Temat dnia : Kolorowa wiosna
Ćwiczenia logopedyczne: gimnastyka buzi i języka. Dzieci niejednokrotnie wykonywały te ćwiczenia ze mną, więc po przypomnieniu przez Państwa powinny wiedzieć o co chodzi i poprawnie je wykonywać.
- -język na brodę(wyciągają)
-język do nosa
- małpia mordka – językiem masują policzki od wewnętrznej strony ust, językiem powinny zataczać koło
- śliwka - językiem od środka wypychają policzek najpierw z jednej a potem z drugiej strony, a palcem dłoni naciskają na wypychany język z zewnętrznej strony policzka ( napięcie języka)
-Zabawa kostką ( zamiennie mogą być ilustracje przedstawiające zwierzęta) Na dużej plastikowej kostce umieszczamy obrazki zwierząt: żaby, bociana, wrony, wróbla, sowy, węża. Dziecko nazywa wylosowane zwierzę i naśladują jego głos.
-Zabawa ruchowa z elementem podskoku – Skaczące żabki.
Rozkładamy na podłodze zielone kartki, klocki, jakiekolwiek zielone przedmioty – listki. Przy dźwiękach muzyki lub wyklaskiwanego rytmu dziecko – żabka – skacze pomiędzy listkami. Podczas przerwy w grze żabka wskakuje na listek lub jeśli nie ma takiej możliwości staje obok zielonego przedmiotu.
-Zabawy z wykorzystaniem kolorowych chust, zamiennie jakichkolwiek dostępnych przedmiotów w jednym kolorze: niebieskie, zielone, czerwone i żółte. Dziecko określa kolor chusty, przedmiotu wybrany przez rodzica.
-Zabawa Co każe kolor? Rodzic umawia się z dzieckiem, że gdy podniesie żółty przedmiot, będzie biegać po pokoju, gdy niebieski – skakać w miejscu, czerwony – usiądzie na podłodze, a zielony – przykucnie.
Zabawy wyciszające :
• Dziecko stara się chodzić z chustą (kolorowym przedmiotem) umieszczonym na częściach ciała, których nazwy podał rodzic. Np. na głowie, dłoni, ramieniu.
• Dziecko chodzi z chustą, podrzuca ją i łapie.
• Dziecko chodzi z chustą i macha.
-Zabawa na utrwalenie kolorów.
Rodzic mówi: Zielony, zielony – kolor żab ulubiony. Dziecko siada na zielonej chuście lub obok zielonego przedmiotu. Potem mówi: Czerwony, czerwony – kolor ognia ulubiony. Postępujemy j.w. Następnie: Kolor żółty, żółty – słonecznym nazywany.
Na koniec zadaje zagadkę: Ostatni kolor tutaj mamy. Jak go nazywamy? Dziecko, po określeniu koloru (niebieski), siada na chuście .
Nauka wyliczanki:
Ene due rabe, szukał bocian żaby. A zielona żaba dała nurka w trawę.
Mówienie rymowanki: cicho, gdy rodzic kładzie palec na ustach, i głośno – jeżeli podniesie rękę.
Zgodnie z zaleceniami przypominamy dzieciom o częstym i dokładnym myciu rąk, zakazie wkładania rąk, zabawek do ust.