26.03.2020

 

Logopedia w domu – 5 zabaw fonacyjnych

1. Zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt. Z pomocą książki możemy naśladować zwierzęta, bawić się w zgadywanki „jakie to zwierzę” i zadawać podchwytliwe pytania na myślenie np. „Idzie baran, za nim koza, a na końcu kot jakie odgłosy wydają”? Ta zabawa świetnie sprawdza się w podczas stania w korku;)

2.Wierszyki dźwiękonaśladowcze np.

 

Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce?
Kle, kle, kle…

Co mówi żabka, gdy bocianów tłum?
Kum, kum, kum…

Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał?
Miał, miał, miał…

Co mówi kura, gdy znosi jajko?
Ko, ko, ko…

Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku?
Ku-ku-ryku…

Co mówi koza, gdy jeść jej się chce?
Mee, mee, mee…

Co mówi krowa, gdy brak jej tchu?
Mu, mu ,mu…

Co mówi piesek, gdy kość by zjeść chciał?
Hau, hau, hau…

Co mówi baran, gdy spać mu się chce?
Be, be, be…

Co mówi ryba, gdy coś powiedzieć chce?

NIC! Przecież ryby nie mają głosu…

 

3.Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:

  • mężczyzna- głośne „hohohoho”
  • kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha”
  • staruszka- cichutko  „hehehehe”
  • dziewczynki- piskliwy „hihihihi”
  • chłopcy- hałaśliwy „hahahaha”

4. Śpiewanie samogłoskowych kołysanek lalkom i misiom na melodię „Kotki dwa” śpiewamy tylko aaaaaaaaaa lub mruczymy „mmmmmm”


5.Śpiewanie piosenek i mówienie krótkich wierszyków.

 

 

Ćwiczenia oddechowe

Pamiętajmy, by dziecko wdychało powietrze przez nos, a wydychało przez usta. Zapewni to prawidłowe funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego.

 

- Dobrym ćwiczeniem oddechowym jest dmuchanie na pocięte paski papieru, piórka czy confetti. Dmuchać można również za pomocą kolorowej słomki!

- Które dziecko nie lubi baniek mydlanych? Kupmy je dziecku i  dbajmy o to, by odpowiednio dmuchało: długo - krótko - długo lub słabo - mocno - bardzo mocno

- Kolorowe mydełka, bukiety kwiatów czy perfumy - wąchanie ich również przyczyni się do prawidłowego oddychania naszego malucha

- Dziecko dmuchać może również wszelkiego rodzaju wiatraki, gwizdki oraz również świeczki

 

 

Ćwiczenia usprawniające język 

Zachęćmy dziecko, by:

- wysunęło język i postarało się skierować go w kierunku różnych części twarzy - oka, nosa, ucha

- dotknęło czubkiem języka każdego zęba szczęki i żuchwy

- wysunęło język jak najdalej i schowało jak najgłębiej mu się uda

- czubkiem języka wędrował po szeroko otwartych wargach (dla zachęty usta dziecka można wcześniej posmarować czymś słodkim)

 

 

Ćwiczenia warg i policzków

- zabawa w miny: pobawny się razem z dzieckiem, poprośmy by zrobił minę wesołą, smutną. Jaką minę robi człowiek, gdy je coś słodkiego lub kwaśnego?

- pomasujmy nasze wargi: w tej zabawie chodzi o nadgryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej

- zabawa w balony: nabierzmy powietrze i zatrzymajmy go w wydętych policzkach, następnie przesuwajmy powietrza z jednego policzka do drugiego, by balon pękł - uderzmy palcami w policzek

- poprośmy dziecko, by głośno wymówiło samogłoski: a, o, e, i, u, y. Słychać echo?

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

- gdy po zimnym spacerze wrócimy do domu poprośmy dziecko, by pochuchało na zmarznięte ręce.

- chrapanie na wdechu i wydechu

- wypowiadanie sylab: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.

- kaszlenie z językiem wysuniętym z ust

 

Jak ćwiczyć?

 

 

Ćwiczenia jako forma zabawy

Ważne jest, by ćwiczyć codziennie. Godzinę i miejsce ćwiczeń w domu możemy jednak zmieniać. Pamiętajmy, że ćwczyć można wszędzie: w wannie, na placu zabaw. Wtedy dziecko bierze w nich udział chętniej i kojarzy ćwiczenia z czymś przyjemnym.

 

Odpowiedni czas ćwiczeń

Ćwiczyć z dzieckiem powinniśmy około 15 minut dziennie - nie dłużej. Przez ten czas można naprawdę dużo zrobić, a dłuższe ćwiczenia zwyczajnie zmęczyłyby naszego malucha.

 

 

Nie zniechęcajmy

Gdy ćwiczymy z dzieckiem, sami powinnismy dać mu dobry przykład i pokazać, jak poprawnie wykonywać ćwiczenia. Co w przypadku jeśli dziecko będzie wykonywało ćwiczenia źle? Nie poprawiajmy go, ani nie zniechęcajmy słowami: Znowu źle to powiedziałeś itp.