26.03.2020

Proponujemy, aby dzieci wykonały pracę plastyczną pt,: TULIPANY

Technika może być dowolna, to czym dysponujecie Państwo w domu: farby, plastelina, wydzieranka z papieru, włóczka, czy zwykłe kredki.

Proponujemy rozwiązanie przez dzieci zagadki:

Bociany z podróży wracają, wokół kwiaty rozkwitają. Motyle pojawiły się na łące, ale dni nie są jeszcze gorące. (wiosna)

Opowiadanie o wiośnie.

– Wstawajcie, śpiochy! – budził dziadek Olka i Adę. – Mamy już wiosnę! Od dzisiaj mamy tyle samo dnia co nocy, a od jutra dzień będzie coraz dłuższy, a noc coraz krótsza... Aż do wakacji! – Wiosna, a spać się chce! Jestem senny – wiosenny! – Nie marudź, wstawaj szybko, a nie pożałujesz! I ty Ada, też! 95 – A mogę dośnić do końca moją bajeczkę? – Dobrze, daję wam piętnaście minut na obudzenie i wyjście z łóżka! Po piętnastu minutach dzieci były na nogach, myły buzie i ręce w umywalce, czyściły zęby. – Ubierajcie się, wychodzimy! – A co będziemy robić? – spytała Ada. – Wyruszamy na poszukiwanie wiosny! – A jak wygląda wiosna? – spytała Ada. – Za chwilę ją zobaczysz! Ada wyobraziła sobie wiosnę jako panią w zielonej sukni, z wiankiem na głowie, niosącą koszyk pełen kwiatów. Olek rozglądał się, szukając zwiastunów wiosny. – Ja tu widzę tylko zimę! Wszędzie śnieg, drzewa są gołe, bez liści, gdzie tu wiosna? – Tak myślisz? Rozejrzyj się, patrz uważnie, to zobaczysz wiosnę! Nagle Ada się zatrzymała. – O, jakie ładne, białe kwiatki! Wyrastają ze śniegu! – To przebiśniegi! Widzisz, Olku, Ada pierwsza zauważyła wiosnę! – O, a tam takie fioletowe kwitną! Ale ich dużo! – To są przylaszczki! Dwa punkty dla Ady! Ada, dumna, rozglądała się wszędzie. – O, jeż wyłazi spod gałęzi! – Obudził się ze snu zimowego! – O, bazie rosną na wierzbie! – Brawo, Olku, to też oznaki wiosny! Na polu, między płatami topniejącego śniegu, zieleniło się coś jak trawa. – O zielone rośnie! – zawołał Olek. – To wschodzi ozimina – zboże zasiane jesienią, które przezimowało na polu! – O, lecą jaskółki! – Brawo! Jedna jaskółka nie czyni wiosny, ale całe stadko – tak! – powiedział dziadek. – Jedna jaskółka mogła przezimować w norce u kreta, razem z Calineczką! – stwierdziła Ada. – Wiosną niedźwiedzie budzą się z zimowego snu, wychodzą głodne ze swojej gawry i szukają tłustych małych dziewczynek do jedzenia! – zażartował Olek. – Ale mnie nie zje, bo powiem, że jestem niesmaczna! – powiedziała Ada, ale na wszelki wypadek rozglą- dała się dookoła. – Ada, nie słuchaj go, tu nie ma niedźwiedzi! Co najwyżej mogły się obudzić borsuki i chomiki! – Ale one nie jedzą dzieci? – upewniła się Ada. – Z tego co wiem, to nie! – uśmiechnął się dziadek. Dzieci usłyszały głośny dźwięk dochodzący znad podmokłych łąk. – Co tak hałasuje? – zdziwił się Olek. – To żuraw! Jego klangor niesie się na wiele kilometrów! – Żurawie przyleciały? – Już miesiąc temu! Zawsze przylatują, zanim zacznie się wiosna! – O, bociany, bociany, bociany – zawołała Ada. Wysoko na niebie krążyły bociany. Wracały do swoich gniazd. – No, to już możemy być pewni, że wiosna nadeszła! – powiedział dziadek. • Rozmowa na temat opowiadania.

Dzieci odpowiadają na pytanie: Jakie oznaki wiosny widzieli Olek i Ada na wiosennym spacerze z dziadkiem?

