02.04.2020

Temat;  Wiosna w błękitnej sukience

 Przebieg zadań 1. Zabawy z wykorzystaniem wiersza K. Datkun -Czerniak Prawda to czy żart?  Recytacja wiersza;

Po zielonej łące kicają zające. Bocian żabek szuka, kukułeczka kuka.

Motyl nektar pije, ptaszek gniazdko wije. Świerszcz melodię gra: cyt-ta,  cyt-ta…

Pszczoła pyłek zbiera z białej koniczyny. Żuk kwiaty przynosi  dla swojej dziewczyny.

Mrówki ścieżynkami. jeżdżą motorami, zaś zielone żabki  przymierzają czapki. Czy to wszystko prawda?  Czy też żarty może?

Gdy się zastanowisz, to odgadnąć możesz. 

Podczas kolejnej recytacji wiersza dziecko odpowiada, czy jego treść jest prawdziwa, czy nie. Staraj się by uzasadniło swoje zdanie. Jeśli możesz wskazuj na obrazkach zwierzęta występujące w wierszu. Poszukaj określeń czynności, jakie wykonują te zwierzęta, np. zające – kicają, bocian – szuka, kukułka – kuka, motyl – pije.

 Zabawy przy piosence ,,Wiosna w błękitnej sukience’’.

 2. Słuchanie piosenki Wiosna w błękitnej sukience (sł. E. Zawistowska, muz. S. Marciniak) -  youtube.com 17 Wiosna w błękitnej sukience

Dziecko: I. Wiosna w błękitnej sukience naśladują panią Wiosnę trzymającą w dłoniach bierze krokusy na ręce, naręcze kwiatów, wykąpie je w rosie świeżej stojąc w lekkim rozkroku, kołyszą się na boki i nowe płatki ubierze. w rytm melodii, Ref.: Wiosna buja w obłokach, starają się improwizować ruchem roztańczoną wiosna płynie wysoko. Wiosnę, tańczą leciutko na palcach, wirując Wiosna chodzi po drzewach, swobodnie w rytm walca, uniesionymi ku wiosna piosenki śpiewa. górze rękami falują miękko w rytm melodii,

 II. Potem z rozwianym warkoczem kroczą powoli w różne strony, niebem powoli gdzieś kroczy, wysyła promienie słońca unoszą ręce do góry i naśladują promyki słońca (wykonują energiczne ruchy rękami z dołu ku górze, dłonie mają rozwarte), i wiersze pisze bez końca. naśladują pisanie kredą po tablicy, Ref.: Wiosna… tak samo jak po pierwszej zwrotce,

III. Nocą się skrada z kotami, chodzą cichutko na czworakach jak koty, chodzi własnymi drogami. przykucają, A teraz śpi już na sośnie składają złożone ręce pod policzek i powoli i nie wie, że sosna rośnie. podnoszą się ku górze (rosną jak drzewo), Ref.: Wiosna… jw.

 3. Rozmowa na temat piosenki. − Ile zwrotek ma piosenka? Czy ma refren? − Jak można ją zatańczyć? • Krótkie opowiadanie jej treści z wyjaśnieniem znaczenia trudniejszych słów.

4. Zabawa taneczna według propozycji lub  inwencji dziecka przy piosence (uwrażliwiająca na akcent metryczny). Do tańca możecie zaprosić ulubionego  misia i domowników.

5. Ćwiczenia oddechowe. Dziecko otrzymuje papierowe kwiaty lub paski papieru. Podczas trwania melodii piosenki tańczą po sali z kwiatami. Podczas przerwy w muzyce zatrzymują się i wąchają je, to znaczy wciągają powietrze nosem, a wydychają ustami.

6.Opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi – Wiosno, gdzie jesteś? Dziecko naśladują czynności i odgłosy, o których opowiada rodzic. Krzyś nie mógł się doczekać nadejścia wiosny. Postanowił wyjść do ogrodu i jej poszukać. (Dziecko maszeruje w różnych kierunkach). Zobaczył drzewa z zielonymi listeczkami, delikatnie poruszające się na wietrze. (Naśladuje poruszające się drzewa i ich szum). W oddali usłyszał śpiew ptaków. (Naśladuje śpiew ptaków). Nad domem krążyły dwa bociany. (Biega z szeroko rozłożonymi rękami. Potem brodziły po trawie, wysoko podnosząc nogi, i rozglądały się w poszukiwaniu żabek. (Maszeruje z wysokim unoszeniem kolan, rozgląda się na boki). Klekotały cichutko, aby ich nie spłoszyć. (Cicho naśladują klekot bocianów). Żabki zauważyły niebezpieczeństwo i skakały w różnych kierunkach, aby się ukryć. (Naśladuje żabie skoki). Nawoływały się cichutko, aby nie zwrócić na siebie uwagi. (Cicho kumka). Było ciepło i przyjemnie. Krzyś przeciągnął się, aby rozprostować kości. (Przeciąga  się). Nagle nad uchem usłyszał ciche bzyczenie. To pszczoła krążyła nad jego głową. (Naśladuje  brzęczenie pszczoły). Chłopiec przestraszył się i zaczął uciekać, wymachując rękami, aby ją odgonić. (Biega i wymachuje rękami). Nagle jego uwagę zwróciły kolorowe kwiaty. Krzyś pochylił się i je powąchał. (Naśladuje wąchanie kwiatów). Potem głośno kichnął. (Kichaj  z.. zakrytymi ustami’’  aaa… psik!). „Nie muszę już dalej szukać wiosny” – pomyślał zadowolony, a potem, uśmiechnięty, wrócił do domu. (Maszeruje, uśmiechając się do Ciebie).

7.Kreatywna zabawa plastyczna ,,Zielona wiosna”.

Przygotuj  butelkę plastikową, rolkę po ręczniku papierowym lub drewnianą łyżkę, kolorowe skrawki papieru lub tkaniny, wstążki np. od kwiatów, guziki, sztuczne kwiatki, taśmę klejącą itp. A teraz wspólnie stwórzcie Waszą ,,Prywatną Zieloną Wiosnę’’.  Już widzimy Wasze cudowne wiosenki. Zróbcie pamiątkowe zdjęcia z Waszą wiosną.

Po zakończeniu zabawy nie zapomnij posprzątać w swoim pokoju, pamiętaj o rozwijaniu samodzielności i koniecznie podziękuj rodzicowi za wspólną zabawę. Dbaj o higienę, myj dokładnie ręce i nie dotykaj zbędnych rzeczy. Zostań w domu.