Temat dnia: Kalendarz pogody
1. Pamiętacie jak uczyliśmy się wspólnie nazw miesięcy i pór roku i robiliśmy w przedszkolu własny kalendarz?. Na pewno tak! . Spróbujcie sobie teraz przypomnieć, z pomocą dorosłych, ile jest pór roku i jak się nazywają, ile jest miesięcy i jak się nazywają. Jaki mamy teraz miesiąc ?
2.Dzisiaj chcemy Wam zaproponować zrobienie Marcowego Kalendarza Pogody na jeden tydzień. Będziecie w nim codziennie zaznaczać jaka pogoda jest w każdym dniu.
3. Teraz przypomnijcie sobie jak nazywają się dni tygodnia, policzcie na palcach ile ich jest , jaką głoską się zaczynają, jak nazywa się np. czwarty dzień, drugi dzień, siódmy dzień itd. Spróbujcie jeszcze odpowiedzieć który z kolei w tygodniu jest np. piątek, a która środa ? itp. A jaki dzień jest dzisiaj? A jaki będzie jutro? A jaki był wczoraj? Mamy nadzieję, że dobrze odpowiedzieliście na pytania.
4. Połóżcie teraz kartkę poziomo i narysujcie 7 połączonych ze sobą kwadratów (tak jak np. wagoniki w pociągu). Nad kolejnymi kwadracikami napiszcie samodzielnie lub z pomocą pierwszą literę dnia tygodnia, a więc np. poniedziałek to P , wtorek to W, środa to Ś itd. Codziennie prowadźcie obserwacje pogody za oknem i rysujcie w kwadracikach odpowiednie symbole np. mocne słońce, słońce wyglądające zza chmur, małe zachmurzenie ( np.małe jasne chmurki), duże zachmurzenie (np.duże ciemne chmury), śnieg, przymrozek, deszcz, mżawka, ulewa, burza , wiatr, tęcza. Zwróćcie uwagę, że pogoda może zmieniać się w ciągu dnia ( „W marcu jak w garncu”), to również
zaznaczcie w kalendarzu.
UWAGA: Prowadzenie kalendarza możecie rozpocząć od dziś, ale możecie również rozpocząć w poniedziałek, a do tego czasu obserwujcie pogodę za oknem oraz zmiany zachodzące w przyrodzie.
A teraz do dzieła !!! . Życzymy przyjemnych obserwacji!!!
5. Nie zapomnijcie o krótkiej gimnastyce np. podskoki na dwóch nogach, na jednej, przysiady, skłony, pajacyki, chodzenie na palach, piętach chodzenie stopa za stopą, czworakowanie, wkręcanie żarówek itp.
6. Higiena – dokładne mycie rąk nie musi być nudne. Możecie je połączyć …. ze śpiewem piosenki :
Wlazł kotek na płotek i mruga
Ładna to piosenka, nie długa.
Nie długa, nie krótka lecz w sam raz
Zaśpiewaj koteczku jeszcze raz.
Słownictwo: monkey - małpka, elephant - słoń, crocodile - krokodyl, lion - lew, tiger - tygrys
zebra - zebra, giraffe - żyrafa
1.Przywitanie dziecka przez rodzica: „Good morning”(Dzień dobry) dziecko odpowiada ”Good morning”
(Dzień dobry)
Let’s sing the song - Zaśpiewajmy piosenkę (Make a circle - Zróbmy koło)
Piosenka dostępna na stronie internetowej youtube tytuł: make a circle. SuperSimpleSongs.
Time to make a circle.
Make a circle, big, big, big. (Zróbmy koło, duże, duże, duże)
Small, small, small. (Małe, małe, małe)
Big, big, big. (Duże, duże, duże)
Make a circle small, small, small. (Zróbmy koło małe, małe, małe)
Hello, hello, hello. (Witaj, witaj, witaj)
Make a circle, round and round. (Zróbmy koło dookoła)
Round and round. (Dookoła)
Round and round. (Dookoła)
Make a circle, round and round. (Zróbmy koło dookoła)
Hello, hello, hello. (Witaj, witaj, witaj)
Make a circle, up, up, up. (Zróbmy koło w górę, górę, górę)
Down, down, down. (W dół, dół, dół)
Up, up, up. (W górę, górę, górę)
Make a circle, down, down, down. (Zróbmy koło w dół, dół, dół)
Now sit down. (Teraz usiądźmy)
Dzieci siadają. Utrwalenie polecenia: Sit down - usiądź
2. Look ! Spójrz!
Przypomnienie nazw zwierząt poznanych na poprzednich zajęciach na podstawie obrazków/flashcards.