Słuchanie nagrania utworu A. Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna.( jeśli jest możliwość). Rysowanie inspirowane muzyką. kredki, kartki. Dzieci leżą na dywanie. Zamykają oczy. Słuchają nagrania utworu A. Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna, wyobrażając sobie obrazek, jaki chciałyby narysować. Opisują nastrój utworu. W zależności od uczuć, jakie wzbudziła w nich muzyka, rysują na kartce dowolny obrazek, dobierając odpowiedni kolor kredek (kolory ciepłe, jeśli muzyka wzbudzała pozytywne uczucia; kolory zimne, jeśli muzyka była według nich smutna).

• Słuchanie wiersza B. Formy Nadeszła wiosna.

Spojrzał w okno mały Paweł, a w ogrodzie wiosna, świeżą trawkę, przebiśniegi w koszu nam przyniosła. Obudziła pąki kwiatów w parku i w ogrodzie. Zapomnijcie, moi mili, o śniegu i chłodzie. Pożyczyła od słoneczka garść ciepłych promieni, gdy ogrzeje nimi ziemię, świat się zazieleni.

 • Rozmowa na temat wiersza. Rodzic pyta: Jaką porę roku dostrzegł za oknem Paweł? Jakie zmiany w przyrodzie przyniosła wiosna? Dzieci wymieniają oznaki wiosny przedstawione w wierszu.

Ten utwór możecie Państwo wykorzystać również do zabawy ruchowej, np. tańca z chusteczką, czy z kawałkami pociętej kolorowej bibuły.

Kilka informacji o motylku „Cytrynku”

Samica motyla cytrynka jest biała, z żółtawozielonkawym odcieniem, a samiec ma kolor jaskrawo żółty. Jego skrzydła pachną cytryną. Cytrynek zimą drzemie, zagrzebany w zeschniętych liściach. Dlatego właśnie jego pełna nazwa brzmi latolistek cytrynek. Wiosenne słońce ogrzewa liście i motyl się budzi. Jeśli temperatura powietrza spadnie, znowu zrobi się zimno, cytrynek wraca pod suche liście. Wyjdzie z nich wtedy, kiedy będzie cieplej. Po zimowej drzemce od razu jest gotowy do lotu. Niewiele motyli tak potrafi.

Motyl cytrynek żyje kilka miesięcy. Samiczka składa jajeczka i na początku lipca (kiedy dzieci mają wakacje) pojawią się młode motyle. Nie lubią one jednak upałów, więc w środku lata zapadają w drzemkę. Najpierw jednak nabierają sił, pijąc nektar z kwiatów. Budzą się pod koniec lata (kiedy dzieci wracają po wakacjach lub idą do szkoły), znowu zbierają nektar z kwiatów, aby nabrać sił, i latają do listopada. Potem ponownie chowają się w suchych liściach i zapadają w zimową drzemkę, aż do przyjścia wiosny.

Temat: Wild animals - Dzikie zwierzęta


Słownictwo: monkey  - małpka, elephant - słoń, crocodile - krokodyl, lion - lew, tiger - tygrys

zebra - zebra, giraffe - żyrafa, snake - wąż

 

1.Przywitanie dziecka przez rodzica: „Good morning”(Dzień dobry) dziecko odpowiada ”Good morning”

(Dzień dobry)

Let’s sing the song - Zaśpiewajmy piosenkę (Make a circle - Zróbmy koło)

Piosenka dostępna na stronie internetowej youtube tytuł: Make a circle. SuperSimpleSongs.

Time to make a circle.                                                               

Make a circle, big, big, big.    (Zróbmy koło, duże, duże, duże)
Small, small, small.                 (Małe, małe, małe)
Big, big, big.                            (Duże, duże, duże)
Make a circle, small, small, small. (Zróbmy koło małe, małe, małe)

Hello, hello, hello.                      (Witaj, witaj, witaj)

Make a circle, round and round.  (Zróbmy koło dookoła)
Round and round.                         (Dookoła)
Round and round.                         (Dookoła)
Make a circle, round and round.  (Zróbmy koło dookoła)

Hello, hello, hello.                         (Witaj, witaj, witaj)

Make a circle up, up, up.   (Zróbmy koło w  górę, górę, górę)
Down, down, down. (w dół, dół , dół)
Up, up, up.                (w górę, górę, górę)
Make a circle down, down, down.  ( Zróbmy koło w dół, dół, dół)
Now sit down. (Teraz usiądźmy)

