27.03.2020

1.Dzień dobry dzieci! Jak się macie? Mamy nadzieję że u Was wszystko w porządku. Czy rozpoczęliście już prowadzenie wiosennych obserwacji? Tak?  To wspaniale! W wolnej chwili możecie ozdobić swój kalendarz w dowolny sposób (np. dorysowując kredkami wiosenne ozdoby lub dowolne szlaczki),      a potem powieście go w domu w wybranym z dorosłymi miejscu.                 

2.Wiecie jak nazywa się osoba , która obserwuje pogodę? Tak to SYNOPTYK. Powtórzcie to słowo z dorosłymi, podzielcie je na sylaby, jak brzmi pierwsza sylaba?, jak druga, jak trzecia?,  rozpoznajcie pierwszą i ostatnią głoskę w tym słowie, następnie dorosły może napisać słowo drukowanymi literami i wspólnie odczytujecie najpierw litery, potem sylaby i całe słowo.                           

3.Synoptyk obserwuje i bada jak mocno świeci słońce, jak mocno i skąd wieje wiatr, jaki kształt i kolor mają chmury,  czy pada deszcz, czy śnieg, czy jest ciepło, czy zimno, jaka jest temperatura na dworze.  Dzięki tym obserwacjom wie jaka pogoda będzie jutro, pojutrze i w następnych dniach.                       Takie przewidywanie pogody nazywa się prognozą.  Poproście dorosłych aby pokazali Wam  prognozę pogody w telewizji, lub w internecie. Wysłuchajcie lub obejrzyjcie ją  razem. Jakie informacje są podane w prognozie?  Czy zrozumieliście o czym mówi prezenterka pogody?  Prawda , że to ciekawe?      A jaka pogoda jest przewidziana na jutro? Ciekawe, czy prognoza się sprawdzi? Jutro się przekonacie. A może chcielibyście w przyszłości zostać synoptykami?

4.A teraz czas na wiosenną matematykę. Utrwalimy sobie liczenie (dodawanie i odejmowanie) do 8 i spróbujemy pójść o krok dalej. Poproście dorosłych o przygotowanie liczmanów (mogą to być np. zapałki lub  klocki lub guziki itp. do wyboru). Zaczynamy rozwiązywać zadania.  

- połóżcie przed sobą kartkę- to będzie wiosenne „niebo” , a obok kartki  8 liczmanów – to będą „obłoki”

- teraz będziecie kłaść „obłoki” na  kartce  lub zdejmować je, za każdym razem licząc ile obłoków jest na niebie.( tak samo jak robimy to w przedszkolu z klockami „wafelkami”, na pewno pamiętacie)

- Przykłady zadań: Na niebie były 2 obłoki i dopłynęły do nich  3 obłoki . Ile obłoków jest na niebie?;  Na niebie było 5 „obłoków” i dopłynęły do nich 3 „obłoki”. Ile obłoków jest na niebie?; Po niebie płynął 1 obłok, dopłynęły do niego 3 obłoki , a za chwilę  dopłynęły jeszcze 3. Ile obłoków płynie po niebie? Itp. zadania na dodawanie.

Na niebie było 8 „obłoków”, 4 odpłynęły. Ile zostało?, Na niebie było 7 obłoków, wszystkie odpłynęły. Ile zostało?. Itp. zadania na odejmowanie.

 Chętne dzieci mogą spróbować wykonywać działania na 9 liczmanach (to będzie mały „krok do przodu” w nauce matematyki ).  Możecie również namalować wiosenne niebo kredkami, mazakami, lub farbami. Powodzenia!

5. Zapraszamy na gimnastykę. Zapewne każde z Was ma w domu piłkę. Spróbujcie pokazać dorosłym lub rodzeństwu jakie ćwiczenia z piłką wykonujecie na zajęciach sportowych w przedszkolu.  Zaproście  swoich bliskich do wspólnych ćwiczeń  Okazuje się, że teraz Wy możecie być trenerami!

6. Higiena – pamiętajcie, aby podczas spacerów i zabaw na powietrzu przebywać z dala od innych osób , a po powrocie do domu dokładanie umyjcie ręce!