Rodzic pokazuje dziecku kolejno karty prezentacyjne/flashcards ze zwierzętami: monkey - małpka, elephant - słoń, crocodile - krokodyl, lion - lew, tiger - tygrys, zebra - zebra, giraffe - żyrafa
Wymienia ich nazwy zachęcając dziecko do powtórzenia tego wyrazu.
2. This is … To jest…
Rodzic pokazuje ilustracje przedstawiające: monkey - małpka, elephant - słoń, crocodile - krokodyl, lion - lew, tiger - tygrys, zebra - zebra, giraffe – żyrafa. Wymienia ich nazwy zachęcając dziecko do powtórzenia tego wyrazu.
This is a Monkey - To jest Małpka,
This is an Elephant - To jest Słoń,
This is a Crocodile - To jest Krokodyl,
This is a Lion - To jest Lew,
This is a Tiger - To jest Tygrys,
This is a Zebra - To jest Zebra,
This is a Giraffe - To jest Żyrafa
3.What colour is the Lion/a Monkey/an Elephant/a Crocodile/Tiger/Zebra/Giraffe?
Jakiego koloru jest Lew/Małpka/Słoń/Krokodyl/Tygrys/Zebra/Żyrafa?
Rodzić zadaje pytanie dziecku dotyczące koloru zwierząt. Używa zwrotu: What colour is? - Jakiego koloru jest?
What colour is the Lion/a Monkey/an Elephant/a Crocodile/Tiger/Zebra/Giraffe?
Jakiego koloru jest Lew/Małpka/Słoń/Krokodyl/Tygrys/Zebra/Żyrafa?
- The Crocodile is green. (Krokodyl jest zielony)
- The Monkey is brown. (Małpka jest brązowa)
- The Elephant is grey. (Słoń jest szary)
- The Lion is yellow. (Lew jest żółty)
- The Tiger is orange and black (Tygrys jest pomarańczowy i czarny)
- The Zebra is white and black (Zebra jest biała i Czarna)
- The Giraffe is Orange and Brown. (Żyrafa jest pomarańczowa i brązowa)
4. What’s missing? Zabawa w czego brakuje.
Rodzic układa karty przedstawiające poznane wcześniej zwierzęta przed dzieckiem. Prosi dziecko o zamknięcie oczu i zabiera jedną kartę. Po schowaniu karty zadaję pytanie w języku angielskim: What’s missing - Czego brakuje. Po otwarciu oczu dziecko wypowiada nazwę zwierzęcia w języku angielskim, którego brakuje. Rodzic powtarza ćwiczenie.
5. Listen and find. Posłuchaj i znajdź.
Rodzic w pokoju umieszcza w różnych miejscach karty obrazkowe z ilustracjami zwierząt. Następnie odtwarza nagranie, w których słychać głosy zwierząt oraz ich nazwę wypowiedzianą przez rodzica w języku angielskim. Zadaniem dziecka jest usiąść przed kartą obrazkową z wizerunkiem zwierzęcia, którego głos i nazwę słyszy.
Ryk Lwa i Tygrysa……………….A Lion! Lew. A Tiger! Tygrys!
Głos Małpki oraz Krokodyla, Zebry, Żyrafy ………….A Monkey! Małpka. A Crocodile! Krokodyl, A Zebra! Zebra. A Giraffe! Żyrafa!
Trąbienie Słonia………….An Elephant! Słoń!
Rodzic pomaga dziecku zadając pytania w języku angielskim:
shhh! Can you hear that? (Czy słyszysz to?)
What’s that? - Co to?
A Lion? - Lew?
Yes, it’s a Lion! - Tak, to Lew!
Where’s the Lion?- Gdzie jest Lew?
Let’s look for the Lion ! - Poszukajmy Lwa!
Sit in front of the Lion flashcard! – Usiądź naprzeciwko karty Lwa.
Ćwiczymy wykorzystując wszystkie zwierzątka.
monkey - małpka, Elephant - Słoń, Crocodile - Krokodyl, Lion - Lew, Tiger - Tygrys
Zebra - zebra, Giraffe – Żyrafa
Dzieci wspólnie z rodzicem mówią wierszyk na pożegnanie:
Good-bye, good-bye, have a nice day,
good-bye, good-bye, come again to play