Dzieci siadają. Utrwalenie polecenia: Sit down - usiądź


2. Look ! Spójrz!
Przypomnienie nazw zwierząt poznanych na poprzednich zajęciach na podstawie obrazków/flashcards.

Rodzic pokazuje dziecku kolejno karty prezentacyjne/flashcards ze zwierzętami: monkey - małpka, elephant - słoń, crocodile - krokodyl, lion - lew, tiger - tygrys, zebra - zebra, giraffe - żyrafa, snake - wąż

2. This is … To jest…

Rodzic pokazuje ilustracje przedstawiające: monkey - małpa, elephant - słoń, crocodile - krokodyl, lion - lew, tiger - tygrys, zebra - zebra, giraffe - żyrafa, snake - wąż. Wymienia ich nazwy zachęcając dziecko do powtórzenia tego wyrazu.

This is a Monkey - To jest Małpka,

This is an Elephant - To jest Słoń,

This is a Crocodile - To jest Krokodyl,

This is a Lion - To jest Lew,

This is a Tiger - To jest Tygrys,

This is a Zebra - To jest Zebra,

This is a Giraffe - To jest Żyrafa,

This is a Snake - To jest Wąż.

3.What colour is the Lion/a Monkey/an Elephant/a Crocodile/Tiger/Zebra/Giraffe/Snake?

Jakiego koloru jest Lew/Małpka/Słoń/Krokodyl/Tygrys/Zebra/Żyrafa/Wąż?

Rodzić zadaje pytanie dziecku dotyczące koloru zwierząt. Używa zwrotu: What colour is? - Jakiego koloru jest?

What colour is the Lion/a Monkey/an Elephant/a Crocodile/Tiger/Zebra/Giraffe/Snake?

Jakiego koloru jest Lew/Małpka/Słoń/Krokodyl/Tygrys/Zebra/Żyrafa/Wąż?

 

- The Crocodile is green. (Wąż jest zielony)

- The Monkey is brown. (Małpka jest brązowa)

- The Elephant is grey. (Słoń jest szary)

- The Lion is yellow. (Lew jest żółty)

- The Tiger is orange and black (Tygrys jest pomarańczowy i czarny)

- The Zebra is white and black (Zebra jest biała i czarna)

- The Giraffe is orange and brown (Żyrafa jest pomarańczowa i brązowa)

4. What’s missing? Zabawa w czego brakuje.

Rodzic układa karty przedstawiające poznane wcześniej zwierzęta przed dzieckiem. Prosi dziecko o zamknięcie oczu  i zabiera jedną kartę. Po schowaniu karty zadaję pytanie w języku angielskim: What’s missing - Czego brakuje. Po otwarciu oczu dziecko wypowiada nazwę zwierzęcia w języku angielskim, którego brakuje. Rodzic powtarza ćwiczenie.

5. Listen and find. Posłuchaj i znajdź.

Rodzic w pokoju umieszcza w różnych miejscach karty obrazkowe z ilustracjami zwierząt. Następnie odtwarza nagranie, w których słychać głosy zwierząt oraz ich nazwę wypowiedzianą przez rodzica w języku angielskim. Zadaniem dziecka jest usiąść przed kartą obrazkową z wizerunkiem zwierzęcia, którego głos i  nazwę słyszy.

Ryk Lwa i Tygrysa……………….A Lion! Lew. A Tiger! Tygrys!

Głos Małpki oraz Krokodyla, Zebry, Żyrafy ………….A Monkey!  Małpka.  A Crocodile! Krokodyl, A Zebra! Zebra. A Giraffe! Żyrafa!

Trąbienie Słonia………….An Elephant! Słoń!

Rodzic pomaga dziecku zadając pytania w języku angielskim:

shhh! Can you hear that? Czy słyszysz to?

What’s that ? - Co to?

A Lion? -  Lew?

Yes, it’s a Lion! - Tak, to Lew!

Where’s the Lion? - Gdzie jest Lew?

Let’s look for the Lion ! - Poszukajmy Lwa!

Sit in front of the lion flashcard! - Usiądź naprzeciwko karty Lwa.

Ćwiczymy wykorzystując wszystkie zwierzątka:

monkey  - małpka, elephant - słoń, crocodile - krokodyl, lion - lew, tiger - tygrys,

zebra - zebra, giraffe - żyrafa, snake - wąż

Dzieci wspólnie z rodzicem mówią wierszyk na pożegnanie:


Good-bye, good-bye, have a nice day,
good-bye, good-bye, come again to play!