwaga: W zabawach i zajęciach           z głoskami i literami, gdy mówimy spółgłoskę wymawiamy ją bez współbrzmiącymi    z nią głoskami, mówimy krótko : „b, w, g, c, d, f, z, d” itp., a nie „be, wu, gie, ce, ef, zet, de.”                                                                                                                      

6.W miarę możliwości, gdy mamy globus, mapę świata pokazujemy na  drogi ptaków z ciepłych krajów do Polski. Wskazujemy Egipt – miejsce, gdzie zimują nasze bociany. Potem pokazuje Polskę i rysuje drogę, jaką muszą przebyć bociany wracające do kraju. Pokazujemy, co bociany musiały mijać, wracając do nas. Rozmowa na temat: Co robią ptaki po powrocie?: Co robią ptaki, gdy powrócą do kraju? Co się dalej dzieje, gdy ptaki zbudują gniazdo? Czy wszystkie ptaki budują gniazda? ac na powietrzu. Czytanie z rodzicem (lub samodzielnie) nazw ptaków, napisanymi literami drukowanymi, jeżeli mamy obrazki, zdjęcia możemy do nich dopasowywać nazwy ptaków- dzieci starsze.                                                                                     

7. Zabawa „Prawda czy fałsz?” – umawiamy się z dzieckiem, że gdy powiemy zdanie prawdziwe podskakuje radośnie, gdy zdanie fałszywe siada. Przykładowe zdania: Wiosną zwierzęta zapadają w sen zimowy.  Wiosną zwierzęta budzą się ze snu zimowego. Marzec, kwiecień to jesienne miesiące. Kiedy jest lato, w jeziorach zamarza woda. Wiosną z dalekich krajów wracają ptaki   i budują sobie gniazda. Bocian ma 4 nogi. Jaskółka jest koloru żółtego.                                                           

8. Rozmowa na temat zwierząt wykluwających się z jajek.  − Jakie zwierzęta wykluwają się z jajeczek? (Jaszczurki, ptaki, owady, żaby, ryby). − Czy wszystkie jajeczka są takie same? − Czy wszystkie zwierzęta wykluwają się tak jak ptaki?                                       

9. Czytanie dowolnej bajki, (opowiadania) rozmowa z dzieckiem na jej temat, ocena postępowania bohaterów. Rysowanie ilustracji do wysłuchanej bajki,

10. Zabawa ruchowa – „Wiosenne porządki”. Tamburyn albo inny instrument, przedmiot, który poruszany, potrząsany wydaje dźwięk. Dziecko porusza się po pokoju przy akompaniamencie instrumentu. Podczas przerwy w grze naśladuje wiosenne prace w ogrodzie, o których mówi Rodzic, np. grabimy suche liście;  przekopujemy grządki; niesiemy wiadra ze śmieciami; sadzimy sadzonki; podlewamy kwiaty.                                                                                                                                                         

11. Naśladowanie odgłosów wydawanych przez wybrane ptaki. Np.: wróbel – ćwir, ćwir, ćwir, wrona – kra, kra, kra, gołąb – grochu, grochu, grochu, sroka – kek-kek, kek, bocian- kle, kle, kle.

12. Higiena- zabawa słowna. Rodzic mówi pierwszą głoskę słowa związanego z higieną i czystością, a dziecko mówi słowo np. rodzic „m”- dziecko „mydło”, rodzic „p”- dziecko „pasta”, itp. Dzieciom młodszym możemy mówić pierwszą sylabę „myd- , pas-” itd.